Budite oprezni i pazite na lažne ponude za Black Friday

24. studenoga 2021.

Foto: Shutterstock

Hrvatska udruga banaka (HUB) poziva građane na dodatan oprez prilikom online kupnje uoči Black Fridaya te sve učestalijih pokušaja zloupotrebe osobnih i kartičnih podataka.

S ciljem sigurnoga korištenja karticama i svim njihovih pogodnostima nužno je educirati i informirati se o najčešćim vrstama prijevara kojima kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Shodno tome, HUB donosi savjete za odgovorno i sigurno korištenje karticama te načinima prevencije od online prijevara.

Savjeti za sigurnu online kupnju: 

1. Ne nasjedajte na nerealne ponude

• Budite oprezni s ponudama poput "Black Friday hot sale", "80 % off", "Discount sale", čak i ako su u pitanju renomirani brendovi jer one mogu biti lažne.
• Uvijek provjerite prodajno web-mjesto na kojem kupujete unosom prave mrežne adrese u internetski preglednik.
• Provjerite dostupnost korisničke službe prodajnog web-mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe te suglasnosti koju dajete prilikom kupnje.

2. Ne dajte se upecati

• Ne unosite svoje osobne podatke ni podatke o kartici u ponude, nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka.
• Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima inače kupujete.
• Provjerite e-adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa znakova ili sadrži naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine.

3. Oprezno na stranicama za oglašavanje

• Prodajete li robu ili uslugu putem web-oglasnika, nikada ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod). Dovoljno je da pošaljete svoj IBAN.                                                                                                      • Nemojte autorizirati uplatnu transakciju putem 3D Secure programa niti otvarati poveznice u kojima vas traže da unesete podatke o platnoj kartici i iznose njezinih limita.
• Pažljivo pročitajte sigurnosne smjernice koje se nalaze na internetskoj stranici prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode.

4. Obnova korisničkih podataka

• Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih mjesta, javnih poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih službi na kojima traže odavanje vaših osobnih i financijskih podataka radi tzv. obnove vašega korisničkog računa.
• Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi prodajnog mjesta, unosom svojega korisničkog imena i lozinke, a nikada putem zaprimljene poveznice.

5. Ne šaljite svoje podatke
• Ne šaljite putem društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova podatke o svojoj kartici ni njezinu presliku.

6. Spremanje podataka o kartici
• Prilikom unosa broja kartice, primjerice za plaćanja unutar raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete uporabe i jesu li podaci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete na uporabu djeci.
• Budite svjesni da u slučaju da dijete ili treća osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija, kao korisnik kartice odgovorni ste za takve transakcije.

7. Redovito provjeravajte troškove
• Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite se ostalim mogućnostima upravljanja potrošnjom putem usluga i aplikacija izdavatelja svoje kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjivi ili nepoznati trošak, to mu odmah javite.

Detaljniji savjeti za sigurnu online kupnju, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara možete pronaći ovdje.


P.hr