Carwiz širi poslovanje i na SAD: "Ponosni smo što jačamo hrvatski izvozni kapacitet"
"Ovih dana planiramo obznaniti izlazak na tržište SAD-a uz pomoć affiliate-modela te tamo očekujemo veliku ekspanziju u idućem razdoblju. U završnim smo pregovorima i za neka nova tržišta tako da će se do kraja godine naša obitelj Carwiz proširiti i na nove države i gradove", kaže Krešimir Dobrilović
Krešimir Dobrilović/Foto: HGK
Krešimir Dobrilović, vlasnik i direktor tvrtke Carwiz i predsjednik Zajednice franšiznog poslovanja HGK, kaže da je franšizni model poslovanja lakši, sigurniji, ali i brži put internacionalizacije poslovanja te da u Hrvatskoj postoje tvrtke koje svoje poslovanje mogu 'upakirati' u taj koncept u svim segmetima potrebnima za taj iskorak. "Nemojmo se sramiti svojih proizvoda i usluga koje su, siguran sam, u mnogo segmenata potpuno konkurentne svemu što se nudi vani, i to s mnoštvom drukčijih i boljih pristupa i ideja, čime se stvarno trebamo ponositi kao država", ističe Dobrilović u razgovoru za Privredni i poziva tvrtke da svoje poslovanje prošire upravo franšiznim modelom.
Kao novi predsjednik Zajednice franšiznog poslovanja HGK, na koje ćete aktivnosti Zajednice u budućnosti stavljati naglasak?
U fokusu rada Zajednice bit će edukacije, i to u raznim segmentima - od toga što je to franšizno poslovanje za davatelja franšize, što za primatelja, ali i za ostale sudionike. Nužno je i to da nadležna i potporna ministarstva i financijske institucije, posebno banke, razumiju franšizno poslovanje kako bi ga adekvatno mogli i popratiti, odnosno razviti modele podrške za financiranje. U studenome planiramo i organizaciju Foruma franšiza, po sličnom modelu kakav je bio održan i krajem 2019. godine, a sve s istim ciljem. Edukacija je iznimno važna, a posebno s obzirom na nerazumijevanje sudionika u franšiznom dijelu poslovanja i zato mislim da se edukacije trebaju provoditi na cijelom teritoriju Hrvatske. Uz to, zalažemo se i za uvođenje registra franšiza jer franšize djeluju u različitim granama gospodarstva, a pritom nema zakonske regulative, pa ih je vrlo teško detektirati na tržištu.
(Po NKD-u ne postoji klasifikacija poslovnih subjekata koji su davatelji ili primatelji franšize, pa se tu gubi distinkcija od osnovnog posla. Primjer smo i mi jer nas u Carwiz Internationalu, koji je čisti franšizni model / nositelj franšize, naše banke ili ostale ustanove guraju u klasičan rent a car, a mi to nismo jer 'prodajemo' uslugu – model, pamet, brend, softver itd.)
Svaki autentičan brend može razvijati franšiznu mrežu
Zašto se u Hrvatskoj franšizno poslovanje razvija sporije nego u zapadnim zemljama, ali i u usporedbi sa zemljama okruženju?
Zato što se u Hrvatskoj mnogo češće donose odluke o pokretanju klasičnoga poduzetničkog pothvata, uz stvaranje kopija nekih uspješnih koncepata, iako se radi o uhodanom poslovanju čiji je brend na tržištu već prepoznat. Carwiz je dokazao kako kvalitetnu uslugu može ponuditi i hrvatska tvrtka jer uz našu ideju, produkt našeg rada su i softver, brendiranje, komunikacija i pozitivno iskustvo naših korisnika. Svaki autentičan brend koji se brine o svojim klijentima i partnerima prihvaća promjene i u svojim redovima ima tim stručnjaka koji slijede trendove i reagiraju na novonastale situacije te je kao takav prepoznatljiv na tržištu i može razvijati svoju franšiznu mrežu. Takvo poslovanje, kao uobičajeni model poslovanja u zapadnom svijetu, primjenjiv je i kod nas, a posebice u kontekstu i obraćanju turistima koji uz sebe žele imati pouzdane pružatelje usluge na koje se mogu osloniti kada je riječ o sigurnosti putovanja.
Je li zahtjevnost administrativnog dijela procesa (papirologije) pri pokretanju franšiznog poslovanja jedan od razloga zbog kojih se većina odlučuje na "klasično poslovanje"?
Administrativni dio nije ništa drukčiji negoli u klasičnom poslovanju i ne vjerujem da je to jedan od ograničavajućih faktora.
Koje su sve prednosti franšiznog poslovanja?
Brojne se prednosti: od preuzimanja već gotovih i provjerenih standarda već prepoznatljivog brenda, koji je odmah spreman za poslovanje, pa do preuzimanja franšiznog sustava koji vode iskusni stručnjaci. Na primjer, svaki naš franšizni partner implemenitira standarde Carwiza, našu kvalitetu usluge i način djelovanja, a s druge strane zadržava samostalnost svojega poslovanja. Na taj način pojednostavnjuje i pojeftinjuje sam početak poslovanja koji je za svaku kompaniju najteži dio poslovnog pothvata.
Što se može učiniti kako bi se ubrzao razvoj domaćih franšiza?
Na vlastitu primjeru vidim da je za razvoj domaćih franšiza prije svega bitna vjera u ono što radimo. Iako je Hrvatska možda u nekim segmentima malo i nedovoljno razvijeno tržište, imamo itekako što pokazati i ponuditi na globalnoj pozornici. I to govorim bez imalo skromnosti jer je vrlo često to i bolje nego iz nekih velikih i bogatijih zemalja.
U razvijenim zemljama franšizno je poslovanje često način za globalizaciju domaćih kvalitetnih brendova. Prema Vašem iskustvu, može li franšizno poslovanje biti lakši i brži način internacionalizacije poslovanja?
Svakako da da. I to mnogo lakši, sigurniji, ali i brži put internacionalizacije poslovanja. Uz to, kod nas ima i tvrtki koje svoje poslovanje mogu 'upakirati' u franšizni koncept u svim segmetima potrebnima za taj iskorak. Ovim putem ih želim i ohrabriti i pozvati da svoje poslovanje prošire upravo franšiznim modelom. Nemojmo se sramiti svojih proizvoda i usluga koje su, siguran sam, u mnogo segmenata potpuno konkurentne svemu što se vani nudi, i to s mnoštvom drukčijih i boljih pristupa i ideja, čime se stvarno trebamo ponositi kao država.
Koji su preduvjeti za širenje franšiznog poslovanja na inozemna tržišta?
Načelno se sve ili gotovo sve - može franšizirati. Stoga je glavni preduvjet da je taj proizvod, koncept ili usluga dovoljno kvalitetna za taj iskorak. Siguran sam da onaj koji razmišlja o opciji širenja ima prepoznatljivost i kvalitetu te se samo treba odlučiti za takvo što. No, jednako tako, za nekoga prvi korak može biti i izlazak iz svoje okoline, grada ili regije u ostatak Hrvatske. I to je sigurno pozitivan način širenja. U našoj Zajednici franšiznog poslovanja svakako ćete imati partnera za savjet ili bilo koju drugu pomoć za taj iskorak.
Carwiz franšiza u 20 zemalja i 100 poslovnica
Kako je pandemija koronavirusa utjecala na franšizni sustav i njegovo poslovanje?
Bila je to izazovna i teška godina za cijelu industriju franšiza, pa tako i za Carwiz. Unatoč tome, Carwiz je dokazao kako je nastavak širenja poslovanja i u doba krize težak, ali moguć. Važno je usredotočiti se na promjene načina poslovanja i na edukaciju. Potrebno je uspostaviti stabilnost i učinkovitost, prilagoditi uslugu novonastalom tržištu te pritom zadovoljiti sve potrebe i želje klijenata. Pandemija je utjecala i na to da se tržište sve više otvara prema novim i modernijim rješenjima, a to smo primijetili i kod svojih franšiznih partnera koji su pronašli neke nove načine za opstanak na tržištu.
Foto: Carwiz
Vaša tvrtka Carwiz rent a car jedna je od uspješnih hrvatskih franšiza. Poslovanje ste franšiznim modelom proširili internacionalno; u koliko zemalja danas poslujete?
Tako je, Carwiz je prva hrvatska rent a car tvrtka koja je uz pomoć franšiznog modela poslovanja ubrzano krenula i u osvajanje cijelog svijeta. U samo godinu dana ostvarili smo globalni uspjeh koji je rezultirao razgranatom franšiznom mrežom na čak četiri kontinenta, prisustvom u 20 svjetskih zemalja i u više od 100 poslovnica. Ovih dana planiramo obznaniti i izlazak na tržište SAD-a uz pomoć affiliate-modela te tamo očekujemo veliku ekspanziju u idućem razdoblju. U završnim smo pregovorima i za neka nova tržišta tako da će se do kraja godine naša obitelj Carwiz proširiti i na nove države i gradove. Time i dalje jačamo hrvatski izvozni kapacitet, na što sam izuzetno ponosan.
Rent a car nije prometni, već čisti turistički sektor
S obzirom na to da se u velikoj mjeri oslanja na turizam, industriju najma vozila teško je pogodila koronakriza. Koliki su gubici branše u Hrvatskoj?
Gubici ove branše u Hrvatskoj veliki su, kao i u većini svijeta. Veliki problem leži u tome što se naša djelatnost ne prepoznaje kao turistička, nego nas se većinom svrstava u prometni sektor, što nije pravilno. Naime, većina naših prihoda tijekom godine ostvaruje se servisiranjem potreba turista koji dolaze u Hrvatsku i time smo čisti turistički, ali i izvozni proizvod. U nekim kućama za najam automobila taj postotak prihoda iz inozemstva penje se i do čak 85 posto ukupnih prihoda. Nadamo se da će se taj podatak prepoznati i da ćemo uskoro biti dio turističkih strategija razvoja, ali i pomoći pri oporavku od koronakrize.
Koliko je oporavak vidljiv u posljednjim mjesecima?
U odnosu na prošlu godinu, dok su za vrijeme sezone trajale stroge restrikcije uzrokovane pandemijom, u Carwizu smo zabilježili rast broja rezervacija za čak 600 posto. Nedvojbeno je kako je upravo smanjenje mjera i želja za putovanjem potaknula turiste da se ove godine zapute na nove destinacije. Zabilježili smo i rast cijena u odnosu na prošlu godinu za 30 posto te smo do kraja svibnja ove godine zabilježili više od 3000 rezervacija. Također, ove su godine sve rezervacije napravljene unaprijed, za razliku od prošle kada smo u ljetnom razdoblju imali rezervacije samo do kraja listopada, što je odličan pokazatelj početka oporavka. No nije baš sve tako idelano. Zbog koronavirusa javio se i problem s isporukom automobila, odnosno znatno je smanjen broj dostupnih automobila i zbog toga isporuke jako kasne. Konkretno, auti, koje je cijela rent a car branša naručila za ovu sezonu, nisu stigli.
Ako s procijepljenošću stanovništva pandemija bude jenjavala, kada se može očekivati potpuni oporavak ovog sektora i brojke slične onima iz 2019.?
Ako dođe do procijepljenosti stanovništva te se u idućoj godini broj zaraženih znatno smanji, potpuni oporavak ove industrije može se očekivati već 2022. godine. Nadamo se kako ćemo nastaviti rasti tijekom čitave godine i vjerujem da ćemo čak i nadmašiti postignute rezultate iz 2019. godine.