&
Uspješna izvozna priča Brigade i Startaparata
Da Hrvatska u svijetu ima što pokazati i u kreativnim industrijama, potvrđuje novouređeni i za dizajn nagrađen ured Mondija u Beču. Riječ je o uspješnoj hrvatskoj izvoznoj priči iza koje, uz zagrebačku Brigadu, stoji i bečki Startaparat koji su pokrenule i uspješno vode dvije Hrvatice, Helena Rosandić Šepić i Tanja Škorić. Mondi, multinacionalna kompanija za proizvodnju papira i ambalaže koja ima proizvodne pogone u više od 30 zemalja diljem svijeta, nedavno je prošao rebranding stavljajući fokus na održivost i transparentnost, što je sve trebalo prenijeti i u novi prostor. Priliku da sudjeluje u natječaju za koncept i dizajn interijera, uz bok austrijskim dizajnerima, dobila je i zagrebačka agencija, čije je rješenje u konačnici i pobijedilo. U suradnji s timom iz Startaparata, nositeljem i voditeljem projekta, te agencijom Responsive Spaces koja se bavi digitalnim rješenjima, Brigada je uspješno realizirala svoju ideju prostora koji je i opremljen elementima po mjeri proizvedenima u Hrvatskoj. "Ponosni smo na ovaj projekt u kojem smo na strano tržište, i to zapadno gdje je konkurencija iznimno jaka, izvezli ne samo svoje znanje, kreativu i dizajn, već i produkciju, jer smo se s Tanjom i Helenom iz Startaparata uspješno izborili za hrvatsku proizvodnju svog namještaja po mjeri u prostoru Mondijeva ureda", istaknuo je Damjan Geber, direktor Brigade. U glavnom predvorju tvrtke u prizemlju redizajnirano je iskustvo posjetitelja kako bi bilo u skladu s vrijednostima tvrtke i novim brendiranjem, dok je izložbeni prostor na 17. katu preuređen u višenamjenski prostor. Nagrađeni Mondijevi proizvodi izloženi su na namjenskim postoljima i ispred velikog LED zida koji omogućuje interaktivnu prezentaciju partnerima i kupcima. Umjetničku notu prostoru daje velika instalacija izrađena od različitih Mondijevih materijala raspoređenih u okomitu skulpturu nalik na DNK. Implementacijom zelenih površina i uporabom inovativnih, recikliranih materijala potvrđena je usmjerenost tvrtke na održivost te smanjenje otpada u proizvodnji papira i ambalaže. Izložbenim prostorom na 17. katu dominira posebno osmišljen digitalni zid visoke rezolucije za prezentacije i komunikaciju brenda, a može se rabiti i kao pozadina optimizirana za video i foto snimanja. Sadržajem na digitalnom zidu upravlja se custom made aplikacijom koja je napravljena posebno za tu svrhu i precizno  usklađena s procesima Mondija. Podsjetimo, za dizajn interijera lobija i showrooma tvrtke Mondi Brigada je nedavno dobila i priznanje Iconic Awards: Innovative Architecture, koje dodjeljuje German Design Council.  
&
Hrvati iz kućanstava najviše bacaju najskuplje namirnice
Iz hrvatskih kućanstava godišnje bacimo više od 86 tona ostataka od hrane koji su mogli biti prenamijenjeni ili pojedeni. Pojedinačno, to je oko 22 kilograma jestive hrane godišnje po stanovniku. Prema rezultatima statističkog istraživanja o otpadu od hrane u Republici Hrvatskoj, koje je tijekom 2021. godine provelo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, otpad od hrane iz kućanstava najčešće se baca u miješani komunalni otpad. Slijede odlaganje u komposter te bacanje u biootpad. Dvije trećine kućanstava kupuje hranu jednom ili dvaput tjedno. Svakodnevno to čini 22 posto kućanstava, a jednom do dvaput mjesečno 11 posto kućanstva. Što češće kućanstva kupuju hranu, bacaju veće količine hrane. Dodatno, istraživanje pokazuje kako se po masi u kućanstvima najviše baca meso, iza kojeg slijedi voće, zatim ostalo povrće te krumpir. To su ujedno i neke od najskupljih namirnica koje se mogu naći u našim košaricama. Ako se izuzme najčešći razlog bacanja, a to je bacanje nejestivog dijela hrane, malo više od polovine kućanstava kao glavni razlog bacanja hrane navodi preveliku količinu kupljene i/ili pripremljene hrane, a slijede istek roka te hrana koja je uništena odnosno nejestiva. Prema Pregledu podataka o otpadu od hrane, najviše hrane po stanovniku godišnje bacimo u Primorju i Gorskom kotaru (61 kg) te u Dalmaciji i Istri (57 kg), dok se u ostalim područjima količina bačene hrane po stanovniku kreće između 51 i 53 kilograma. Stanovništvo dviju primorskih regija rjeđe iskorištava ostatke obroka za pripremu novoga te značajno češće baca hranu s istekom roka trajanja čim taj rok istekne. "Podaci kojima raspolažemo govore nam da je čak 34 posto svih emisija stakleničkih plinova koje je stvorio čovjek proizvedeno zbog našega trenutnog prehrambenog sustava. Otpad od hrane odgovoran je za prosječno dvije tone ekvivalentna ugljičnog dioksida po osobi svake godine. Svaki čovjek utječe na razinu ugljičnog dioksida u okolišu", objasnila je Anet Režek Jambrak, profesorica i prehrambeno-tehnološka inženjerka, stručnjakinja za netoplinske tehnike procesiranja hrane. Potaknuta podacima o otpadu od hrane koji bacamo iz kućanstava, kompanija Nestlé u Hrvatskoj posvetila je treću sezonu kampanje Biraj Zeleno važnosti smanjenja otpada od hrane. "Sigurna sam da će se brojni građani složiti s našim stavom da je potrebno fokusirati se na ljubav i dijeljenje, umjesto na bespotrebno trošenje resursa i hrane. Slogan kampanje Biraj Zeleno – "Više ljubavi, manje otpada od hrane" - odnosi se upravo na važnost solidarnosti i dijeljenja te poziva na zajednički rad na budućnosti u kojoj će smanjenje otpada od hrane biti izraz ljubavi prema svemu što nas okružuje", kazala je Ivana Jeleč, voditeljica Nestléovih korporativnih poslova za Hrvatsku, Sloveniju i BiH, i dodala da smanjenje ove vrste otpada znači i smanjenje izrazito štetnih utjecaja na zemlju, vodu i zrak te podrazumijeva racionalno postupanje i s hranom i s financijama. Ivana Jeleč / Foto: Nestlé Svi zainteresirani još uvijek se mogu priključiti inicijativi i ostaviti vlastite savjete za smanjenje otpada od hrane u komentarima ispod objava chefa Mate Jankovića, aktivistice za zaštitu okoliša Marine Matijević te influencera Ismaela Hadžića, omiljenog među mlađim generacijama. Mate kao dugogodišnji profesionalni kuhar privlači pažnju široke javnosti i kulinarskih entuzijasta, Marina predstavlja veliku skupinu građana koji odabiru živjeti održivim načinom života, dok je Ismael glas srednjoškolaca i studenata. Zajedno okupljaju više od 122.000 građana, kojima je ova kampanja i namijenjena.
&
Kava bi mogla postati luksuz, cijena šalice znatno porasla
Jutarnji ritual brojnih građana EU-a koji početak dana ne mogu zamisliti bez šalice kave poskupio je ovog ljeta, a u Hrvatskoj trošak bi moglo smanjiti izbacivanje šećera i mlijeka, pokazuju podaci europskog statističkog ureda. Rast cijena u posljednje vrijeme mogao bi omiljeni jutarnji napitak pretvoriti gotovo u luksuz, istaknuo je Eurostat, izvijestivši da su cijene kave u EU u kolovozu bile više za 16,9 posto nego lani. Svježe punomasno mlijeko poskupjelo je u EU u prosjeku 24,3 posto, a svježe obrano mlijeko za 22,2 posto. Najviše je porasla cijena šećera, za čak 33,4 posto. Podaci su pokazali da su cijene te četiri stavke porasle u svim članicama EU-a, uz izuzetak Malte gdje je cijena svježeg mlijeka u kolovozu bila nepromijenjena u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec. Kava je najviše poskupjela u Finskoj i Litvi, za 43,6 odnosno 39,9 posto. U stopu ih slijede Švedska i Estonija. Poljska je bilježila najveći skok cijena šećera, koji je bio dvostruko skuplji nego u prošlogodišnjem kolovozu. I Hrvatska je u skupini zemalja EU-a s izrazito velikom skokom cijena šećera, za čak 40,9 posto, uz bok Cipru. Pri vrhu je EU-a po poskupljenju obranog obranog i punomasnog mlijeka, čije su cijene u kolovozu bile više za 43,5 odnosno 41,2 posto nego u istom prošlogodišnjem mjesecu. Kava je pak u Hrvatskoj poskupjela za 23,2 posto, nešto više od europskog prosjeka. Najblaži rast cijena kave zabilježen je u Italiji i Irskoj, za 6,6 odnosno 6,9 posto.
&
Ambienta na Zagrebačkom velesajmu od 13. do 16. listopada
Ambienta, 49. međunarodni sajam namještaja, unutarnjeg uređenja i prateće industrije održat će se od 13. do 16. listopada na Zagrebačkom Velesajmu. U paviljonu 5 na 6.500 kvadrata izložbenog prostora svoje proizvode i usluge prezentirat će 146 izlagača iz 12 zemalja. Segment ponude na ovogodišnjem izdanju predstavit će se kroz komplementarne teme: Namještaj i unutarnje uređenje; Design zona; Građenje i opremanje; Art Fair i HoReCa. Zemlje sudionice su; Belgija, Bosna i Hercegovina, Danska, Francuska, Hrvatska, Italija, Mađarska, Nizozemska, Njemačka, Poljska, Slovenija, Španjolska. Sa sadržajnim fokusom na unutarnjem uređenju, dizajnu i pratećoj industriji, Ambienta je odlično mjesto za inspiraciju u uređenju doma kao i za redizajn postojećih prostora. Povrh svega posebna cjelina - Design Zona predstavit će dizajnerske novitete u izradi namještaja, dok prateća izložba umjetnina - Art Fair donosi umjetničku nadgradnju slikarskim djelima. U sklopu sajma posebno je zastupljen i segment industrijskog programa opreme HoReCa kao i dio izlagača iz segmenta Građenje i opremanje. Svoje sudjelovanje na sajmu potvrdili su među ostalima: INTERIJER COLOR, KAUCH DESIGN, STILLES, ERA GRUPA, ARBOLINE, BLUETAG, HRASTICO, RATTAN SEDIA, CONCEPT-S, CENTAR RASVJETE, TEPIH CENTAR, PEVEX, ALEDO NAMJEŠTAJ, WORKSHOP DREAMS, REGALERIJA, BLANCO, TVORNICA TEKSTILA TRGOVIŠĆE, TAPETARIJA FRANJIĆ, FITOM COMMERCE, MILY DIZAJN, TOP2FLOOR, INTERNORM PROZORI, VERTICAL GREENERY, LUNOS, CREATIVE-CABLES STORE, PORTA DIZAJN, CONCEPT-LINE, ZAGREB VRATA, ENTIA, DOMUS DECORUM, TABUSHI, MARIDA HOME i mnogi drugi. Sajam će se održati uz pokroviteljstvo Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske, Grada Zagreba te uz partnera Hrvatske šume i Talijansko hrvatsku gospodarsku komoru.