Doprinos Pelješkog mosta turizmu - na Pelješcu već više noćenja nego 2019.

Foto: Shutterstock
Pelješki most znatno je pridonio pozitivnim gospodarskim, posebice prometnim i turističkim kretanjima, pa su noćenja na cijelom poluotoku Pelješac do sredine srpnja bila veća za 10 posto nego u istom razdoblju 2019., ističu za HINA-u iz HTZ-a i HC-a uoči godišnjice otvaranja mosta.
Iz Hrvatske turističke zajednice, Turističke zajednice (TZ) Dubrovačko-neretvanske županije te Hrvatskih cesta (HC) za HINA-u su iznova naglasili i važnost mosta kao prometnice za brže i lakše dolaženje do krajnjeg juga zemlja, ali i kao turističke atrakcije.
Prema podacima HC-a, Pelješkim mostom od otvaranja 26. srpnja 2022. do 14. srpnja 2023. prošlo je više od 2,1 milijun vozila, pri čemu napominju da se s dolaskom ljeta njihov mjesečni broj znatno povećava.
Prosječno je, prema njihovim podacima, u svibnju ove godine mostom prošlo više od 6.000 vozila, u lipnju već više od 8.700, da bi samo u prvoj polovici srpnja vozila bilo nešto više od 11.000.
Najviše vozila, pak, blizu 16.000, bilo je odmah nakon otvaranja mosta (od 27. do 31. srpnja 2022.) te u lanjskom kolovozu više od 14.600, da bi se u rujnu smanjio na oko 8.400.
Turistička atrakcija i poticaj putovanjima cestom prema jugu
"Most je nova turistička atrakcija za brojne putnike i turiste kojima se pruža prekrasan pogled na most s okolnih vidikovaca i cesta, ali i za nautičare za koje je plovidba ispod mosta poseban doživljaj. Već sada je apsolutno opravdao svoje postojanje te je sigurno pridonio i dobrim turističkim trendovima u predsezoni, a i dugoročno će poticati putovanja cestovnim pravcima prema jugu", ocjena je direktora HTZ-a Kristjana Staničića.
Naglašava da je most važan i za dolaske turista cestom s tržišta poput Njemačke, Poljske, Francuske, Slovenije i Austrije, ali i za domaće putnike, pa se očekuje i pojačana potražnja i posjećenost s tih tržišta.
"Sve se to odlično uklapa u sliku Hrvatske kao već vrlo dobro pozicionirane i prepoznate kao kvalitetne turističke autodestinacije, čemu značajno pridonose i veliki infrastrukturni projekti poput Pelješkog mosta", smatra Staničić.
Porast turističkog prometa, ali i zanimanja za investicije u turizmu
Iako se turizam na Pelješcu razvijao i mnogo prije otvaranja mosta te na tom poluotoku već postoji turistička infrastruktura, ipak su se s otvaranjem mosta otvorile nove prilike i za ulaganja u razvoj turističke ponude, ističe u razgovoru za HINA-u direktor TZ-a Dubrovačko-neretvanske županije Julijo Srgota.
Fizički turistički promet, dolasci i noćenja rastu, ali i zanimanje investitora, pa je tako nedavno u Orebiću otvoren i novi mali hotel Crystal, u koji su hrvatski iseljenici iz Australije uložili sedam milijuna eura, što je ujedno i najveća investicija na poluotoku u hotelske kapacitete nakon otvaranja mosta.
Primjetna su, kaže Srgota, i ulaganja u apartmane, obiteljske kuće i druge vrste privatnog smještaja, a smatra da bi trebalo nastaviti i dalje s investicijama u kvalitetne male hotele i slične objekte.
"U svemu je važno zadržati održivi smjer razvoja turizma na poluotoku, kao i u cijeloj županiji, što određuje i županijska strategija razvoja turizma, u kojoj je Pelješac kao autodestinacija jedan do četiri klastera jer most dijelom smanjuje i određenu turističku 'ovisnost' županije kao aviodestinacije", ističe Srgota.
Porast turističke potražnje potvrđuje i brojkama, prema kojima je cijeli poluotok Pelješac postigao 10 posto više noćenje ove godine do sredine srpnja u odnosu na isto razdoblje 2019. s oko 393.000 noćenja, što je i osam posto više nego u istom razdoblju 2022.
U cijeloj Dubrovačko-neretvanskoj županiji do sada ove godine ostvareno je gotovo tri milijuna noćenja ili 16 posto više nego u isto lanjskom razdoblju.
"Pelješki most je projekt koji je velike promjene za Pelješac i cijelu županiju donio već lani, odmah po otvaranju, a ove godine i više s dodatnim otvaranjem stonske obilaznice jer je time i taj prometni pravac još jači. Približio je jug zemlje mnogim tradicionalnim tržištima srednje i istočne Europe, pa se vidi i porast dolazaka turista s tih tržišta", dodaje Srgota.
Produljenje sezone, veća vidljivost te spoj tradicionalne i nove ponude
Pozitivne turističke učinke od mosta ove godine, kaže, osjećaju manje-više svi, a posebno mala mjesta u blizini samog mosta, koja su do sada bila prilično nepristupačna pa i nevidljiva, što se sada mijenja. Mnogi se i dalje zaustavljaju oko mosta zbog fotografiranja (selfiji i sl.), a često su to i samo izletnici koji žele vidjeti most, nešto popiti i pojesti u blizini, što otvara priliku za nove ugostiteljske ponude.
Srgota napominje i da od lanjskog otvaranja mosta do danas svi hoteli, kampovi i drugi smještaji te pružatelji ostalih turističkih usluga u Orebiću i na cijelom Pelješcu imaju više rezervacija i bolje rezultate nego prije mosta.
Uz Orebić izdvaja se i Ston koji pruža, kako kaže, novi sjaj obnovljenih povijesno-kulturnih starina i svoju već otprije poznatu gastronomsku ponudu (kamenice i druge školjke itd.). Tu je i Trpanj i Viganj te mnoga mala mjesta oko mosta poput Brijeste i Komarne, koja tek sada postaju vidljiva putnicima i turistima.
Mnogima u tim mjestima to daje i nadu da će se život i poslovi u njih vratiti, kao i domaći ljudi i mladi koji su otišli jer bi se mogli baviti turizmom na održivi način i zadržati duh svojih mjesta.
Srgota velikom prednošću Pelješca, ali i cijele županije, ističe i ponudu vrhunske domaće hrane zahvaljujući plodovima doline Neretve i morskom ribarstvu, ali i enologiju tj. vrhunske vinske destinacije s nekim od najboljih vinski sorti u Hrvatskoj i šire.
Na tom su poluotoku i neke od najljepših pješčanih plaža na Jadranu te odlični uvjeti za razne sportske aktivnosti na kopnu i moru zbog morskih struja i vjetra.
"Most je pridonio i produljenju sezone, a povećava se i ponuda, čemu sufinanciranjem 42 manifestacije ove godine pomaže i županijski TZ s ciljem podizanja kvalitete ponude u cijeloj županiji, posebice u predsezoni i posezoni", ističe Srgota.
U samoj strukturi turista nema velikih promjena, osim toga da su primjerice Poljaci ove godine preuzeli prvo mjesto od Nijemaca po broju ostvarenih noćenja do sredine srpnja, a u porastu su i dolasci i noćenja Slovenaca koje slijede turisti iz Bosne i Hercegovine te Češke.
Veseli, kaže, i to što je domaćih turista sve više, da i oni prepoznaju Pelješac kao svoju destinaciju za odmore te je do sada ove godine već oko 40 posto više njihovih noćenja nego lani.
"Ukupno očekujemo da će 2023. biti turistički mnogo bolja i za Pelješac i cijelu županiju, što zbog mosta koji omogućuje brži i lakši dolazak cestom, a što zbog pojačavanja sezonskih aviolinija prema Dubrovniku iz mnogih europskih i dalekih odredišta", zaključuje Srgota.