Nedostaje nam financijskog znanja, posebno mladima

26. siječnja 2022.

Foto: Shutterstock

Iako je pandemija COVID-a 19 pokazala da je financijska pismenost važna, hrvatski građani u tome nisu vješti, posebno u segmentu planiranja, rečeno je na panel-raspravi koju je organizirala Ustanova za obrazovanje odraslih Callidus, u sklopu koje je predstavljen društveno odgovorni projekt O2 – Obrazovanjem do održivosti.

Tim projektom Callidus građanima omogućuje korištenje besplatnim edukacijskim materijalima i aplikacijama za razna područja interesa i dobne skupine, a koji su usmjereni na podršku cjeloživotnom učenju građana te im pomažu u stjecanju novih ili razvoju već postojećih životnih vještina radi podizanja razine kvalitete života.

"Cjeloživotno obrazovanje iznimno je važan proces za svakog pojedinca koji želi ostati ukorak s vremenom i biti konkurentan na tržištu rada. Naš je cilj da u sklopu svojeg društveno odgovornog poslovanja, kao ustanova namijenjena upravo obrazovanju odraslih, omogućimo svim građanima besplatno korištenje edukacijskim materijalima nastalima u sklopu završenih europskih projekata u kojima je Callidus bio partner ili nositelj", istaknula je Carmen Tariba, ravnateljica Ustanove Callidus i osnivačica projekta O2.

Callidus

Foto: Callidus

Više o tome kakvo je trenutačno stanje kad je riječ o financijskoj pismenosti, na panel-raspravi govorila je Anja Tkalčević, analitičarka direkcije za zaštitu potrošača Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA).

"U Hrvatskoj se bilježi porast razine financijske pismenosti, no istraživanje Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj pokazuje da, iako Hrvati pokazuju veću razinu financijske odgovornosti, dugoročno financijsko planiranje, primjerice, i dalje se ne nalazi na njihovu popisu prioriteta. To je pomalo zabrinjavajuća činjenica, s obzirom na to da je i ova pandemija pokazala da je financijska pismenost vještina koju moramo steći kako bismo donosili pravilne financijske odluke. Također, istraživanje je pokazalo da mladi u Hrvatskoj i dalje pokazuju najveći nedostatak financijskog znanja, stoga HANFA provodi niz edukativnih aktivnosti povezanih s financijskom pismenošću upravo za mlade te se rado odaziva na projekte koji promiču važnost financijske pismenosti", kazala je Tkalčević.

Djeca nemaju od koga učiti

Nedostatak financijske edukacije u sklopu obrazovnog sustava, ali u nekim slučajevima i nedostatna razina financijske pismenosti roditelja, od kojih djeca uče kako upravljati novcem, neki su od razloga zašto su mladi iznimno ranjiva skupina kada je u pitanju financijska pismenost.

Jedna od institucija koja se u Hrvatskoj bavi javnim zagovaranjem programa koji potiču financijsku pismenost građana, financijsku osviještenost i odgovornost te uvođenje sustavne financijske edukacije jest Hrvatski institut za financijsku edukaciju (HIFE).

"Odgovorno upravljanje novcem, promišljena kupnja, vođenje osobnog budžeta i dugoročno financijsko planiranje samo su neke od stavki financijske pismenosti, koje je potrebno učiti i razvijati od ranog djetinjstva. Korištenje kreativnim i inovativnim obrazovnim metodama i alatima najbolji je način da se mlade što više uključi u proces financijske edukacije", komentirala je predsjednica HIFE-a Danijela Princi Grgat.

U kontekstu financijske edukacije djece i mladih voditelj osiguranja kvalitete u Callidusu Miro Tariba istaknuo je: "Kako bismo zainteresirali mlade za temu, koristimo se kreativnim i inovativnim pristupima u učenju, zbog čega smo upravo u tom smjeru radili na razvoju projekta Piggy Bank. Na platformi su stoga dostupni različiti edukacijski materijali, poput stripova za najmlađe, kvizova i escape room zadataka za mlade te poučnih radionica i tekstova za roditelje i odgajatelje čija je svrha na edukativan, interaktivan i zabavan način financijski opismeniti građane svih dobnih skupina".

Ravnateljica Ustanove Callidus i osnivačica projekta O2 Carmen Tariba istaknula je kako Callidusov novi projekt podiže iskustvo cjeloživotnog obrazovanja na posve novu razinu predstavljajući idealan put prema održivosti društva. U sklopu projekta O2 trenutačno je moguće pristupiti programu financijske pismenosti, a tijekom godine otvarat će se mogućnosti pristupa i mnogim drugim projektima i edukacijama prilagođenima svim uzrastima, interesima i potrebama, a koji se bave temama poput osnaživanja žena za STEM karijere, stjecanja transverzalnih vještina kod NEET skupine, osnaživanja zelenog poduzetništva i mnogim drugima.

Razvoj tehnologije, trendovi na financijskom tržištu te širenje dostupnih financijskih usluga i proizvoda doveli su do toga da financijska pismenost postaje sve nužnija i važnija vještina modernog čovjeka, s čime se složila i blogerica Sandra Ferenčak. Na svojem blogu pod nazivom Tetka Sandra educira i savjetuje građane o tome zašto je financijska pismenost važna te kako započeti sa štednjom ili investicijama.

"Svoj sam blog pokrenula poučena dugogodišnjim iskustvom rada u upravljanju korporativnim financijama različitih kompanija. Isprva je to bio samo hobi, ali presretna sam što je to preraslo u nešto više i što sam u mogućnosti pomoći i motivirati građane da se počnu financijski odgovornije ponašati", izjavila je Ferenčak.

Da svijest o važnosti financijske pismenosti u Hrvatskoj postoji, pokazuje činjenica da je Vlada RH u lipnju 2021. donijela novi Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2021. do 2026. godine, kojim se jačanjem financijskog obrazovanja planira postići bolje financijsko upravljanje hrvatskih građana.

P.hr/I.B.