Hrvatska nedovoljno digitalno zrela: Temelj digitalne transformacije su ljudi

1. travnja 2021.

Foto: Pixabay

Digitalna transformacija mnogo je više od same tehnologije - jedan je od zaključaka prvoga okruglog stola pod nazivom Industrija 4.0, u organizaciji Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore koja je željela pokazati kako su pojedine tvrtke prošle taj put.

Kako je digitalizacija promijenila poslovne modele i korporativnu kulturu tvrtke Siemens, ispričala je Medeja Lončar, predsjednica Uprave, navodeći kako je Siemens prije sedam godina pokrenuo digitalnu transformaciju pod nazivom Strateški put – vizija 2020. Tijekom tog procesa zaključili su da se digitalna transformacija ne tiče samo tehnologije već uključuje sve zaposlenike.

"Digitalna transformacija ujedno mora biti i transformacija mindseta svakog pojedinca uključenog u taj proces. Naravno, tu je i važnost ulaganja u javnu infrastrukturu, a na privatnom je sektoru da se posveti perspektivnim i konkurentnim područjima kao što su procesna industrija, energetika, turizam i ICT", rekla je Medeja Lončar.

Da je digitalizacija mnogo više od same tehnologije, istaknuo je i Marin Bek, direktor Ascalije, koji je apostrofirao kako su preduvjet digitalizirane proizvodnje educirani ljudi.

"Mnoga hrvatska poduzeća još nisu započela digitalizaciju te ih čeka dug i izazovan put. Cilj svake digitalne transformacije trebala bi biti cjelokupna optimizacija poslovanja, a ne nepotrebno prikupljanje podataka koji se ne mogu iskoristiti", rekao je Marin Bek.

Direktor Ferro Preisa Marijan Nöthig smatra kako su  početak digitalne transformacije rješenja koja su usmjerena na klijenta.

"Naša je tvrtka krenula malim koracima i za početak formirala tim za digitalizaciju.  Uz odgovarajuću tehnologiju i partnere, jednostavno smo krenuli u taj proces i razvijamo ga postupno. Kada govorimo o Hrvatskoj, postavlja se važno pitanje hrvatske digitalne spremnosti i zrelosti. Ovo je izvrsno vrijeme za reindustrijalizaciju te privatni sektor to mora iskoristiti i uključiti se što prije", istaknuo je Marijan Nöthig.

Tvrtke moraju pratiti najnovije tehnologije

Domagoj Šarić, voditelj Odjela za konkurentnost gospodarstva i Centra za inovacije i EU projekte u Hrvatskoj gospodarskoj komori, ističe kako je digitalizacija ustvari upravljanje promjenama.

"Uz to, tvrtke moraju pratiti najnovije tehnologije jer u suprotnom zapravo financiraju svoju konkurenciju", rekao je Šarić te naglasio važnost klastera.

"U Europi postoji 3.000 klastera i svaki četvrti zaposleni dio je nekog od njih. Klasteri kao takvi imaju 25 posto veću produktivnost i postaju prirodni saveznici digitalizacije", rekao je Šarić.

U tvrtki Končar u svojoj smo praksi odlučili upotrijebiti, uz pojmove digitalizacija i digitalna transformacija, i pojam digitalna evolucija, rekao je Božidar Poldrugač, član Uprave zadužen za digitalizaciju.

"Moramo uzeti u obzir sve ono što je bilo prije. Često razgovaramo o tome kako modernizirati naš proizvodni portfelj. Potrebno je osigurati poveznicu između onog što je bilo prije s onim što je novo, koristeći se novim tehnološkim mogućnostima. Razvoj ljudskih potencijala i interdisciplinarnost ključni su faktori na tome putu", napominje Božidar Poldrugač.

Jedan od zaključaka jest i to da je pred hrvatskim tvrtkama dugi put za postizanje digitalne spremnosti i zrelosti, ali isto tako da se hrvatske kompanije nalaze u povoljnom razdoblju, posebice imajući u vidu potencijale Europskog fonda za oporavak i otpornost.

P.hr/I.G.