
Nakon Muzeja bećarca stiže i Kuća graševine
Nakon što je početkom godine otvoren Muzej bećarca, u Kutjevu se, također temeljem projekta "Svijet graševine", priprema projektna dokumentacija za Kuću graševine, doznaje se od nositelja projekta "Svijet graševine" Požeško-slavonske županije.
Uz spomenuti Muzej bećarca u Pleternici, koji je do sada iznimno dobro prihvaćen, u Pakracu je u tijeku i obnavljanje Spahijskog podruma, jednog od najimpozantnijih kulturnih objekata iz 13. stoljeća.
Inače, nositelj buduće Kuće graševine je Kutjevo, grad u kojem je 1232., otvoren prvi vinski podrum.
Te tri investicije dio su projekta Požeško-slavonske županije "Svijet graševine", čija je ukupna vrijednost 8,73 milijuna eura, a koji je u velikom dijelu - sa 7,36 milijuna eura sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj kroz Operativni program Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020.
Županica Požeško-slavonske županije Antonija Jozić ističe kako projekt "Svijet graševine" koristi vinski identitet i kulturnu baštinu u brendiranju cijele regije i zamišljen je kao podrška turističkom sektoru Požeško-slavonske županije.
"Naš cilj već je djelomično ispunjen, jer ono što se trenutačno događa u Pleternici, otkad je u veljači ove godine otvoren Muzej bećarca, nadmašilo je sva naša očekivanja. Muzej bećarca postao je pravi hit, međutim posjetitelji ne obilaze samo muzej, oni razgledavaju i ostale atrakcije, koje su bogate i raznovrsne, uživaju u lokalnoj eno-gastro ponudi i odsjedaju u apartmanima, kućama za odmor, na turističkim gospodarstvima na području čitave županije", navela je Jozić.
Dodala je da je već sad vidljivo da se takvi projekti odražavaju na sve bolje turističke rezultate, koji u Požeško-slavonskoj županiji rastu u kontinuitetu od 2018. godine. Vjeruje da će Kuća graševine zaživjeti do 2027. godine.
Naime, nakon izrade projektne dokumentacije, grad Kutjevo trenutačno je pred ishođenjem građevinske dozvole, a onda se nadaju i novim natječajima iz EU investicijskog ciklusa 2023. - 2027., kako bi osigurali i potrebna infrastrukturna sredstva.
Kroz ta tri kapitalna projekta županija je na najbolji mogući način zaokružila priču i spojila sva tri vinogorja Požeško-slavonske županije: Vinogorje Kutjevo, Vinogorje Požega-Pleternica i Vinogorje Pakrac u jedinstveni Svijet graševine.
Zahvaljujući projektu Svijet graševine i Pakrac će dobiti novo atraktivno mjesto, još jedno središte kulturne ponude grada. Spahijski podrum postat će spoj moderne knjižnice i muzeja. Taj inovativni koncept i prvi takav hibrid u Hrvatskoj omogućit će cjelovit uvid u kulturni život čitavog pakračkog kraja, a kako je Pakrac poznat po prvoj kovnici novca u Hrvatskoj iz 13. stoljeća u kojoj se kovao slavonski banovac, taj će srebrnjak u novom kulturnom središtu Pakraca dobiti svoju izložbenu cjelinu.

TUI zbog klimatskih promjena razmatra nove destinacije i produživanje sezone
Sezona putovanja mogla bi započinjati prije, u proljeće, i završavati ujesen, s obzirom na to da klimatske promjene utječu na navike turista, priopćio je u srijedu njemački turoperator TUI.
Izvršni direktor TUI-ja Sebastian Ebel iznio je svoja razmatranja o smjeru kompanije u budućnosti, usred ljeta koje su obilježile ekstremne vremenske prilike diljem južne Europe te nakon što je najavio da bi kompanija mogla računati na 25 milijuna eura troškova povezanih sa šumskim požarima na grčkom Rodosu.
To je potaknulo kompaniju da razmotri uvođenje osiguranja za svoje klijente koji putuju na odredišta koja bi mogla biti pogođena događajima povezanim s klimatskim promjenama, poput šumskih požara, rekao je Ebel.
No, klimatske promjene također bi mogle donijeti pogodnosti za turoperatora produžujući sezonu i otvarajući nova odredišta.
Ebel je napomenuo je da TUI putuje u Grčku do sredine studenoga, no razmatraju bi li ostavili sezonu otvorenom sve do kraja godine, do Božića ili čak nakon njega.
Dodao je da će fokus biti na novim destinacijama u nordijskim zemljama, obalama Belgije i Poljske jer turisti traže hladniju klimu.
"To nam daje više mogućnosti za rast", rekao je.

Hrvatske autoceste među najboljima na svijetu
Hrvatske autoceste među najboljima su u Europi ali i svijetu, objavio je Svjetski ekonomski forum, a prenose Hrvatske autoceste.
U konkurenciji 141 države, Hrvatska s prosječnom ocjenom 5,6, zajedno s Danskom i Tajvanom, dijeli 12. mjesto na svjetskoj ljestvici globalno najboljih cestovnih infrastruktura, navodi se u priopćenju HAC-a.
Uz izvješće Svjetskog ekonomskog foruma, objavljena je i rang-lista kvalitete cestovne infrastrukture u 141 državi.
Tako najvišu prosječnu ocjenu 6,5 ima Singapur, dok se iza skupine zemalja s prosječnom ocjenom u kojoj je i Hrvatska, nalaze neke bitno razvijenije države, poput Ujedinjenog kraljevstva, Danske, Njemačke, Finske, Francuske, Luksemburga, Katara i SAD-a.
Od zemalja u okruženju, Slovenija se nalazi na 36. dok je, primjerice, Mađarska na 69. mjestu.
Iz HAC-a podsjećaju kako je 2018. godine Hrvatska u konkurenciji između 137 država, s prosječnom ocjenom 5,5 dijelila 13. mjesto s Danskom, Omanom, Njemačkom, Španjolskom, Katarom, Švedskom i Luxembourgom.
Iz te grupe jedino su poboljšanje u infrastrukturi pokazale Hrvatska i Španjolska, dok su ostale države po kvaliteti cestovne infrastrukture danas rangirane niže od naše zemlje.
"Kvaliteta naših autocesta rezultat je kontinuiranog ulaganja u infrastrukturu kroz redovno i izvanredno održavanje te ulaganje u projekte za povećanje sigurnosti prometa", zaključuju u HAC-u.

Na INA-inom Zelenom pojasu pobijedilo 15 projekata
Uručivanjem nagrada za 15 projekata pobjednicima INA-inog jubilarnog 10. Zelenog pojasa najavljen je početak ozelenjivanja Hrvatske uz potporu INA-e, što je njezin prilog borbi protiv negativnih utjecaja klimatskih promjena, izvijestili su iz te kompanije.
INA-in program Zeleni pojas namijenjen je svim organizacijama civilnog društva, javnim i obrazovnim ustanovama, parkovima prirode i dobrovoljnim vatrogasnim društvima u Hrvatskoj s ciljem poticanja zaštite okoliša te promocije održivog razvoja.
Na natječaj za taj program ove je godine prijavljeno 170 projekata, od kojih je za nagrade odabrano 15, koji su usmjereni na gospodarenje otpadom, zaštitu prirodnih vrijednosti i bioraznolikosti i, napominju iz INA-e, bit će važni u očuvanju okoliša i stvaranju održive budućnosti za sve građane.
Projekte su birali neovisni stručnjaci za održivi razvoj i predstavnici INA-e, ustvrdivši da u Hrvatskoj, s obzirom na broj i kvalitetu prijava, ima "strasti i predanosti koje udruge i ustanove diljem Hrvatske pokazuju prema zaštiti okoliša".
Odabranih 15 projekata pripadaju udruzi Riba ribi "Uspostavljanje sustava za odvajanje biootpada na otoku Unije", Lokalnoj akcijskoj grupi Zrinska gora, Turopolje "Pluća turopoljskog kraja", Udruzi veterana hrvatske ratne mornarice "Ekološka akcija Šolta 2023." i Pčelarskoj udruzi Labin "Jer PČELE su BEEtne!".
Projekti dolazi i iz JU za upravljanje Park-šumom Marjan i ostalim zaštićenim prirodnim vrijednostima na području grada Splita "Marjan-domestic plants", iz Istarskog veleučilišta "Pametna sortirnica otpada", Amaterske kulturne udruge Žirje "Lokva za budućnost" te Hrvatske gorske službe spašavanja stanica Ogulin "Čista Medvedica".
Dobitnici su još i projekti Dobrovoljnoga vatrogasnog društva Vrbovec "Prijatelj voda i šuma", Udruge za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta "Dica sade više - za stupanj niže", Dječjeg vrtića Obrovac "Smokve i masline", JU Parka prirode Lonjsko polje "Revitalizacija starog voćnjaka u Čigoču", Udruge osoba s amputacijom udova Grada Zagreba i zagrebačke županije "Zelena snaga", udruge Pčelarstvo online "Rosemarina2404" te Dječjeg vrtića Latica iz Garčina "Kad mojim sokakom pođeš, u zeleni vrtić dođeš".
Direktorica korporativnih komunikacija i marketinga INA-e Tamara Karagity istaknula je da su u INA-i ponosni jer deset godina pomažu zajednici pri realizaciji projekata.
"Program Zeleni pojas prepoznali su mnogi i u partnerstvu smo realizirali više od 130 ekoloških projekata. I ove godine veselimo se novim suradnjama koje će pridonijeti zelenijem okolišu, a osobito onima koje će nam donijeti više zdravih šuma kao ključnih staništa za brojne biljne i životinjske vrste s pozitivnim utjecajem na klimu", poručila je Karagity.
Članovi komisije koji su birali projekte, poput Mirjane Matešić, direktorice HRPSOR-a i Stipe Božića iz Hrvatske gorske službe spašavanja, ocijenili su taj INA-in program važnim i uspješnim jer potiče Hrvatsku da bude čistija i zelenija te širi svijest o potrebi očuvanja prirode.
Nagrađeni projekti će, uz financijsku podršku INA-e u ukupnom iznosu od 53.000 eura, dobiti i pomoć volontera iz INA-ina Kluba volontera.

U prvih pet mjeseci prodano 44 posto više novih vozila nego lani
U Hrvatskoj su u prvih pet mjeseci ove godine prodana 26.584 nova putnička vozila što je 44,3 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, dok je samo u svibnju prodano 7.097 novih vozila, uz međugodišnji rast od 69,5 posto, podaci su o registracijama koje prenosi agencija Promocija plus.
Najviše novih vozila u dosadašnjem dijelu godine prodao je Renault, njih 3.012, pa taj francuski proizvođač nosi 11,3 posto u ukupnoj prodaji. Drugi je Volkswagen s prodajom od 2.890 novih auta i udjelom od 10,8 posto, dok je treća Škoda, članica istoga koncerna, s prodajom od 2.699 novih vozila i udjelom u ukupnoj prodaji od 10,1 posto.
Opel je na četvrtome mjestu s prodajom 1.934 vozila u prvih pet mjeseci 2023. te s udjelom od 7,2 posto u ukupnoj prodaji, dok je peta Kia (1.912 prodanih novih vozila i udjel od 7,1 posto).
Renault Clio bio je daleko najprodavaniji model u svibnju. Prodano ga je 467 komada, dok je na drugome mjestu najprodavanijih modela hrvatskim građanima niz godina omiljena Škoda Octavia. Model češko-njemačkog proizvođača kupio je 391 kupac, dok je na trećemu mjestu Dacia Duster s prodajom od 292 vozila. Renault drži i četvrto mjesto najprodavanijih modela u petom mjesecu ove godine s obzirom na to da je prodano 275 Captura, a na petom je mjestu Suzuki Vitara s prodajom od 222 vozila.
Hrvatske su ulice, prema prvim registracijama, od svibnja bogatije i za dva Ferrarija, dva Maseratija, jednog Mclarena, 29 Tesli i 26 Porschea.
Od početka siječnja do kraja svibnja prodano je 13.758 benzinaca, a što je 51,8 posto od ukupne prodaje te 6.217 hibrida (23,4 posto).
Dizelaši su na trećemu mjestu s prodajom od 5.059 vozila, odnosno udjelom od 19 posto u ukupnoj prodaji, dok je u prvih pet mjeseci prodano i 799 vozila na potpuno električni pogon. Udio električnih auta u ukupnoj prodaji stoga iznosi tri posto. Na začelju su vozila na plin (751 prodan auto i udjel od 2,8 posto).

Francuzi otkrivaju hrvatske turističke adute
U prva četiri mjeseca ove godine 23 posto je više turističkih dolazaka i 12 posto više noćenja gostiju iz Francuske u usporedbi s istim razdobljem lani, izvijestila je direktorica Predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Francuskoj Daniela Mihalić Đurica.
"Vjerujemo da ćemo se ove godine približiti rekordnim rezultatima iz 2019. kada smo ostvarili 640.00 dolazaka francuskih gostiju", izjavila je Mihalić Đurica na završnici festivala Tjedan zaljeva Morbihan u gradu Vannesu, u regiji Bretanji.
Rezultat je to povoljnijih globalnih zdravstvenih prilika, ali prije svega promotivnih kampanja na francuskome tržištu, kaže ona.
"Sve se više razvijamo uz pomoć drukčijih proizvoda, a maritimna baština samo je jedan od njih i zato su nam festivali poput ovoga u Bretanji iznimno važni", dodala je i zahvalila na pomoći udruzi Cronaves iz Splita koja već desetak godina širom Europe popularizira i predstavlja hrvatsku maritimnu baštinu.
Govoreći o kampanjama i aktivnostima Predstavništva HTZ-a u Francuskoj, istaknula je da je posljednjih mjeseci naglasak na predstavljanju hrvatskih regija poput Zagreba, Kvarnera, Istre i Slavonije, ali i na bogatstvu prirodne baštine i održivom razvoju.
"U tijeku su i kampanje sa strateškim partnerima te brojne PR i marketinške aktivnosti. Tjedan u Bretanji iskoristili smo za predstavljanje turističke ponude Kvarnera s naglaskom na otok Krk, Vodice i Split, kazala je te napomenula da ne postoji nijedan veći dio Francuske koji od travnja do kraja listopada nije povezan s Hrvatskom barem jednom izravnom avionskom linijom.
Ocjenjuje da je Francuska vrlo potentno tržište sa 65 milijuna ljudi, a mnogi godišnji odmor i putovanja planiraju u predsezoni i posezoni, što je Hrvatskoj vrlo interesantno.
"Francuzi imaju jako mnogo dana godišnjeg odmora, a upravo su ovoga svibnja imali četiri nacionalna praznika sa spajanjima s vikendima i to su, naravno, koristili za putovanja. U prilog tome ide i činjenica da praktično svaka dva mjeseca djeca imaju školske praznike i sve to koristi se za putovanja", objašnjava.
Dubrovnik, a posebno Split, još uvijek su najpopularnija odredišta francuskih gostiju, ali se njihov interes sve više širi prema sjeveru Hrvatske, Zagrebu, Slavoniji, Istri i Kvarneru. Stoga agencije i turoperatori sve češće otvaraju nove programe i čarterske linije za Francuzima nepoznate destinacije.
"Potencijali Hrvatske za goste iz Francuske uistinu su sjajni, a na sve to utjecao je ulazak Hrvatske u eurozonu i Schengen", kaže direktorica Predstavništva HTZ-a u Francuskoj.