Hrvatske tvrtke na jednom od najvećih ribarskih sajmova u Europi

7. listopada 2022.

Foto: HGK

Nakon dvije godine stanke zbog pandemije COVID-a 19, u španjolskom gradu Vigu po 23. put održao se Međunarodni sajam smrznutih morskih plodova Conxemar 2022.

Riječ je o jednom od najvećih ribarskih sajmova u Europi koji okuplja sve dionike u lancu ribarstva, a Hrvatska gospodarska komora po 5. put organizirala je zajedničko predstavljanje tvrtki iz sektora ribarstva.

Potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore Dragan Kovačević istaknuo je kako Hrvatska u sektoru ribarstva bilježi pozitivne trendove koji se ogledaju u povećanju proizvodnje, rastu izvoza i ostvarivanju suficita u vanjskotrgovinskoj razmjeni.

"Dobrim rezultatima sektora donosi i izvozna orijentiranost tvrtki koje uz potporu HGK izlažu na vodećim međunarodnim sajmovima. Nakon sajmova Seafood Expo Barcelona i Fish Internacional Bremen, Conxemar Vigo treći je sajam koji smo ove godine organizirali za naše članice iz sektora ribarstva, a već pripremamo i zajedničke nastupe za iduću godinu", rekao je Kovačević.

Nastup hrvatskih tvrtki na sajmu financira se u sklopu EU projekta Hrvatske gospodarske komore Riba Hrvatske - Jedi što vrijedi, koji je usmjeren na promociju proizvoda ribarstva i povećanje izvoza hrvatskoga ribarskog sektora. Ove godine proizvode ribarstva predstavile su tvrtke Arbacommerce, Conex Trade, Mišlov i Orada Adriatic, koje veći dio ukupnog prihoda ostvaruju od prodaje na inozemnim tržištima, i to 55 do 84 posto.

Jačanje izvoza stalni cilj

Ukupan izvoz sektora ribarstva iznosio je 274 milijuna eura u 2021. godini, što je u odnosu na 2013. povećanje za 2,1 put, dok je u istom razdoblju uvoz povećan za 1,7 puta te je iznosio 196 milijuna eura u prošloj godini.

Jačanje izvoza konstantni je cilj poslovanja tvrtke Mišlov iz Poličnika, stoga su se i odlučili na izlaganje na sajmu Conxemar. Tvrtka Mišlov od 2015. godine u svom proizvodnom pogonu bavi se smrzavanjem srdele i inćuna te mariniranjem i soljenjem inćuna.

"Smrznuta srdela većinom se plasira na EU tržište, ponajviše u Španjolsku i Portugal, stoga nam sudjelovanje na sajmu Conxemar u organizaciji HGK uvelike pomaže u komunikaciji sa stalnim partnerima iz Španjolske i Portugala te u predstavljanju novim kupcima, potencijalnim poslovnim partnerima", rekla je Marina Špralja iz tvrtke Mišlov.

CONXEMAR 2022 foto 2 Foto: HGK

Rast proizvodnje

U Hrvatskoj je u 2021. godini proizvedeno više od 31.000 tona proizvoda od riba, a u odnosu na proizvodnju u 2013. riječ je o povećanju za 23 posto. U ukupnoj strukturi proizvodnje dominiraju smrznuti proizvodi s udjelom od 57 posto, konzervirana i pripremljena riba s 21 posto i soljena riba s 10 posto.

Lani je najviše riba i proizvoda ribarstva iz Hrvatske plasirano u Italiju, u vrijednosti od 93,7 milijuna eura, odnosno 34 posto, zatim u Japan s 30,2 milijuna eura ili 11 posto te u Španjolsku 26,1 milijuna, odnosno 9,5 posto.

Na španjolskom tržištu triljska tvrtka Conex Trade prisutna je 25 godina, a njihovi se proizvodi plasiraju u 10 zemalja. Na sajmu su prezentirali smrznute i konzervirane srdele te marinirane inćune i srdele.

"Iznimno smo zadovoljni što poslije pandemije ponovno izlažemo svoje proizvode na sajmovima gdje susrećemo stare partnere i upoznajemo nove. Conxemar je jedan od najvažnijih sajmova za smrznutu ribu, na kojem sudjelujemo u organizaciji i uz potporu HGK, a nastup nam omogućava da proširimo svoje prodajne kanale", rekao je Mladen Milaković iz Conex Trada.

Da je sajam jedinstvena prilika za predstavljanje svojih proizvoda te za potvrdu dosadašnjih partnera smatra i Siniša Lencović iz creske tvrtke Orada Adriatic.

"Imamo neupitnu kvalitetu, a interes klijenata iz Španjolske i drugih tržišta da nas uživo upoznaju prije sajma bio je značajan te se nadamo uspješnom povezivanju s njima. Naša tvrtka planira sljedeći razvojni ciklus, čemu naša prva prisutnost na sajmu poput Conxemara, uz potporu HGK, pruža iznimnu šansu. Organizacija zajedničkog nastupa olakšava internacionalizaciju našeg poslovanja", rekao je Lencović.

Dugogodišnji izlagač na sajmu u Vigu jest i zadarska tvrtka  Arbacommerce, čija su smrznuta srdela i inćun sve značajniji proizvod u ukupnom poslovanju, pa im je sajam bitno mjesto susreta s kupcima. 

"Jako nam je važna naša prisutnost na ovoj sajamskoj priredbi, no u tome je vrlo bitna uloga HGK bez čije bi potpore teže bilo nastupiti, a i sigurno manje isplativo. Španjolsko tržište svakako je značajno za sve proizvode iz našeg programa, pa smo izlagali i slane i marinirane inćune", rekla je Dolores Šajt Paunović iz tvrtke Arbacommerce navodeći da je važno sudjelovati i zbog prethodno sklopljenih poslovnih kontakata i odnosa, ali i radi stvaranja novih.

P.hr/B.S.