Bez strategije i kulture nema digitalne transformacije

31. ožujka 2021.

Foto: Pixabay

U provedbi akcijskoga plana digitalne transformacije prvo je potrebno ustanoviti trenutnu razinu zrelosti, zatim uskladiti strategiju 4.0 sa strategijom same kompanije i na kraju izraditi kartu aktivnosti s redoslijedom sustavnog podizanja svoje razine zrelosti te tako svakim sljedećim korakom dobiti vrijednost za ono što ste do tog trenutka uložili.

Za potrebe prvoga stadija, tj. procjene stanja, razvijen je alat za ocjenu stupnja zrelosti proizvodnih kompanija za područje industrije 4.0. – Industry 4.0 Maturity Scan. Model su izradili sami tvorci termina industrije 4.0 – njemačka Nacionalna akademija za znanost i inženjerstvo. Na temelju njega je i4.0MC kao akademijina agencija razvila online alat, a predstavljen je i na webinaru o najčešćim greškama pristupu industriji 4.0, održanome u organizaciji HGK i Hrvatskoga centra razvoja industrije 4.0.

"Pomoću alata tvrtke mogu identificirati skrivene potencijale u inicijativama digitalne transformacije, usporediti stanje s ostalima u industriji te postaviti osnovu za izradu detaljnoga plana digitalizacije ili unaprjeđenja digitalizacije kompanije", rekao je Alexander Friedman iz Sektora za industriju i održivi razvoj HGK.

Najčešći propusti u procesu digitalne transformacije

Damir Ivan Konjevod i Nikica Josip Ivandić iz Hrvatskog centra razvoja industrije 4.0 pojasnili su proces digitalne transformacije i metodologiju te najčešće propuste.

"Naša je misija pomoći tvrtkama uporabom najboljih svjetskih praksi po načelima korisnosti i ekonomičnosti. Digitalnu transformaciju gledamo isključivo u svjetlu stvarnih potreba kompanija, dakle, kako umanjiti troškove nabave, steći brzinu i kvalitetu te privući investitore", pojasnio je Konjevod.

Kad počnu proces, tvrtke se najčešće pitaju gdje je tu korist za njih i odakle započeti. Prva je greška propuštanje trenutka i sredstava: ne treba čekati i vidjeti što će se dogoditi, već vidjeti i djelovati. Cilj je predvidjeti promjene, dovoljno brzo reagirati ili ih samostalno uzrokovati. Još jedna česta greška jest ne reagirati na uspješne poslovne modele iz drugih industrija koji bi mogli doći u vlastitu branšu.

Konjevod je istaknuo da se stvarna poslovna prednost na temelju implementacije industrije 4.0 može realizirati samo ako se u proces uz IT tehnologije uključe i elementi strategije i organizacije te odgovarajuće kulture organizacije.

Ivandić je napomenuo da je digitalnim kompanijama lakše ući u drugu industriju nego etabliranoj industriji steći ICT vještine. "Kupac vodi riječ. Prestaje biti consumer i postaje prosumer, zna što želi i određuje što će se proizvoditi. Ako se ne prilagodimo, dovodimo u pitanje svoj odnos s kupcima", upozorio je.

"Pogrešno je ne pristupiti procesu digitalne transformacije strateški. Nismo više u pionirskim danima ovoga, imamo već zrele pristupe", rekao je Ivandić.

Na webinaru je istaknuto i da nije dobro primjenjivati digitalnu transformaciju parcijalno. Ako tvrtka ulazi u proces, on nije nešto što će provoditi i implementirati samo jedan odjel jer se time u najboljem slučaju pokriva samo 50 posto garancije uspjeha. Zato se već kod izrade plana mora uzeti u obzir cjelokupno početno stanje.

P.hr/I.G.