&
Pandemija promijenila navike potrošača
Sve se više oslanjamo na kartice za plaćanje, pa čak i za iznose manje od 100 kuna, a online kupnja postaje sve prisutnija, pokazalo je redovno istraživanje MasterIndex, koje je za Mastercard u travnju ove godine provela agencija Improve. Preferirani način plaćanja na prodajnim mjestima jesu debitne kartice kojima se koristimo minimalno tri puta tjedno, a plaćanje na rate biramo radi lakšeg plaćanja većih iznosa i bolje raspodjele troškova. Online kupnja je u porastu, kao i beskontaktno plaćanje te plaćanje pametnim telefonima, a u internetskim trgovinama najčešće kupujemo odjeću, obuću i modne dodatke. Čak 97 posto sudionika u provedenom istraživanju koristi se barem jednom karticom za plaćanja, većina ima debitne kartice (91 posto), a polovica posjeduje kreditne kartice (49 posto). Kreditnim karticama koriste se više od prosjeka stariji ispitanici, posebno oni između 50 i 55 godina. Istraživanje pokazuje i da je uporaba kreditnih kartica u pozitivnoj korelaciji s osobnim primanjima. Korisnici platnih kartica u prosjeku imaju 2,7 kartica, isto kao i prethodne godine, a gotovo polovica korisnika kartica ima tri ili više kartica. Prosječan broj kartica raste s osobnim primanjima i dobi, a prema istraživanju muškarci posjeduju nešto više kartica od žena (2,9 naspram 2,5). Trećina ispitanika koristi se karticama svaki drugi dan Čak 81 posto ispitanika preferira upravo plaćanje karticama, a rabi ih minimalno tri do pet puta tjedno. Istodobno, gotovina je omiljena metoda plaćanja za tek 19 posto ispitanika. Konkretnije, ispitanicima su na prvome mjestu debitne kartice (za 60 posto njih), pa čak i za iznose manje od 100 kuna. Mobilno plaćanje preferira mlađa populacija, više muškarci nego žene, obrazovaniji i s višim prihodima, pretežno u Istri i Primorju, pokazuje istraživanje MasterIndex. Kao i prošle godine, 61 posto korisnika interneta među ispitanima plaća na rate. Lakoća plaćanja velikih iznosa – što je presudniji čimbenik nego 2021. – i bolja raspodjela troškova glavni su razlozi za prihvaćanje obročnog plaćanja. Promjena navika  Ispitanici su promijenili svoje navike u vezi s plaćanjem tijekom pandemije. Čak 53 posto njih istaknulo je da se češće koriste beskontaktnim karticama, dok 51 posto njih više plaća karticama općenito. Gotovo polovica ispitanika češće kupuje online, dok 27 posto njih ističe da više nego prije pandemije izbjegava plaćanje pouzećem. "Kako bi pružili izbor i fleksibilnost koju potrošači trebaju – i sve više očekuju – trgovci moraju ponuditi niz rješenja za plaćanje", rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda za Hrvatsku i Rumunjsku. Kako se potražnja za novim metodama plaćanja nastavlja, bit će potreban još širi raspon rješenja, uvida i proizvoda kako bi se zadovoljio sve veći entuzijazam potrošača, dodaje Vladimirescu ocjenjujući da će rasti tržišni udio digitalnih i mobilnih novčanika, ali i bankovnih prijenosa i opcija buy now, pay later.  Istraživanje pokazuje i da značajan broj ispitanika, njih 91 posto, koristi kartice za online kupnju. Većina ljudi to čini jednom do dvaput mjesečno (36 posto) ili jednom do dvaput svaka tri mjeseca (33 posto). Karticama za online kupnju češće se koriste osobe s višim osobnim primanjima (12.000 kn+).   Putem interneta najčešće se kupuju odjeća, obuća i elektronika Nešto više od polovice ispitanih izjasnilo se da podjednako kupuju u stranim i hrvatskim internetskim trgovinama, a manju popularnost u odnosu na rujan 2021. bilježe strane trgovine. Najčešće se putem interneta kupuju odjeća, obuća, modni dodaci, elektronika i kozmetika. Istraživanje je pokazalo da ispitanici online planiraju češće kupovati ponajprije odjeću, obuću i modne dodatke (60 posto), elektroniku (42 posto) te ulaznice za kina, kazališta i koncerte (33 posto). Što se pak tiče fizičkih trgovina, one su najmanje poželjne za kupnju videoigara, ulaznica, knjiga i časopisa, pokazuje istraživanja Mastercarda.  
&
Kraš i Studio Sonda osvojili prestižnu dizajnersku nagradu Red Dot
Kraš i Studio Sonda dobitnici su glavne nagrade Red Dot, jedne od najutjecajnijih nagrada u svijetu dizajna, u području Brands & Communications Design i kategoriji Packaging Design za novu ambalažu čokolada Dorina. Ovo je prvi Red Dot za zagrebačkog proizvođača konditorskih proizvoda, koji predstavlja potvrdu uspješne tržišne transformacije i modernizacije dugovječnog brenda Dorine te usmjeravanja cjelokupnog poslovanja kompanije u skladu sa suvremenim trendovima. Studiju Sonda iz Vižinade ovo je 17. nagrada Red Dot, što ih svrstava među najuspješnije domaće kreativne agencije. Suvremeni dizajn za dugovječan proizvod Novi dizajn Dorine potrošači su upoznali početkom ove godine, a odlikuju ga suvremeniji kod karakteristične crvene boje koji je ciljano standardiziran za sva pakiranja te minimalno izmijenjen logotip kako bi podsjećao na suvremeni simbol smileyja. Za prezentaciju više od 20 okusa korišteni su grafički elementi trokuta, koji su se nalazili i na prvim Kraševim čokoladama iz 80-ih godina prošlog stoljeća, kako bi se podsjetilo na 111 godina dugu tradiciju Kraša i višedesetljetnu prisutnost Dorine. Pritom je prikaz okusa različitih vrsta ove čokolade standardiziran, ali i razrađen kako bi upućivao na svu širinu ponude. U Krašu kažu da je novi dizajn donio i unaprjeđenje materijala ambalaže te su tako nova flowpack pakiranja u potpunosti reciklabilna, još bolje čuvaju svježinu i zadržavaju kvalitetu proizvoda. Ističu da je cjelokupno repozicioniranje čokoladnog brenda provedeno s ciljem osuvremenjivanja, povezivanja širine brenda i postizanja što bolje vidljivosti na polici kroz cjelovitu ponudu, pakiranje, vizualni identitet, prateće promotivne materijale te kampanju. Jasna vizija za još veću prepoznatljivost Dizajn ambalaže potpisuje Studio Sonda u čijem su timu sudjelovali kreativni direktori Jelena Fiškuš i Sean Poropat, dizajneri Aleksandar Živanov, Martina Ukić i Sanda Maričić te glavni account menadžer Mladen Gvozden. "Dorina je u proteklih 26 godina više puta mijenjala izgled te, iako je jedan od omiljenih čokoladnih brendova na tržištu regije, nije bila sasvim uspostavljena dosljednost brenda u ambalaži, boji i prepoznatljivosti. Tu smo vidjeli prostor za napredak te smo joj željeli podariti iconic dizajn koji će dovesti do dugoročno bolje vidljivosti na policama i percepcije uistinu široke ponude okusa, ali vidljivo objedinjene jedinstvenim brendom. Kada se spoje tržišni rezultati i ovakve reakcije struke u vidu nagrada za dizajn, to je dokaz da smo i mi i brend na dobrom putu i radujemo se ovom uspjehu i produktivnoj suradnji s ekipom iz Kraša. Za Sondu je ovo 17. nagrada Red Dot", istaknuli su Jelena Fiškuš i Sean Poropat, kreativni direktori Studija Sonda. Jelena Fiškuš i Sean Poropat / Foto: Sonda Krašev su tim činili Nikša Farac, senior brend-menadžer, Paulina Jurić, asistentica brend-menadžera, Nevena Pivac, savjetnica za marketing i članica Nadzornog odbora te Marina Knežević, direktorica marketinga. "Promjena ambalaže prepoznatljivih proizvoda uvijek je velik izazov i posljednjih je nekoliko godina bilo pokušaja redizajna naše Dorine koji nikad nisu ugledali svjetlo dana, ponajprije zbog kompleksnosti odnosno niza okusa koji su u dosadašnjim dizajnerskim rješenjima bili prilično zagušeni. Zato smo još više oduševljeni osvajanjem nagrade koja nam je potvrdila da smo uspjeli ostvariti najvažniji cilj – bezvremenski dizajn s elementima modernog prikaza sastojaka, uz istodobno odavanje počasti tradiciji Kraša i neospornoj kvaliteti. Drago nam je što smo u  proces dizajna sa Studiom Sonda, čije je iskustvo u tom području neupitno, bili aktivno uključeni te što smo od samog početka jasno dijelili viziju onoga što želimo – jedinstven, moderan i uočljiv blok na polici s jasnim razlikovanjem široke palete Dorininih okusa i prepoznatljivosti, koja je u konačnici dovela i do rasta prodaje pojedinih okusa", izjavila je Marina Knežević, direktorica marketinga Kraša. Nagrada Red Dot dodjeljuje se od 1955. godine i danas se smatra jednom od najutjecajnijih u svijetu dizajna. Cilj je nagrade vrednovanje najoštroumnijih dizajnerskih radova iz svijeta produkt-dizajna, komunikacije, ambalaže, pa sve do dizajna koncepata i prototipa. Prijavljene radove ocjenjivalo je 24 stručnjaka za dizajn i komunikacije iz cijelog svijeta prema kriterijima originalnosti i kreativnosti ideje, kvalitete dizajna i inovativnosti te razumijevanja i emocionalnog dosega do publike. Nagrade će dobitnicima biti uručene na ceremoniji u Berlinu 28. listopada.
&
Prva konferencija o virtualnoj asistenciji u Hrvatskoj i regiji
Rad na daljinu i virtualni suradnici do prije nekoliko godina u Hrvatskoj bili su rijetkost i nešto strano, a danas polako ulaze u sve pore domaćeg poslovanja. Virtualnih asistenata u Hrvatskoj je iz godine u godinu sve više, a sada ih već ima toliko da je došlo vrijeme za prvu konferenciju o virtualnoj asistenciji u regiji. Virtualni asistenti su ljudi, vanjski suradnici koji iz svog doma za druge obavljaju razne administrativne i operativne zadatke. Svoje poslovne usluge, svoje znanje i vještine, nude poduzetnicima i prezaposlenim ljudima i tako udaljeno rješavaju razne organizacijske probleme putem računala i interneta te u domaće poslovanje uvode budućnost rada (#futureofwork). Konferencija ‘ko?VA! Virtualni asistent održat će se u Petračićevoj 6 u Zagrebu, u prostorijama HUB385, 21. listopada 2022. s početkom u 9 sati, a očekivano trajanje konferencije je do 16 sati. Organizator konferencije je Go2human Hub, koji spaja virtualne asistente s klijentima i pomaže im izgraditi dugoročne i kvalitetne poslovne odnose. Prilika za rast i širenje horizonata Konferencija je namijenjena postojećim i budućim virtualnim asistentima i svima koje zanima svijet virtualne asistencije, malim i velikim poduzetnicima. Virtualnim asistentima ova će konferencija biti prilika da se uživo povežu s kolegicama i kolegama, da poslušaju najbolje prakse iz svijeta virtualne asistencije te nadograde i unaprijede svoje vještine i uslugu. S druge strane, poduzetnici će na ovoj konferenciji imati jedinstvenu priliku uživo upoznati i stisnuti ruku ljudima koje inače gledaju samo preko ekrana, a saznat će i kako im angažiranje virtualnog asistenta može pomoći u razvoju i optimizaciji njihova poslovanja. Moto konferencije je "Kolege i kolegice, ne konkurencija!", a glavni su ciljevi povezivanje, učenje i promocija VA zanimanja. Program konferencije  Program se sastoji od tri glavna dijela: VA Talks (virtualni asistenti za virtualne asistente), predavanja (stručni predavači iz područja prodaje, marketinga i komunikacija) i paneli (domaći i strani gosti). VA Talks su kratka izlaganja virtualnih asistenata u kojima će oni podijeliti svoje znanje i iskustva iz prakse, a predavanja stručnih predavača pomoći će virtualnim asistentima da bolje vizualno komuniciraju u virtualnom svijetu, da izgrade svoj osobni brend, probude "mrtve" klijente te da od svoga rada pristojno zarade, a ne da volontiraju. Više detalja o predavačima te planirani program konferencije dostupni su na poveznici. 
&
"Rusku rupu" u europskoj svemirskoj industriji mogao bi popuniti Muskov SpaceX
Europska svemirska agencija (ESA) započela je preliminarne tehničke razgovore s tvrtkom Elona Muska SpaceX, koji bi mogli dovesti do privremene upotrebe njezinih lansirnih rampi nakon što je sukob u Ukrajini blokirao pristup Zapada ruskim raketama Sojuz. Privatni američki konkurent europskom Arianespaceu pojavio se kao ključni kandidat uz Japan i Indiju za popunjavanje privremene praznine koju je ostavila Rusija. "Rekao bih da postoje dvije i pol opcije o kojima razgovaramo. Jasno je da je jedna SpaceX. Druga mogućnost je Japan. Japan čeka inauguracijski let svoje rakete sljedeće generacije. Jedna od opcija bi mogla biti i Indija", rekao je glavni direktor ESA-e Josef Aschbacher. Aschbacher je rekao da su razgovori ostali u fazi istraživanja i da će svako rezervno rješenje biti privremeno. "Naravno, moramo se uvjeriti da su prikladni. To nije kao uskakanje u autobus", rekao je. Na primjer, sučelje između satelita i lansera mora biti odgovarajuće, a teret ne smije biti ugrožen nepoznatim vrstama vibracija pri lansiranju. "Razmatramo tehničku kompatibilnost, ali još nismo tražili komercijalnu ponudu", rekao je Aschbacher. SpaceX nije odgovorio na zahtjev za komentar. Političke posljedice ruske invazije na Ukrajinu već su bile od koristi za SpaceX-ove rakete Falcon 9. Američka kompanija pomela je druge kupce koji su prekinuli veze sa sve izoliranijim svemirskim sektorom Moskve. Tvrtka za satelitski internet OneWeb, konkurent SpaceX-ovom pothvatu za satelitski internet Starlink, rezervirala je u ožujku barem jedno lansiranje Falcona 9. Također je rezervirala lansiranje u Indiji. U ponedjeljak je američka kompanija Northrop Grumman rezervirala tri misije Falcon 9 za prijevoz NASA-inog tereta do Međunarodne svemirske postaje dok dizajnira novu verziju svoje rakete Antares, čije je motore ruske proizvodnje Moskva povukla kao odgovor na sankcije. Poziv na buđenje Europa je do sada ovisila o talijanskoj Vegi za male terete, ruskom Soyuzu za srednje te Ariane 5 za teške misije. Njezina sljedeća generacija Vega C debitirala je prošlog mjeseca, a predstavljanje nove raketa Ariane 6 odgođen je do sljedeće godine. Aschbacher je rekao da će se točnije znati o Ariane 6 u listopadu. Tek tada bi ESA finalizirala rezervni plan koji bi u studenom bio predstavljen ministrima 22 zemlje članice agencije. Smatra da je sukob u Ukrajini pokazao da desetogodišnja strategija suradnje Europe s Rusijom u opskrbi plinom i drugim područjima, uključujući svemir, više ne funkcionira. "Ovo je bio poziv na buđenje, da smo bili previše ovisni o Rusiji. Moramo se nadati da će donositelji odluka to shvatiti koliko i ja, da moramo stvarno ojačati našu europsku sposobnost i neovisnost", kazao je. Međutim, umanjio je izglede da će Rusija izvršiti obećanje da će se povući s Međunarodne svemirske postaje (ISS). Novoimenovani ruski svemirski voditelj Jurij Borisov rekao je na televizijskom sastanku s predsjednikom Vladimirom Putinom prošlog mjeseca da će se Rusija povući iz ISS-a "nakon 2024. godine". Ali Borisov je kasnije pojasnio da se ruski planovi nisu promijenili, a zapadni dužnosnici rekli su da ruska svemirska agencija nije priopćila nikakve nove planove za povlačenje. "Stvarnost je da se operativno rad na svemirskoj stanici nastavlja, rekao bih gotovo nominalno. Ovisimo jedni o drugima, htjeli mi to ili ne, ali nemamo izbora", rekao je Aschbacher.
&
Deutsche Bahn zaposlenike motivira za štednju energije sa 100 eura
Njemačka tvrtka za upravljanje željezničkim prometom Deutsche Bahn želi motivirati svoje zaposlenike da štede energiju na radnom mjestu tako što ih planira nagraditi jednokratnim bonusom u iznosu najmanje 100 eura. "Želimo da se svih 200.000 zaposlenika u Njemačkoj aktivira i povuče sve manje i veće poluge kako bismo u konačnici ostvarili značajne iznose ušteda", izjavio je u Berlinu glavni ravnatelj za ljudske resurse Deutsche Bahna Martin Seiler. Radi se o pitanjima kao što su rasvjeta, grijanje, korištenje klima uređaja, točenje goriva, "ili možda korištenje stuba umjesto dizala", rekao je Seiler. Ako tvrtka postigne ciljanu uštedu energije koja nije precizirana, bonus bi se mogao povećati na 150 eura za sve zaposlenike. Seiler nije rekao kolike bi trebale biti uštede odnosno kako će se mjeriti. S obzirom na predstojeća uska grla u opskrbi plinom, Seiler se osvrnuo na druge mjere kojima tvrtka želi uštedjeti energiju. To uključuje zamjenu sustava grijanja na fosilna goriva alternativnim sustavima i uklanjanje vanjske rasvjete tvrtkinih sjedišta. S godišnjom potrošnjom od oko 10 teravatsati, željeznica je najveći potrošač električne energije u Njemačkoj. Prema njihovom najnovijem godišnjem izvješću, zemni plin prošle je godine sudjelovao s više od 6 posto u elektroenergetskom miksu, više od 20 posto struje proizvedeno je uz pomoć lignita i tvrdog ugljena, dok je udio obnovljivih izvora energije iznosio oko 62 posto.