Hrvatska parfemska priča

4. svibnja 2019.

Foto: Hrvatska parfemska kuća

U posljednjih nekoliko godina sve je veća potražnja za niche parfemima, a godišnje se upravo na njima u svijetu okrene oko 17 milijardi dolara. Riječ je o parfemima koji predstavljaju zanimljive i posebne vrste mirisa koje je teško pronaći u parfumerijama. Upravo u ovom segmentu parfemske industrije i mi imamo svoga predstavnika, i to u Hrvatskoj Parfemskoj Kući, zahvaljujući Tomislavu Vrbanecu, koji je svoju parfemsku priču započeo u Čakovcu.

Kako započinje vaša mirisna priča?

Svoje poslovanje započeli smo u mome rodnom Čakovcu. Nakon prve dvije godine poslovanja, kada smo radili s gotovim parfemskih esencijama, vidio sam da me to ne zadovoljava i da moramo svoje poslovanje proširiti na tržište Europske unije. Hrvatska u tom trenutku nije bila članica EU, pa je pokretanje biznisa u nekoj drugoj zemlji bio velik izazov. Nakon 12 godina rada mogu reći da smo postali prepoznatljivi na europskom tržištu kao proizvođači koji nude proizvodnju privatnih brendova parfema za četiri puta manju cijenu i dvostruko veću kvalitetu samih proizvoda od, primjerice, francuskih parfemskih kuća. Na preporuku tadašnjeg najvećeg klijenta, za buduće sjedište odabrali smo najveći poslovni centar u Europi, London. Moram priznati, to je bio potez života jer su nas u vrlo kratkom vremenu kao partnera prepoznali klijenti s britanskog, njemačkog, pa čak i francuskog tržišta, a u narednim godinama dobro smo se pozicionirali i na tržištima ostalih zemalja. Naši su klijenti doslovno na svim kontinentima, dok njihov broj iz godine u godinu raste zahvaljujući dobrim preporukama postojećih klijenata.

Zašto Hrvatska Parfemska Kuća?

Oduvijek mi je bila želja nešto stvarati i proizvoditi jer smatram da gospodarska opstojnost i stabilnost neke zemlje leži u vlastitoj proizvodnji. Razmišljao sam o tome što je to čega kod nas nema, a što svi trebaju i koriste. Ispalo je da su to parfemi i mirisi općenito, a olakotna mi je okolnost bila i to što oduvijek volim i poznajem parfeme i tu granu industrije. I tako je nastao brend Hrvatska Parfemska Kuća (Croatian Perfume House) koji je dio European Perfume Housea, čiji je osnivač jedna od najjačih tvornica privatnih brendova parfema i mirisa općenito u Europi, Aroma Fragrance Lab.

HPK je pokrenut radi toga da se ljudima približi sveukupna parfemska industrija. Sada su, prvi put u Hrvatskoj, ali i regiji potrošačima dostupni odgovori na brojna pitanja o ovoj industriji, od toga kako se kreiraju parfemske recepture, same proizvodnje parfema i, možda ono najvažnije, pokretanja privatnih brendova (private label) i za velika poduzeća i za takozvane male klijente. To konkretno znači da ako bilo tko poželi imati svoj parfem, koji će se prodavati pod njegovim ili njezinim imenom, sada to može i ostvariti upravo u Hrvatskoj Parfemskoj Kući.

Imaju li hrvatski brendovi šanse na globalnom tržištu?

Hrvatski brendovi su mali i teško se probijaju na globalno tržište. A da bi bili profitabilni, nužno je da se probiju van, da izvoze. Stoga je moja namjera, među ostalim, pružiti im priliku da se uz našu pomoć probiju na taj ‘zahtjevni teren’. Hrvatskim brendovima možemo pomoći da svoj brend parfema plasiraju i na tržište Europske unije, koje nije malo. Govorimo o brojci od pola milijarde stanovnika što je, priznajte, golemi potencijal.

Uz proizvodnju privatnih brendova parfema, što još nudite?

Možemo proizvesti mirise za prostor, mirise za hotelsku ventilaciju, mirise za cjelovitu toaletnu kozmetičku industriju (kreme, losioni, gelovi za tuširanje, šamponi, sapuni...). Hrvatska Parfemska Kuća ima još jednu misiju, a to je edukacija. Važno nam je da ljudi znaju što više o parfemima i mirisima. Stoga često organiziramo i događanja, primjerice, predavanja ili parfemske večeri.

Odakle crpite inspiraciju za mirise?

Uglavnom radim za druge. Naš je osnovni posao kreiranje parfemskih receptura na zahtjev klijenata. Klijenti obično znaju što žele, što žele postići mirisima koje za njih proizvodimo. Međutim, zna se dogoditi i da klijenti nemaju jasnu sliku o tome što žele. Takva me skupina klijenata baš raduje jer je kreiranje parfemske recepture za njih pravi izazov. Tada, ali i inače, inspiraciju pronalazim u svakodnevnom životu. Nevjerojatna je činjenica da su ljudi prestali primjećivati male stvari. Zapitajte se samo kada ste posljednji put zastali i pogledali u nebo? Ideje za kreiranje parfemske recepture vrlo često dolaze potpuno neočekivano i u trenucima kada se najmanje nadate. One su u zraku.

Jedini ste hrvatski proizvođač parfema. Uz ljubav prema mirisima, što je još potrebno da bi se pokrenuo takav posao?

Moram priznati da mi, s obzirom na vrlo jake francuske parfemske kuće, nije bilo svejedno kada sam odlučio pokrenuti tvornicu parfema i mirisa. No, zadao sam si vrlo jasan cilj i rekao sam sam sebi da ću jednoga dana stvoriti kompaniju koja će biti konkurentna na tržištu, a istovremeno nuditi visoku kvalitetu proizvodnje svojim klijentima, i bacio sam se u tu avanturu. Danas mogu reći da sam sve bliže tome cilju. Samo školovanje za parfumera stoji oko 500.000 kuna i ne jamči nikakav uspijeh ako se neprestano i sami dodatno ne educirate, istražujete, stvarate. Vrlo često se kolege parfumeri zapošljavaju u velikim kompanijama i u njima grade svoju karijeru. Moj životni odabir bio je pokretanje vlastitog biznisa. Na taj način imam svu slobodu profesionalnog izražavanja, bez bilo kakvih ograničenja. Za sada mi to odgovara. Za to treba mnogo ljubavi, ali i mnogo ulaganja. Moram napomenuti da ako želite stvarati kvalitetne proizvode i privući ozbiljne klijente, početna ulaganja su oko 1,1 milijun eura. Međutim to ne znači da je tu kraj ulaganjima. U parfemskoj industriji svakodnevno nastaju novi sastojci i vrlo je važno biti u trendu. Trenutno je za kreiranje parfemskih receptura dostupno preko 10.000 sastojaka, od kojih se 2000 redovito koriste. Upravo su zbog tog razloga ulaganja u biznis i profesionalno usavršavanje stalna. Hrvatska Parfemska Kuća u vlasništvu je naše matične kompanije Aroma Fragrance Lab sa sjedištem u Londonu.

Jesu li hrvatske tvrtke prepoznale prednosti vlastitog brenda parfema?

Da, naravno. Hrvatska Parfemska Kuća, iako je samo godinu dana prisutna na tržištu, ostvarila je do sada dobre poslovne rezultate i realizirala dosta projekata upravo s hrvatskim brendovima. Zbog ugovora o tajnosti podataka koje imamo sa svim našim klijentima, nažalost ne mogu navesti koji su to - jer sada je to njihov brend parfema i mirisa. U tom je slučaju moj posao kreiranje parfemskih receptura i proizvodnja. Brendovima je stavljeno na volju žele li javnosti prezentirati proizvode kao vlastite ili spomenuti da je u procesu stvaranja sudjelovala Hrvatska Parfemska Kuća. U velikoj većini biraju prvu opciju.

Koji su vaši daljnji planovi?

Veliki. U parfemskoj industriji ne postoje granice niti ograničenja. Osim što se Hrvatska Parfemska Kuća do sada uspjela jako dobro pozicionirati na tržištu, u planu je pokretanje i parfemskih kuća u susjednim zemljama. Cilj je aktivno se uključiti u hrvatsku turističku ponudu. Ako Francuzi mogu u većinu svojih turističkih ponuda uključiti posjete tvornicama parfema, zašto u Hrvatskoj ne bi postojala mogućnost da se turistima omogući posjet Hrvatskoj Parfemskoj Kući kada je već imamo? Turistička smo zemlja i mislim da nam takvo što nedostaje kao dodana vrijednost trenutnoj ponudi.

Ilijana Grgić