Hoće li tehnologija potaknuti potpuno nestajanje rada u uredima?

5. listopada 2019.

Foto: Pixabay

Tehnologija, društvene norme, ali i promjene u ekonomiji stvorile su stvarnost u kojem su uredski prostori sve manje potrebni. Mnogi od nas prijašnji uredski posao sada obavljaju od kuće, ali i na cesti - u automobilu ili nekom drugom prijevoznom sredstvu, u vrtu ili prirodi, barem dok nam traje baterija. No, pitanje je hoće li u potpunosti jednog dana nestati potreba za uredima.

Prema pisanju The Economista, u posljednjim godinama potreba za boravkom osoblja na jednome mjestu drastično se smanjila. Rad od kuće ili uredi koji imaju zajedničke radne pozicije, koje može koristiti bilo tko od zaposlenika u različito vrijeme, postaju uobičajeni. Tako, primjerice, Deloitte ima svoje urede u Londonu sa samo 5.500 radnih mjesta za 12.500 svojih zaposlenika. Tehnologija pokreće ovu uredsku revoluciju ili, kako neki kažu, disoluciju, no pokretač tih promjena jednako je i želja radnika za više slobode i fleksibilnosti rada. 

Nestaje standard rada u uredu od osam do četiri, koji je bio čvrst u poslovanju mnogih tvrtki od 80-ih godina prošlog stoljeća. Uredi veličine tvornice mnogih  korporacija služili su njihovoj potrebi da svi sudionici u procesu budu na jednome mjestu i surađuju kako bi se posao i sva "papirologija" lako mogli obavljati. Novim tehnološkim rješenjima nestala je i potreba menadžera da svakog računovođu ili agenta upućuje u njegov dio posla. 

Tvrtke koje se bave iznajmljivanjem uredskog prostora također se sve više prilagođavaju promjenjivim potrebama klijenata. Veliki najmoprimci više nisu spremni dugoročno uzeti u najam veliki prostor, nego su skloniji dogovorima o kraćim rokovima, a prostori moraju biti tako napravljeni da ih je moguće lako i brzo prenamijeniti.

Velike tvrtke u Americi i Velikoj Britaniji, primjerice, samo na najmu prostora u posljednjih 15 godina smanjili su troškove za oko 15 posto zahvaljujući tehnološkim promjenama, a istovremeno oni koji ne moraju putovati na posao nego rade od kuće ili na računalu u obližnjem kafiću imaju više vremena za sebe, ali i koncentracije za posao koji rade.

S druge strane, kompanije koje žele zadržati svoje visokovrijedne djelatnike žele promijeniti ugođaj u uredima. Veća je pozornost na kvalitetnoj rasvjeti, dobroj klimatizaciji i udobnom prostoru, pa tako Apple ima urede s vlastitim parkom, livadom i auditorijem za tisuću ljudi. Iza toga jest ideja da se radnicima omogući komunikacija uživo i da se tako minimizira komunikacija putem e-pošte koja je razlogom otuđenja. U takvom se ugodnom okružju lakše može doći i do stvaranja novih ideja. 

Sigurno je da će se izgled ureda mijenjati. Mnoge tvrtke neće imati urede u centru grada, ne samo zbog skupog najma nego i zbog težeg pristupa i prometa. Trendovi se mijenjaju i uredi koje sada koristimo neće biti isti za 30 godina, kao što nisu ni slični onima u kojima su počeli raditi zaposlenici pred mirovinom. 

Krešimir Sočković