&
Načela Stevea Jobsa koja vode boljem upravljanju
Steve Jobs, osnivač Applea i jedan od najvećih informatičkih genija svih vremena, tijekom svoje karijere duge gotovo četiri desetljeća u Silicijskoj dolini ostao je poznat po svojim revolucionarnim potezima koji su promijenili cijelu IT industriju. Njegov način vođenja i vizionarske ideje dale su značajan doprinos ne samo Appleu koji je i danas jedan od najvrednijih brendova na svijetu, već općenito povijesti IT tehnologija. Iz primjera pristupanja poslu i ljudima ovoga briljantnog inovatora i izvrsnog lidera uvijek se može nešto naučiti. Zato možemo reći da je u nasljeđe, uz svoje izume i proizvode, ostavio bezvremenske lekcije o biznisu i poslovanju. U nastavku su neke koje je izdvojio portal entrepreneur.com. Fokusirajte se, eliminirajte smetnje Jobs je iz vlastite tvrtke bio izbačen 1985., a kada se vratio u Apple nakon 11 godina i postao čelni čovjek kompanije, jedna od prvih odluka koju je donio bila je reduciranje projekata - ostavio je samo četiri najbolja. "Napravimo četiri stvari i napravimo ih spektakularno dobro", rekao je tada Jobs. Sve pojednostavnite U današnjem svijetu jednostavnost je krajnja sofisticiranost. Jobs je to dobro znao i zato je isticao da je važno optimizirati resurse i vrednovati ono bitno, a riješiti se suvišnog. Preuzmite odgovornost Ako ste onaj koji vodi, odgovorni ste za cijeli postupak. Jobs je vjerovao da je preuzimanje potpune odgovornosti jedini ispravni put. Ako zaostanete, napravite korak naprijed Appleova Mac računala nisu bila jakih performansi poput konkurentskog Microsofta, ali Jobs zbog toga nije posustao, već je posao usmjerio na stvaranje iTunesa, sustava za pohranu podataka koji je zauvijek promijenio način na koji doživljavamo glazbu. Najprije razmišljajte o proizvodu, a tek onda o zaradi "Usredotočite se na stvaranje izvrsnog proizvoda, a koristi će uslijediti", kazao je Jobs. Isticao je da je bitna ideja i, ako je dobra, profit nikada neće izostati. Težite izvrsnosti Što god radili, težite izvrsnosti što je više moguće. Nikad manje od toga. Jobsov koncept savršenstva ogledao se i u tome da je inzistirao da proizvodi ne izlaze na tržište sve dok ne prođu sve moguće kontrole i testove. Okružite se najboljima Jobs je isticao da ni jedan njegov projekt ne bi bio uspješan bez tima koji je imao. Za vođe je ključno da se okruže ljudima koji su bolji od njih i imaju više iskustva u određenim stvarima te da ih puste da briljiraju u onome što znaju.
&
Tvorci Taman čokolada proizvode čokoladu iz zrna kakaovca
Unatoč krizi i epidemiji, tvorci Taman čokolada predstavljaju nove proizvode te nakon godina posvećenosti, i to ponajprije artizanskom čokolatijerstvu gdje su na bazi vrhunskih kuverturnih čokolada razvijali inovativne gourmet čokolade i praline, ove godine odlučili su se učiniti hrabar i značajan korak te su pokrenuli vlastitu mikroproizvodnju čokolade iz zrna kakaovca, tzv. čokolade bean to bar, u nano serijama. Ta se čokolada proizvodi od sjemenki ploda drveta kakaovca kojih ima mnogo sorti i uzgaja se na gotovo svim kontinentima, što uvelike utječe na okus koji će čokolada imati, a cilj u čokoladama bean to bar jest sačuvati i istaknuti baš te posebnosti i karakteristike sorti ili lokaliteta na kojima se uzgajaju. "Posao je čokolatijera vrlo sličan kuharstvu - odabrati vrhunske namirnice koje autorskim recepturama sjedinjuje u cjelinu koja donosi više od zbroja pojedinih dijelova. Sad smo se odlučili pomaknuti korak dalje u procesu proizvodnje čokolade, što je više nalik vinarima koji od grožđa proizvode vino - jer čokolada ima svoj terroir, baš kao i vino", rekao je Stiv Kahlina, čokolatijer Taman čokolada. Svjesni su da je to u Hrvatskoj velikom broju kupaca još uvijek novost te su se za početak odlučili izaći s nizom uvodnih, edukativnih serija, čokolada kontroliranog podrijetla kako bi se svi zainteresirani mogli bolje upoznati s konceptom terroira u čokoladi te uvjeriti u to koliko sorte, podneblje i obrada kakaovca utječu na finalni okus čokolade. "Za razliku od komercijalnih čokolada čiji je zadatak da konstantno donose prepoznatljiv proizvod te je dosljednost okusa bitna kvaliteta njihova proizvoda, craft i specialty čokolade kontroliranog podrijetla fokusirane su na kreiranje čokolade u kojoj je sačuvan i istaknut upravo taj jedinstveni karakter zrna od kojeg je napravljena ili lokaliteta iz kojeg dolazi", rekla je Sanja Vladović, suosnivačica Taman čokolada, certificirana kušačica čokolade. Taman čokolade bean to bar za početak će se proizvoditi u ograničenim količinama, od maksimalno 120 komada po vrsti, a na tržište će izlaziti u tematskim serijama, od kojih će prva, koja je upravo stigla na police odabranih trgovina, biti posvećena domovini kakaa, Srednjoj i Južnoj Americi, a donosi tri čokolade izrađene od specifičnih vrsta kakaa s tih lokaliteta.  Nakon južnoameričke serije, slijedi serija čokolada koje donose terroir s različitih kontinenata, Južne Amerike, Afrike i Azije, dok će se treća serija baviti mikrolokalitetima unutar jedne zemlje.  
&
Zelene financije u borbi protiv klimatskih promjena
Održivi financijski proizvodi već neko vrijeme snažno rastu, a za to postoji dobar razlog. Naime, zeleni financijski proizvodi ne nude samo mogućnosti za atraktivne prinose, već ulagačima pružaju i priliku da pridonesu višem cilju, mijenjajući gospodarstvo i društvo nabolje. "Novac pokreće svijet. I vrlo brzo to bi se moglo pokazati odlučujućim kada je u pitanju razina negativnih posljedica klimatskih promjena. Ovo je razlog zašto ulaganja u tvrtke koje se odgovorno odnose prema klimi dobivaju na značaju. U lipnju 2019. godine neke države članice Ujedinjenih naroda usvojile su takozvanu Agendu 2030. za održivi razvoj i ratificirale Pariški sporazum o klimatskim promjenama. Ključna tema spomenuta u ovom sporazumu ekološki je osviještena upotreba ulaganja", pojašnjava Otto Randl, akademski direktor programa Professional MBA Finance na poslovnoj školi WU Executive Academy. Otto Randl / Foto: WU Executive Academy Randl ističe kako se čak i Europska središnja banka obvezala uzeti u obzir klimatske rizike prilikom procjene stabilnosti financijskih tržišta i nadgledanja banaka te će ulagati u zelene obveznice. "U Europi će uskoro postojati zajednički jezik o tome koje su tvrtke zapravo 'zelene', tj. ekološki održive: Europska unija radi na razvoju zajedničkih standarda za zelene obveznice (Green Bond Standard) za evaluaciju ekološki održivih vrijednosnih papira", napominje Randl. Zeleni zaokret  Potražnja za zelenim financijama, što označava ekološki prihvatljive i održive prilike za ulaganje, kontinuirano raste nekoliko posljednjih godina. Globalni savez za održivo investiranje (The Global Sustainable Investment Alliance) procjenjuje da gotovo 50 posto sredstava institucionalnih ulagača ide prema zelenim financijskim proizvodima u Europi. "Međutim, ova tema je sve samo ne nova. Rasprava o održivom ulaganju na financijskim tržištima seže još u 1970-e", kaže Otto Randl. Američka tvrtka Apple samo je jedan primjer poduzeća koje stavlja zelene obveznice na tržište. Apple je 2019. godine izdao zelene obveznice u ukupnoj vrijednosti od dvije milijarde eura, kojima su se, između ostalog, financirali projekti usmjereni na smanjenje emisija CO2. Kako bi se mogućnosti ulaganja evaluirale prema njihovoj prikladnosti kao etička ulaganja, ulagači i mali ulagači mogu se pozvati na takozvane okolišne, društvene i upravljačke kriterije (ESG). Oni definiraju kriterije održivosti u zaštiti okoliša, društvenim pitanjima (ljudska prava, prava radnika) i održivome korporativnom upravljanju. Profesor Randl naglašava da ulaganja mogu napraviti stvarnu i opipljivu gospodarsku promjenu. Ulaganje za višu svrhu Već je 2001. godine studija Josefa Zechera, profesora na Sveučilištu ekonomije i poslovanja u Beču, pokazala da novac ulagača može pozitivno utjecati na zelene tvrtke. Kad je riječ o ovoj temi, njegova je studija daleko najčešće citirani rad. "Studija pokazuje da su, zbog širokog spektra ulagača, kapitalni troškovi obično niži za održive tvrtke", kaže Randl. Novac ulagača može dovesti do bolje procjene, a time i privremeno većih prinosa za ulagače. Ulagačima koji dugoročno traže visoke prinose savjetuje se da se ne nadaju previše, prema mišljenju stručnjaka, jer niži kapitalni troškovi idu ruku pod ruku s dugoročno smanjenim prinosima. Prema Randlu, za ulagače su važni i drugi poticaji: čini se da su zelene financije manje riskantne od drugih oblika ulaganja. "Studije su pokazale da su održive tvrtke otpornije na krize. U pravnim sporovima zelene tvrtke često dobro prolaze zbog boljeg imidža. Štoviše, potrošači sve više zahtijevaju zaštitu okoliša te održivost u proizvodnji i lancima stvaranja vrijednosti", kaže Randel te ističe kako zelene financije ulagačima nude priliku da ulože svoj novac tamo gdje će on učiniti razliku – promijeniti gospodarstvo i društvo nabolje.
&
Kampanja 'Odmori od kuhanja' kao podrška ugostiteljskom sektoru
Međunarodni trgovački lanac Metro pokrenuo je globalnu inicijativu kojom želi potaknuti što veći broj ljudi da ovih blagdana naručuje dostavu hrane iz lokalnih restorana. Kampanju Odmori od kuhanja provodi u 18 zemalja uključujući i Hrvatsku, a glavni je cilj pridonijeti što boljim prodajnim rezultatima ugostitelja čija su poslovanja znatno pogođena protuepidemijskim mjerama i istodobno građanima poručiti da barem za blagdane priušte odmor sebi i svojoj kuhinji. "Za nas partnerstva nisu samo posao. Na ovaj način izravno se obraćamo krajnjim potrošačima kako bismo poduprli poslovanja svojih profesionalnih kupaca. Želimo potaknuti što veći broj ljudi da si ovih blagdana priušte odmor od kuhanja, podrže svoje omiljene restorane i time daju izravan doprinos očuvanju hrvatskoga ugostiteljskog sektora. Ugostiteljstvo je sektor koji značajno doprinosi hrvatskom gospodarstvu. No, ugostitelji usto svojim ponudama i uslugama u našu svakodnevicu unose raznolikost izbora i prilike za opuštanje i uživanje, što nam je svima prijeko potrebno u stresnim okolnostima koje je ova godina donijela. Što se više ljudi odmori od kuhanja ovih blagdana, to će više neovisnih ugostitelja dobiti iskru nade za očuvanje svojih poslovanja", rekao je predsjednik Uprave Metro C&C-a Hrvatska Imre Horváth. Velikom globalnom kampanjom Metro želi skrenuti pažnju javnosti na važnost podrške neovisnim poduzetnicima i ugostiteljskom sektoru tijekom epidemije COVID-a 19, pa tako profesionalnim kupcima nude digitalne alate za izradu web-stranica i online jelovnika te aktivaciju vlastite dostave, a u lipnju ove godine pokrenuli su i novi kanal dostave putem online narudžbi.
&
BOOM-knjiga koja će omogućiti slobodu svakom poduzetniku
Alan Žepec, iza kojeg je gotovo 30 godina poduzetničkog iskustva, danas je predstavo svoju prvu knjigu – BOOM: Put do slobode svakog poduzetnika, u izdanju Školske knjige. Knjiga je namijenjena vlasnicima malih i srednjih poduzeća s ciljem da postave organizaciju na višu razinu, ali i da tako zadrže poduzetničku energiju. „Cijeli sam život poduzetnik. Vodio sam dvije vrlo uspješne tvrtke uz koje sam vezao svoj identitet. Uz osjećaj ponosa, ostao mi je snažan i osjećaj patnje i nemoći kada sam se suočavao s gotovo nemogućim izazovima. Siguran sam da su ovi osjećaji poznati svakom poduzetniku, za mene heroju. Međutim, herojsko poduzetničko putovanje ima različite faze, a jedna od najtežih je otpuštanje kontrole i profesionalizacija upravljanja. Upravo za ovu fazu rješenje je BOOM (busienss, organizational, operational model). Knjigu sam pisao pet godina, a najvažniji faktor u njezinu nastajanju i razvoju samoga modela bila su poduzeća koja su primijenila BOOM i sudjelovala u njegovu kreiranju“, izjavio je autor knjige Alan Žepec. Knjiga se bazira na poslovnom modelu utemeljenom na radu s brojnim poduzećima kako u Hrvatskoj tako i u zemljama iz regije. Poduzeća koja su provela BOOM zabilježila su prosječan porast prihoda od 30 posto, kao i dobit ostvarenu prije oporezivanja i amortizacije koja je prosječno 56 posto veća u prvoj godini nakon primjene BOOM modela. Uz autora, na predstavljanju su govorile urednica Ivana Levak ispred izdavača Školske knjige i poduzetnica Martina Drezga, koja je prva provela BOOM model u svom poduzeću. „Kad razmišljam o zadnjih 13 godina, to je bila robija. Pozitivna robija, ali robija. Došlo je bilo vrijeme da odgovornost prijeđe i na druge ljude. BOOM je donio puno strukture i odgovornosti pojedinca te razmjene informacija koja je do tada nedostajala. Danas je Drezga strukturirana, organizirana i procesno posložena tvrtka. Ako ja odem, ona nastavlja živjeti i dalje“, naglasila je Drezga. Danas, u izazovnim vremenima pandemije koja je utjecala na naš svakodnevni život, a izuzetno utječe i na gospodarstvo, važnije je nego ikada propitati postojeće modele upravljanja te pronaći način kako unaprijediti poslovanje i opstati na tržištu. Sektor malih i srednjih poduzeća, kojem je ova knjiga namijenjena, okosnica je svakog gospodarstva pa tako i hrvatskog, a koji zapošljava gotovo tri četvrtine svih zaposlenih.    
&
Amazon pristao odgoditi 'crni petak' u Francuskoj
Internetski maloprodajni div Amazon popustio je pritisku francuske vlade i odgodio veliku prodaju s popustima na "crni petak" u Francuskoj, pridruživši se lokalnim trgovcima čije je poslovanje ograničeno protupandemijskim mjerama. Kako bi se osigurala ravnopravna tržišna utakmica, francuski ministar financija Bruno Le Maire pozvao je ovog tjedna supermarkete i internetske prodavače da odgode "crni petak", koji obično traje od 27. do 29. studenog. Time bi se izjednačili s trgovinama koje ne prodaju osnovne proizvode a moraju biti zatvorene do prosinca kako bi se zakočilo širenje virusa. Izvršni direktor Amazona u Francuskoj Frederic Duval rekao je da će kompanija „crni petak“ pomaknuti na 4. prosinca i time se pridružiti drugim maloprodajnim tvrtkama, poput Carrefoura i Leclerca. "Odlučili smo pomaknuti 'crni petak' ako to može pomoći trgovcima da se otvore prije 1. prosinca", rekao je Duval na televizijskoj postaji TF1. Amazon je elektronskom poštom potvrdio Duvalovu izjavu, ali danas nije odgovorio na zahtjeve za daljnjim pojedinostima. Europski su trgovci na konkurenciju Amazona odgovorili usvajanjem američke tradicije 'crnog petka', dana nakon Dana zahvalnosti u SAD-u, koji obilježava početak sezone blagdanske kupovine. Promet na američkoj platformi za prodaju putem interneta snažno je porastao širom svijeta zbog ograničenja kojima vlade nastoje zauzdati širenje zaraze. Potrošači su se u takvim uvjetima okrenuli kupnji putem interneta, što je dovelo u težak položaj fizičke trgovine.