Analiza otkriva: Konzum prvi po prihodima, a Lidl po dobiti

Foto: Shutterstock
FINA-ina analiza petogodišnjeg razdoblja poduzetnika u trgovini na malo, od 2016. godine do 2020. godine, pokazala je da se broj poduzetnika relativno povećavao iz godine u godinu, osim 2020. godine kada je bilo evidentirano 248 poduzetnika manje nego prethodne 2019. godine, ali je jednako tako broj poduzetnika 2020. bio za 9,7 posto veći u odnosu na 2016. godinu.
Ukupan broj zaposlenih u promatranom razdoblju porastao je za 11.058 zaposlenih ili za 12,1 posto, odnosno s 91.027 zaposlenih u 2016. godini na 102.085 zaposlenih u 2020. godini. U tih pet godina ukupni prihodi povećani su za 16,4 posto, rashodi za 15,3 posto, dok je neto dobit veća za čak 84 posto. Ukupni su prihodi u 2016. godini iznosili 87,2 milijarde kuna, a u 2020. godini 101,5 milijardi kuna.
U cijelom promatranom razdoblju na razini svih poduzetnika u djelatnosti trgovine na malo ostvarena je za 84 posto veća neto dobit, od 1,2 milijarde kuna u 2016. godini do 2,2 milijarde kuna u 2020. godini.
Najveća dobit trgovaca bila je 2019.
Najbolja godina kad je o dobiti riječ bila je 2019. godine kada je ostvareno 3,4 milijarde kuna dobiti, a gubitak razdoblja bio je najmanji u 2017. godini, 981 milijun kuna.
Prosječna mjesečna neto plaća 102.085 zaposlenih kod 9.158 poduzetnika u djelatnosti trgovine na malo iznosila je 5.306 kuna u 2020. godini, što je za 23,7 posto više u odnosu na 2016. godinu kada je bila 4.288 kuna, ali je jednako tako i za 11,1 posto manja od prosječne mjesečne neto plaće zaposlenih kod poduzetnika na razini Hrvatske.
U promatranoj skupini poduzetnika društvo Konzum Plus iz Zagreba ostvarilo je najveće ukupne prihode u 2020. godini, u iznosu od 10 milijardi kuna. Slijede Lidl Hrvatska K.D. iz Velike Gorice s prihodom od 6,1 milijarde kuna i Spar Hrvatska iz Zagreba s pet milijardi kuna.
Najveću dobit razdoblja u 2020. godini imao je Lidl u iznosu od 274,8 milijuna kuna. Prema podacima Ekonomskog instituta, u Hrvatskoj su supermarketi i hipermarketi u fazi zrelosti jer im tržišni udio već tri godine zaredom stagnira i opada, dok samoposluge imaju relativno stabilan udio. Prema broju prodajnih mjesta, u 2020. godini najviše je bilo samoposluga, i to 43 posto te malih prodavaonica 39 posto, dok je supermarketa bilo 15 posto, a hipermarketa tri posto.
Potrošnja porasla 14. mjesec zaredom
Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je zvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u ožujku ove godine porasla 2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na ožujak prošle godine ojačala 3,6 posto.
To je već 14. mjesec zaredom kako raste na godišnjoj razini, i to brže nego mjesec dana prije, kada je rast iznosio 0,3 posto.
U ožujku je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao za 2,7 posto na godišnjoj razini, dok je promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, porastao za 1,1 posto, pokazuju podaci DZS-a.