Da je influencer biti lako, bio bi to svatko - ili nije tako?

5. rujna 2020.

Foto: Pixabay

Ovih dana posebnu pozornost hrvatske javnosti pobudili su jedan porečki restoran i TikTok influencerica, čije je virtualno prepucavanje podijelilo javnost u dva tabora. Danima se elaboriralo o tome tko je i kako sudjelovao u toj priči jer je infulencerica 'žicala' besplatan ručak, kakav je uopće njezin posao, jesu li u restoranu prepoznali i znaju li uopće tko su novi 'moćnici marketinga'. Sve to ostavlja dojam kako u Hrvatskoj ljudi još uvijek ne shvaćaju čime se to bave infuenceri/ice.

Stoga se možda najbolje vratiti osnovama. Riječ influencer u engleskome jeziku označuje općenito osobu ili skupinu osoba koja ima nekakav utjecaj. U poslovnome jeziku nazivom influencer označavamo osobu ili osobe koje mogu utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza te čije mišljenje i djelovanje ima veću težinu nego mišljenje ili djelovanje njihovih kolega ili usporedivih skupina. Upravo u tom značenju ta riječ trebala bi se upotrebljavati i u hrvatskom jeziku.

Influenceri u digitalnoj sferi oko sebe okupljaju određeni krug ljudi, odnosno pratitelja koji u njima vide uzor i sviđa im se sadržaj koji plasiraju. Fascinantno je da to uglavnom nisu poznate osobe, poput glumaca, sportaša ili pjevača, već ljudi iz svakodnevice koji su postali to što jesu baš tako što su online prostor uspješno iskoristili za pokazivanje svojih mišljenja, stajališta i navika.

Vlasnica agencije Zlo i naopako, specijalizirane za influencer-marketing i oglašavanje na internetu, Maja Ilčić ističe kako je u Hrvatskoj influencanje tek neznatno prepoznato jer smo kao narod poznati po tome da zaziremo od svega novog i inovativnog.

"Kako je influencanje novi pojam, koji je uz 'uhljebe' najomraženija riječ u Hrvata, mnogi su ga s gnušanjem odbacili u startu a da uopće nisu sagledali sve benefite tog posla. Nasreću, postoje mnoge tvrtke i brendovi koji su prihvatili takav vid marketinga i koriste ga na svim poljima, ne samo zato što je najjeftiniji, već se pripremaju za nove generacije koje dolaze, a koje doslovno ne znaju da postoje novine i teško se snalaze s daljinskim upravljačem, osim ako na njemu nema gumba YouTube i Netflix. Društvene mreže preuzele su nam živote, postajemo ovisni o njima, htjeli mi to priznati ili ne, a klinci nam se doslovno rađaju sa smartphoneima u rukama. Influencanje je novi termin sa starim načinom promocije, no danas mnogi vide da netko zarađuje dobre novce ne radeći ništa, baš zato što se nisu informirali o influencanju", kaže Maja Ilčić ističući jednu bitnu stavku: da influencenje nije žicanje i dobivanje besplatnih stvari niti influenceri prodaju jer oni nisu trgovci, već je bit influencanja, kaže, brand awareness odnosno svijest o brendu.

Maja Ilčić Maja Ilčić / Foto: Privatni album 

"Ozbiljne i velike tvrtke to su prepoznale i šalju svoje proizvode ljudima koji imaju vrlo razvijenu internetsku zajednicu baš zato što je konkurencija jaka, a i prate trendove", kaže Ilčić, inače majka i menadžerica Nike Ilčić koju na društvenim mrežama prati više stotina tisuća ljudi, a surađuje i s velikim kompanijama.

Trećina sadržaja plaćene su kampanje

Istraživanje koje je prošle godine provela agencija Diablog pokazalo je kako hrvatska influencerska i blogerska scena sve više raste. Prema tom istraživanju, 80 posto domaćih blogera i influencera su žene, a najviše je onih koje imaju između 25 i 34 godine. Taj posao rade uglavnom honorarno, a samo ih šest posto živi isključivo od toga. Mjesečno zarađuju između 2.000 i 3.500 kuna, objavljuju pet do deset puta mjesečno, a čak dvije trećine njih nikada ne radi ono što je u svijetu u trendu - ne objavljuje videosadržaje.

Trećina njihovih sadržaja plaćene su kampanje, tridesetak posto plaćenih je objava, a 18 posto njih prihode dobiva kompenzacijama.

"Mislim da je jako teško izračunati postotak onih koji mogu živjeti od svoga influencerskog rada, pogotovo kada ne znamo koji su njihovi životni i materijalni ciljevi. No mogu sa sigurnošću reći da dobar dio naših istaknutih influencera ima pristojan život i zarađuje iznadprosječne plaće. Također, ima i onih koji zarađuju jako puno, no, s druge strane, oni imaju i veće troškove jer zaista nije moguće sve raditi sam a da to bude kvalitetno i zadovoljavajuće za klijenta, te moraju zapošljavati i asistente, snimatelje, editore itd. S druge strane, mnogo je veći postotak onih kojima je to drugi dohodak, no opet bih se usudila reći da je i taj drugi dohodak iznadprosječan i omogućuje im lagodan i smiren život te zadovoljavanje, uz osnovne potrebe, i nešto ekskluzivnijih aranžmana", kaže Maja Ilčić te dodaje kako poznaje influencere koji su ostavili svoje ozbiljne poslove da bi se mogli posvetiti influencanju i nisu požalili. No isto tako ističe kako, nažalost, ništa više nije ni sigurno ni ozbiljno jer je koronakriza malo zamutila vodu, ali polako se sve vraća na svoje.

Utjecajem do novih poslova

Biznis influencera danas se prepoznaje pod terminom influencer marketing, koji utjecajni Forbes definira kao odnos između brenda i influencera. Forbes tako piše da influencer promovira proizvode ili usluge brenda putem različitih medija, Instagrama i/ili YouTubea, ali ga treba razlikovati od celebrity potpore brenda jer je influencerski marketing više od povezivanja slavne osobe s brendom. Influenceri moraju biti pouzdani u svojoj niši i zadržati odanost pratitelja.

Zanimljivo je i jedno od istraživanja McCarthy grupe, provedeno putem Google Consumer Surveysa, koje je pokazalo da 84 posto ispitanih milenijalaca ne preferira tradicionalni marketing na koji su potpuno oguglali te mu uopće ne vjeruju.

S gotovo 100.000 pratitelja i na YouTubeu i na Instagramu Maša Zibar, poznata i kao Mashin' the Beauty, gostujući u jednoj od emisija BizCastinga, podijelila je svoja iskustva online poduzetnice i pojasnila što znači biti vloggerica, youtuberica, podcasterica i, naravno, influencerica.

"Kad ljudi pitaju čime se baviš, mnogim influencerima zapravo je neugodno reći da su influenceri. Ja s time nemam problema, ne sramim se toga i stojim iza svakog svog sadržaja", kaže Maša, koja otkriva kako se time bavi u posljednje tri godine, a sa svojim snimanjima započela je prije sedam godina.

Maša Zibar Maša Zibar / Foto:BizCasting

"Mislim da smo jedina 'struka' koja mora opravdavati svoj posao, svoj rad i svoju zaradu; nisam čula da itko i o jednoj struci priča kao što se priča o nama. Uvijek moram opravdavati kako to uspijem zaraditi novac, a samo se slikam i postam", kaže Maša i dodaje da, za razliku od drugih influencera, ona više koristi videosadržaj.

Gostujući u BizCastingu također, Lana Klingor Mihić otkrila je da sa svojim sponzorima ima višegodišnje ugovore te da joj je jedan od najvećih partnera kompanija Bosh.

Lana je istaknula kako je za uspjeh influencera važno pronaći svoju nišu.

"To je dobar teren na kojem možeš nešto zaraditi. Ali, ako jedan dan reklamiraš zrnati sir, 'kao' imaš ga u torbici jer je život užurban, a navečer se snimiš kako s ekipom u restoranu jedeš tacose... Ne prodaje se sve. Kod nekih je problem to što reklamiraju što god netko plati. Moraš imati neku svoju nišu. Jednostavno će se prestati valorizirati objave tih instagramskih influencera, nećemo im više vjerovati jer vidimo da reklamiraju sve i svašta. Trudim se ostati u okvirima onoga što čini moj život, a to su psi, moja djeca, kuhanje, obiteljski život, uređenje kuće...", ispričala je Lana.

Lana Lana Klingor Mihić / Foto: BizCasting

Najveći izazovi koji će se nametnuti ovom poslu u godinama koje dolaze bit će nepredvidljivi algoritmi koji će ga otežavati, a tu će svakako biti i zasićenost tržišta, kratki rokovi te, naravno, problem s naplatom odrađenog posla. Procjenjuje se kako će u idućim godinama popularnost rasti onima koji stvaraju više videosadržaja te onima koji će prihvaćati nove platforme koje će se neminovno pojavljivati.

Ilijana Grgić