Boris Žgomba u BizCastingu: Onaj tko u ovom trenutku ne spušta cijene, igra ruski rulet

21. lipnja 2020.

U najnovijem izdanju BizCastinga Miro Soldić ugostio je Borisa Žgombu, predsjednika Uprave turističke kompanije Uniline i predsjednika Udruženja putničkih agencija HGK. Žgomba je iznio 'realno-konzervativnu' procjenu da bi se ovog ljeta moglo ostvariti 25 posto turističkog prometa u odnosu na 2019., a i sljedeća godina, ocjenjuje, bit će po ostvarenim brojkama daleko od prošle.

"Nadamo se nekom vrhuncu polovicom sedmog mjeseca, ma kakav on bio, i nadamo se da će do polovice rujna povući taj glavni dio turističke godine, onda su ove prognoze od 25 posto nekako realne", komentira Žgomba turističku sezonu koja je zbog pandemije koronavirusa i dalje neizvjesna.

Mišljenja je da će ova kriza biti prilika da se napravi veliki 'reset' i da se pozicionira hrvatski turizam. Nama je do sada jedan dio turizma rastao bez prevelike strategije i u nekom nam se dijelu turizam događao. Nigdje u biznisu nije dobro da se stvari događaju bez kontrole, kaže Žgomba, i kao primjer navodi rast privatnog smještaja. Smatra da će u ovoj krizi oni slabi, nekvalitetni i nedovoljno prilagodljivi nestati s tržišta i da u tome neće biti pošteđen ni jedan dio turizma.

Spor oporavak

Oporavak u turizmu će, ocjenjuje Žgomba, i sljedećih godina ići sporo.

"Tvrdim da će 2021. biti prva godina povratka prema nekim brojkama koje želimo. Moja je procjena da dogodine možemo očekivati između 50 i 60 posto ukupnoga turističkog prometa", kaže Žgomba napominjući da će se sljedeće godine, ako oko korone ne bude većih ekscesa, na tržište vratiti i naši konkurenti.

"Naša početna prednost da smo bili korona-free destinacija, više neće biti prednost. Moramo još jednoga velikog neprijatelja imenovati, a to je realni i možda najveći neprijatelj - recesija", upozorava Žgomba na nimalo laku situaciju s kojom će i sljedeće godine biti suočen hrvatski turizam.

"U europskim zemljama imamo recesiju, to su ogromni iznosi, gubi se posao, prihodi; to će se i ove godine osjetiti. Treba razmišljati glavom gosta koji je prije korone rezervirao smještaj: on je imao drukčije prihode, drukčiji raspored slobodnog vremena, većina je ljudi iskoristila godišnje odmore. Gost koji je rezervirao prije korone nije razmišljao o zdravstvenoj ugrozi, a sad ga to dira", pojašnjava.

To što, unatoč lošim prognozama, hoteli u Hrvatskoj nisu znatnije spuštali cijene, vidi kao nesnalaženje u novonastaloj situaciji.

"Vlasnici hotela dovoljno su sposobni da naprave neku svoju ekonomiju. Držanje visokih cijena u smanjenoj potražnji nije ekonomski logičan potez. Međutim, cijene na tržištu ne regulira ni ministar turizma ni direktor HTZ-a nego isključivo tržište. Rekao bih da se nisu svi snašli u tome. Svi možda očekuju da će biti bolje nego što to sada izgleda. S druge strane, imate lažnu nadu i lažnu sigurnost jer imate rezervacije prije korone, a pitanje je koliko su one zaista stvarne. U mojoj smo kompaniji radili izračune i simulacije, ali i razgovarali s gostima: onih koji će stvarno doći je od 15 do 20 posto. Mislim da se tu možda stvara zabluda kod onih koji su popunjeni do kraja", kaže Žgomba.

Mišljenja je da će državne mjere pomoći biti nužne i tijekom zime, ali da će s njima i bez njih doći do "čišćenja".

Osvrnuo se i na vaučere za putovanja kojima se pomoglo putničkim agencijama da prebrode ove teško razdoblje i ostanu likvidne.

"Mi smo u Hrvatskoj uspjeli kreirati jedan maksimalistički model, u kojem gost ima pravo birati hoće li povrat novca ili uslugu u istom iznosu. To daje mogućnost putničkim agencijama da mirno razriješe situaciju i da nema panike. Ti vaučeri daju mogućnost da se regulira odnos između kupca koji je naš klijent i putničke agencije koja je posrednik. Treći je davatelj usluge. To je mjera koju možeš i ne moraš primijeniti", pojasnio je.

Boris Žgomba i Miro Soldić, BizCasting

Cro kartica neće zaživjeti ove godine

Pozdravlja Cro karticu kao projekt, ali ocjenjuje da je malo zakašnjela. "Nažalost, ove godine imat će jako slabe efekte. Ovo nije godina u kojoj Cro krtica može zaživjeti jer ovo nije godina u kojoj poslodavci imaju višak sredstava, ili barem veliki dio njih", kaže Žgomba.

Za Uniline kaže da je zdrav ušao u ovu krizu te da će uz smanjene troškove i suradnju s bankama njegova kompanija osigurati likvidnost do iduće godine. Prognoze prometa slične su onima turističkog prometa na razini Hrvatske. "Kompanija već sada za iduću godinu ugovara poslove za azijska tržišta", otkriva.

"U svojoj poslovnoj karijeri sigurno nisam mislio da ću doći svom bankaru i reći: 'Ove godine radit ću s minusom, i to smatram dobrim rezultatom', a on odgovori: 'Odlično'", dočarava situaciju predsjednik Uprave turističke kompanije Unilinea.

Ovisnost Hrvatske o turizmu izuzetno je opasna, a to danas vidimo na najgoremu mogućem primjeru, kaže Žgomba i ističe da je to problem i drugih zemalja, primjerice, Grčke čiji turizam u BDP-u sudjeluje s 28 posto. Za Hrvatsku bi bilo dobro kada bi taj udio mogla smanjiti na desetak posto. "Bilo bi dobro i za državu i za turizam da ljudi shvate da postoje možda teži, ali neki drugi načini da privređuju", dodaje.

Igra živaca

Još se jednom osvrnuo na nespuštanje cijena unatoč jako lošem interesu turista.

"Rekao bih da onaj tko to igra u ovom trenutku, igra ruski rulet. Pravo je njegovo, vlasnik je kapitala, može raditi što hoće i ništa mu se ne može zamjeriti u tom smislu. Ljudi će to činiti kad dođu pred zid, ali s druge strane nema ni tolike potražnje. Ove će se godine sve događati last minute iz dvaju razloga: ljudi znaju da što više čekaju u ovoj situaciji, bolje će proći, a druga stvar jest da će čekati razvoj situacije do posljednjeg momenta. Znaju da nema problema jer mjesta ima. To će biti i igra živaca koju ćemo svi mi morati odigrati", kaže Žgomba napominjući da se svi u ovom sektoru nalaze u istoj situaciji.

Hrvatska je imala više dobrih ministara turizma, a jedan je Žgombi bio najbolji, ali nije želio otkriti tko je taj. Otkriva da je i njemu u jednom trenutku bila ponuđena ta funkcija, ali da ju je odbio zbog vlastita biznisa.

Na pitanje bi li danas prihvatio tu funkciju, odgovorio je: "Razmišljat ću o tome. Ako dođe do tih saznanja, sigurno bih imao svoje uvjete - ne mislim na materijalne, već na preduvjete da se nešto može napraviti. Ako ti uvjeti mogu biti ispunjeni i ako se uspije skupiti jedna zdrava i kvalitetna ekipa, o tome bih tada ozbiljno razmislio."

Žgomba zaključuje da su se u raznim mandatima napravile određene kvalitetne strategije, a za dugoročni razvoj turizma kaže da su četiri godine malo.

P.hr/I.B.