Globalno tržište oglašavanja lani ostvarilo rekordan rast

11. siječnja 2022.

Društveni mediji lani su bili najbrže rastući online sektor s potrošnjom koja je porasla za 41,9  posto, dok se u tradicionalnim medijima, osim radija, bilježe negativni trendovi

Foto: Shutterstock

World Advertising Research Center objavio je najnovije globalne tendencije oglašavanja, a nakon analize potrošnje na oglase na 100 tržišta otkrivaju da je globalno tržište oglašavanja dosad uvelike prebrodilo utjecaj COVID-a 19, prenosi Hrvatska udruga društava za tržišno komuniciranje (HURA).

Globalna potrošnja na oglašavanje porasla je, u odnosu na godinu prije, za nevjerojatnih 23,8 posto i na 771 milijardu dolara u 2021. godini, što označava najveći rast u četiri desetljeća otkako WARC prati kretanja na tržištu. Predviđa se da će se globalna ulaganja u oglašavanje povećati za 12,5 posto u 2022. i 8,3 posto u 2023., a platforme za e-trgovinu predvode taj rast, prenosi HURA.

Globalna trgovina oglašavanjem na putu je da do 2025. dosegne vrijednost od milijardu dolara, a od toga tri tvrtke (Meta, Alphabet i Amazon) zauzimaju više od polovice tržišta. Nalazi su popraćeni vlasničkim istraživanjem koje je nedavno provedeno za WARC-ov Marketer's Toolkit 2022, s više od marketinških stručnjaka, a pokazuju da dva od tri ispitana koja već usmjeravaju proračune prema Amazonu namjeravaju povećati tu potrošnju.

Većina sektora potpuno se oporavila

Čak 66 posto stručnjaka za oglašavanje planira povećati potrošnju na TikToku sljedeće godine, dok bi YouTube, Instagram i Google također trebali imati koristi od veće potrošnje u 2022.

WARC pokazuje da se predviđa da će svi proizvodni sektori iduće godine imati najviše ulaganja u odnosu na razdoblje prije COVID-a, dok je većina sektora uspjela zabilježiti potpuni oporavak ove godine. Značajne iznimke uključuju promet i turizam, koji su predvodili rast s apsolutnim povećanjem od 12,5 milijardi dolara u 2021. godini, ali je još uvijek gotovo 2,9 milijardi dolara manji u odnosu na razinu potrošnje prije pandemije.

marketing magija Foto: Shutterstock

Trendovi u online medijima

Društveni mediji bili su najbrže rastući online sektor u 2021. s potrošnjom koja je porasla za 41,9 posto ili 55,7 milijardi dolara – na ukupno 188,8 milijardi dolara ove godine. Instagram je postao najveća platforma društvenih medija u 2021., nakon što je prvi put prestigao Facebook. Predviđa se da će Instagram rasti i kontrolirati trećinu globalnog tržišta društvenih medija u 2023. TikTok je u 2021. zabilježio porast prihoda od oglasa za 151,5 posto, a očekuje se da će zabilježiti rast od 75,4 posto u 2022. Dva od tri ispitanika koje je anketirao WARC kažu da namjeravaju povećati potrošnju na TikToku sljedeće godine.

Očekuje se da će sektor e-trgovina predvoditi rast do 2023. dokad će se vrijednost tržišta više nego udvostručiti u odnosu na razinu 2020., i to na ukupno 137,2 milijarde dolara. Rast kineskog tržišta oglašavanja smanjuje se, ali na zapadu tržište raste s Amazonom, za koji se predviđa da će uzeti više od 57 milijardi dolara prihoda od oglašavanja do 2023. Dva od tri ispitanika koji već ulažu u oglašavanje na Amazonu namjeravaju povećati tu potrošnju, dok povećana potražnja oglašivača povećava prosječnu cijenu po kliku.

Premium online videoplatforme – poznate kao over-the-top (OTT) – kao što su YouTube i Amazon Prime Video, zajedno su vrijedile 63,7 milijardi dolara u 2021., što je 41,6 posto više u odnosu na godinu prije. Daljnji rast, od 19,7 posto i 14,2 posto, predviđa se tijekom 2022. i 2023. godine s YouTubeom, koji će predvoditi i trebao bi biti vrijedan 41,4 milijarde dolara do kraja 2023. 

Alphabet je najveći svjetski vlasnik medija, a Google najveća pojedinačna platforma; njegov je prihod od oglašavanja ove godine porastao za 40,6 posto, na 146,3 milijarde dolara, uzimajući 79,7 posto ukupne potrošnje na pretraživanje i 19,0 posto ukupne potrošnje na oglašavanje u cijelom svijetu. Googleov rast trebao bi se smanjiti na 14,8 posto u 2022. godini, iako 57 posto ispitanika koje je anketirao WARC planira povećati potrošnju na platformi ove godine.

televizija Foto: Pixabay

Trendovi u tradicionalnim medijima

Predviđa se da će potrošnja oglašivača, uključujući linearnu TV i usluge sustizanja emitera, porasti za 3,3 posto posto na 184,7 milijardi dolara u 2022., nakon povećanja od 5,5 posto ove godine. Linearna TV trebala bi ostati veća od OTT usluga kao što su YouTube i Amazon Prime Video tijekom razdoblja predviđanja, iako će njegov udio u globalnoj potrošnji na oglase pasti ispod petine.

Ulaganja u emitirane radijske reklame porasla su za 8,4 posto ili 2,5 milijardi dolara prošle godine i trebala bi porasti za 3,5 posto u 2022. i daljnjih 1,5 posto u 2023., kada će tržište vrijediti 34,3 milijarde dolara. Posljedično, to je jedini tradicionalni medij koji bilježi kontinuirani rast tijekom razdoblja predviđanja.

Potrošnja na oglašavanje na tiskane i online vijesti pala je za četiri posto prošle godine, uz rast od 8,9 posto za online platforme koji je negiran padom od 7,4 posto među tiskanim naslovima. Ovi trendovi trebali bi se nastaviti do 2023., što će rezultirati time da će online platforme činiti 42 posto ukupnog prihoda od newsbrand oglasa, u odnosu na današnji udio od 31 posto.

Kao i u sektoru vijesti, dobit časopisa od ulaganja u online naslove nije bila dovoljna da se zaustavi gubitak tiska. Posljedično, ukupno je tržište palo za 6,6 posto u 2021., uz prognozu pada od 6,1 posto ove godine i pad od 5,2 posto koji se očekuje u 2023. Internetska komponenta ukupnog broja će, međutim, kontinuirano rasti kako bi zauzela 49,6 posto udjela u prihodima od oglasa u 2023. godini.

P.hr/I.G.