Elektronička plaćanja u središtu su transformacije financijskih usluga
Foto: Shutterstock
Sektor financijskih usluga usred je značajne transformacije, ubrzane pandemijom COVID-a 19. S obzirom na ključnu ulogu koju digitalizacija ima u financijskom životu sve većeg dijela svjetske populacije, elektronička plaćanja u epicentru su ove transformacije.
Plaćanja sve više postaju bezgotovinska, a uloga sektora u poticanju inkluzije postala je važan prioritet. Kako digitalni novac privlači sve veći interes, sektor financijskih usluga mora prepoznati preoblikovanje cjelokupne infrastrukture plaćanja i pojavljivanje novih poslovnih modela.
PwC-ovo istraživanje otkriva kako su i prije pandemije bezgotovinska plaćanja poput slanja poruke za plaćanje autobusne karte u Turskoj ili uporabe QR koda za kupnju namirnica u Kini dokaz stalnog pomaka prema digitalnoj ekonomiji - pomaka koji bi u konačnici mogao dovesti do globalnoga bezgotovinskog društva, s predviđanjem povećanja globalnog obujma bezgotovinskog plaćanja za više od 80 posto od 2020. do 2025. godine, s oko jedan bilijun transakcija na gotovo 1,9 bilijuna, a koje će se gotovo utrostručiti do 2030. godine.
Prema PwC-ovim rezultatima, regija Azija-Pacifik najbrže će rasti, a obujam bezgotovinskih transakcija porast će od 2020. do 2025. za 109 posto, nakon čega slijede Afrika i Europa, a zatim Latinska Amerika, dok će najsporiji rast imati SAD i Kanada.
"Bezgotovinski svijet na vidiku je. Pandemija COVID-a 19 pojačala je rastući prijelaz na digitalno plaćanje i vjerojatno je potaknula trogodišnje do petogodišnje ubrzanje njegove upotrebe. Ubrzanje prema digitalnim plaćanjima stvorit će nove mogućnosti cijelom ekosustavu platnog prometa, uključujući banke. No, ono će otkriti i slabosti onih koji se nisu spremni prilagoditi", rekao je Kurtis Babczenko, PwC-ov globalni voditelj usluga u sektoru bankarstva i tržišta kapitala te voditelj transformacije povezane s financijama SAD-a.
Digitalne valute i novčanici
PwC-ovi rezultati otkrivaju ključne teme koje utječu na sektor platnog prometa i ističu važnost načina na koji sektor reagira na ove trendove. Tako će u zemljama u razvoju financijsko uključivanje i dalje biti pokretano mobilnim uređajima i pristupom pristupačnim i prikladnim mehanizmima plaćanja. Do 2025. godine prodor pametnih telefona vjerojatno će doseći 80 posto na globalnoj razini, uglavnom uvođenjem na nova tržišta kao što su Indonezija, Pakistan i Meksiko.
Predviđa se da će Central Bank Digital Currencies, digitalne valute središnjih banaka, u sljedećih 20 godina izazvati najveće promjene. Gledajući u budućnost, 86 posto ispitanika iz PwC-e ankete slaže se ili se jako slaže s predviđanjem da će tradicionalni pružatelji usluga platnog prometa surađivati s fintech i tehnološkim tvrtkama kao glavnim izvorom inovacija.
Financijski zločin
U istraživanju, rizici sigurnosti, usklađenosti i privatnosti podataka te s njima povezani problemi bili su glavna briga banaka, fintech tvrtki i upravitelja imovinom u provedbi potpuno integrirane tehnološke strategije. Uz ovaj pomak u bezgotovinsko društvo, tu je i dublja promjena. Ne samo da se potrošači opraštaju od tradicionalnih načina plaćanja roba i usluga, uključujući skromni papirnati ček i analogne račune, već se preoblikuje cjelokupna infrastruktura plaćanja.
"To preoblikovanje uključuje dva paralelna trenda: evoluciju vidljivog i adminstrativnog dijela platnog sustava (trenutna plaćanja; plaćanja računa i zahtjevi za plaćanjem; plastične kartice i digitalni novčanici) i revoluciju koja uključuje velike strukturne promjene u vrstama načina plaćanja i ekosustavu pojava tzv. ponuda 'kupi sada, plati kasnije', kriptovalute, a u tijeku je rad na digitalnim valutama središnje banke", smatra Kurtis Babczenko.