Drvnu industriju očekuje pad na gotovo svim tržištima

26. studenoga 2020.

Foto: Pixabay

Drugi val koronavirusa donio je globalni pesimizam i oprez u sektor drvne industrije. Većina drvoprerađivača u Europskoj uniji računa s pretpostavkom pogoršanja poslovanja u sljedećih šest mjeseci, a posebno talijanske i španjolske tvrtke, ističu iz Hrvatskog drvnoga klastera, navodeći kako najlošije prognoze dolaze iz Njemačke, glavnoga europskog tržišta.

Na njemu se očekuje pad od 26,1 posto u pilanskom sektoru, industriji drvenih ploča i ambalaže te pad od 4,1 posto u sektoru namještaja. Analitičari očekuju kako će se te trenutne njemačke ocjene i tržišni dojam preliti na poslovanje dobavljača koji još uvijek uglavnom dolaze iz istočne Europe.

U prvih šest mjeseci u Hrvatskoj je zabilježen pad izvoza od oko 15 posto, dok se u razdoblju od siječnja do kolovoza pad spustio na 10 posto kod prerade drva i 11,5 posto kod namještaja, a slični podaci bilježe se i za proizvodnju. Pod pretpostavkom iste razine izvoznih poslova očekuje se da bi ukupni godišnji pad mogao biti od sedam do osam posto.

U slučaju industrije finalnih proizvoda, posebice namještaja, brojni hrvatski proizvođači trenutno prijavljuju dobro poslovanje, solidnu razinu iskorištenosti kapaciteta i duga razdoblja narudžbi za isporuke, unatoč lošijim statističkim i medijskim projekcijama iz EU-a, ali i iz SAD-a koje postaje atraktivno mnogim EU dobavljačima zbog zastoja s Kinom.

Smanjena proizvodnja u SAD-u

Istodobno, analitike u SAD-u sugeriraju kako će cijene drvnih proizvoda padati sve do svibnja 2021., a očekuje se i da će pilane smanjiti proizvodnju. To će, uz aktualnu pandemiju, zasigurno utjecati na investicije i velike projekte koji zahtijevaju veće količine drvne građe.

U Hrvatskome drvnom klasteru podsjećaju da je drvoprerađivački sektor i prije izbijanja pandemije bio pogođen posljedicama američko-kineskoga trgovinskog rata. Povećanje carina rezultiralo je gotovo prepolovljenim američkim izvozom u Kinu – s tri milijarde dolara u 2018. na 1,6 milijardi u 2019. godini.

Indijski trgovinski nacionalizam

Turbulencije su prisutne i na indijskom tržištu, gdje je od travnja do rujna uvoz pao za 35 posto, a izvoz za 17 posto. Istodobno, državne trgovine ne prodaju uvezenu robu zbog napora indijskih vlasti da promoviraju domaće proizvode u sklopu pokreta poznatog kao Made in India. Isto tako, povećavaju se cijene drvnih proizvoda, ali zbog pandemije pada potražnja.

Ministarstva trgovine "azijskih tigrova" pokušavaju pronaći rješenja s predstavnicima brodskih linija za prijevoz njihovih roba u kontejnerima, a sve kako bi razgovarali o trenutnoj nestašici kontejnera i drastično rastućim cijenama tereta. Takve intervencionističke akcije već su poduzele američke i kineske vlasti radi snižavanja rekordno visokih stopa za prijevoz tereta na transpacifičkoj ruti. Treba istaknuti kako su naknade za prijevoz tereta na nekim rutama porasle između 30 i 50 posto.

 

 

P.hr/I.G.