Aktualno
Okoli zapunjen 61 posto, manje nego u isto vrijeme lani
U skladištu plina Okoli na dan 10. kolovoza ove godine bilo je utisnuto ukupno 2,63 milijarde kilovatsati (kWh) plina, što znači da je bilo na razini zapunjenosti od 61 posto, podaci su Podzemnog skladišta plina Okoli. Na jučerašnji dan utisnuto je u skladište nominalno 38,15 milijuna kWh plina, a s obzirom na to da je povučeno 1,78 milijuna, dnevni saldo utiskivanja iznosio je 36,38 milijuna kWh. To daje ukupnu zapunjenost jedinoga hrvatskog skladišta plina s 2.629.067.262 kWh plina ili 61 posto, podaci su s internetske stranice Podzemnog skladišta plina Okoli. Prema preporukama Europske komisije i odluci hrvatske vlade, skladište do 1. studenoga mora dosegnuti 90 posto zapunjenosti. Vlada je početkom lipnja naložila Hrvatskoj elektroprivredi (HEP) da nabavi 270,8 milijuna prostornih metara prirodnog plina (otprilike 2,5 mlrd kWh) i uskladišti ga u PSP-u Okoli, kako bi se na domaćem tržištu tijekom zime omogućila nesmetana opskrba. Potkraj srpnja premijer Andrej Plenković izjavio je da se skladište puni prema planu, za što je odgovoran HEP, a sve prati Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Okoli se ubrzano puni plinom, pa je tako u odnosu na kraj srpnja utisnuto više od milijardu kWh novih količina plina. Ipak, u usporedbi s 10. kolovoza 2021., zapunjenost skladišta zasad je niža za 683 milijuna kWh. Jedinim hrvatskim podzemnim skladištem plina, u mjestu Okoli 50 kilometara jugoistočno od Zagreba, upravlja nacionalni operator skladišnog sustava - Plinacrova tvrtka kći Podzemno skladište plina. Radni volumen skladišta je 553 milijuna kubnih metara plina, maksimalni kapacitet utiskivanja 3,84 mil. m3/dan, a maksimalni kapacitet povlačenja 5,76 mil. m3/dan. U vrijeme velike nestabilnosti na energetskom tržištu Hrvatska gradi novo skladište plina u Grubišnom Polju. Prema najavama, kada se dovrši za šest do sedam godina, imat će mogućnost povlačenja većih količina plina u kraćem razdoblju, a što bi trebalo ojačati hrvatski opskrbni sustav. Novo podzemno skladište imat će znatno manji maksimalni kapacitet od ovog u Okoliju, samo 100 milijuna kubnih metara plina. Zapunjenost njemačkih skladišta plina oko 75 posto Energetska kriza i druge je zemlje potaknula da se ozbiljno pripreme za zimu. Unatoč smanjenju isporuka plina iz Rusije, razina zapunjenosti njemačkih skladišta plina za zimu gotovo je dosegnula 75 posto, pokazali su objavljeni podaci europskih operatora skladišta plina. Prema posljednjim dostupnim podacima, u utorak je razina zapunjenosti bila na 73,7 posto, što je za 0,55 postotnih bodova viša nego prethodnog dana. Od prošlog petka zapunjenost je rasla za više od 0,5 postotnih bodova dnevno, unatoč znatno smanjenim količinama isporuke ruskog Gazproma. Prema podacima industrijskog udruženja INES, u Njemačkoj postoji oko 40 skladišta plina. Nova njemačka regulativa propisuje da skladišta do 1. rujna moraju biti zapunjena najmanje 75 posto, zatim 1. listopada najmanje 85 posto, a 1. studenoga najmanje 95 posto. Najveće njemačko skladište, smješteno u Rehdenu u Donjoj Saskoj, u utorak je bilo zapunjeno 51,5 posto.  
Aktualno
EU: Američke potpore za kupnju električnih vozila krše pravila WTO-a
Europska unija i Južna Koreja zabrinute su zbog najnovijega američkog zakonskog prijedloga kojim se podpupire kupnja električnih vozila (EV) ocijenivši da bi mogao diskriminirati vozila strane proizvodnje, čime se krše propisi Svjetske trgovinske organizacije (WTO). Prema 430 milijardi dolara vrijednom zakonu o klimi i energiji, koji je američki senat usvojio u nedjelju, ukinula bi se gornja granica postojećega poreznoga kredita od 7.500 dolara za kupce električnih vozila te uvela neka ograničenja, među kojima i zabrana korištenja poreznim kreditom za vozila koja nisu sastavljena u Sjevernoj Americi. Zakon će stupiti na snagu čim ga potpiše američki predsjednik Joe Biden. Taj zakonski prijedlog također uključuje odredbe kojima se zabranjuje korištenje komponentama baterija i rijetkim mineralima koji potječu iz Kine. "Mislimo da to diskriminira strane proizvođače u odnosu na američke. Naravno, to znači da je nekompatibilno i s WTO-om", izjavila je glasnogovornica Europske komisije Miriam Garcia Ferrer. Garcia Ferrer je na brifingu s novinarima izjavila i da se EU složio s Washingtonom da su porezni krediti važni za poticanje potražnje za električnim vozilima te promicanje tranzicije na održivi prijevoz i smanjenje emisija stakleničkih plinova. "No, moramo osigurati da uvedene mjere budu poštene i da ne diskriminiraju. Stoga nastavljamo poticati SAD da ukloni te diskriminirajuće elemente iz zakona i osigura da je on u potpunosti u skladu s WTO-om", kazala je. Južna Koreja je u četvrtak izrazila zabrinutost da bi američki prijedlog potencijalno mogao kršiti pravila WTO-a i bilateralni sporazum o slobodnoj trgovini. Južnokorejsko ministarstvo trgovine objavilo je u priopćenju da je zatražilo od američkih trgovinskih vlasti da ublaže zahtjeve za baterijske komponente i sklapanje vozila. Ministarstvo je održalo sastanak s proizvođačem automobila Hyundai Motor te proizvođačima baterija LG Energy Solutions, Samsung SDI i SK, na kojem su te kompanije zatražile da ih Južna Koreja podrži kako ih propisi ne bi stavljali u nepovoljniji konkurentski položaj na američkom tržištu, navodi se u priopćenju. Južnokorejsko udruženje automobilske industrije izvijestilo je kako je uputilo pismo Zastupničkom domu SAD-a, u kojem traži da SAD uključi i električna vozila i baterijske komponente proizvedene i sastavljene u Južnoj Koreji u sustav poreznih keditapozivajući se na dogovor o slobodnoj trgovini između SAD-a i Koreje. Hyundai je izrazio razočaranje jer trenutni zakonski prijedlog ozbiljno ograničava pristup Amerikanaca njihovim električnim vozilima te može dramatično usporiti prijelaz na održivu mobilnost na tom tržištu. Hyundai, koji doprema na američko tržište svoja električna vozila sklopljena u južnokorejskim pogonima, nedavno je najavio ulaganja u SAD od 10 milijardi dolara, koja će uključivati i pokretanje proizvodnje električnih vozila u Alabami i Georgiji. Još prošloga tjedna skupina velikih proizvođača automobila upozorila je na to da većina EV modela neće biti pogodna za odobravanje poreznih kredita zbog zakonske odredbe prema kojoj se dijelovi njihovih baterija i rijetki minerali moraju dobaviti iz Sjeverne Amerike. Porezne olakšice za električna vozila dio su prijedloga Zakona o smanjenju inflacije, koji će vjerojatno biti usvojen u Zastupničkom domu u petak pa potom upućen Bidenu na potpis.
Aktualno
HAKOM: Uklonjene talijanske smetnje koje su ometale prijam hrvatskih TV programa
Uklonjene su talijanske smetnje koje su godinama ometale prijam hrvatskih TV programa duž jadranske obale,  čime su osigurani uvjeti za neometan prijam postojećih hrvatskih TV programa, daljnji razvoj usluga zemaljske televizije te nesmetanu implementaciju 5G mreže u Hrvatskoj, izvijestili su iz HAKOM-a.  Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) je tijekom mjerne kampanje radiodifuzijskih smetnji koju trenutno provodi duž jadranske obale potvrdila da je Talijanska Republika provela mjere sukladno donesenom mišljenju Skupine za politiku radiofrekvencijskog spektra (RSPG) te prestala s radom odašiljača na hrvatskim TV kanalima u pojasu 470 - 694 MHz te u pojasu 700MHz, u kojemu je od kolovoza prošle godine u Republici Hrvatskoj započela implementacija 5G mreža, navodi se u priopćenju koje je HAKOM objavio na svojim internet stranicama. Iz HAKOM-a podsjećaju da su smetnje međunarodno neusklađenih talijanskih TV odašiljača započele  još u doba analogne televizije, a dodatno se situacija pogoršala nakon što je i Italija započela prelazak na digitalnu televiziju krajem 2010. godine. HAKOM je, kako se ističe, proteklih godina poslao više od 8.000 izvješća o smetnjama prema talijanskim nadležnim tijelima Talijanske Republike i ITU-u (International Telecommunications Union), tražeći žurno uklanjanje istih. "Ulaskom u Europsku uniju, HAKOM od 2013. aktivno sudjeluje u radu RSPG-a pri Europskoj komisiji, a tako i u RSPG podskupini za prekograničnu koordinaciju 'Good Offices'. Kroz čitav taj vremenski period predstavnici HAKOM-a ističu veliki problem talijanskih smetnji hrvatskim radijskim i televizijskim programima koji traje već nekoliko desetljeća, o čemu su uz talijansku administraciju redovno izvještavani i ITU i RSPG", podsjeća se u priopćenju. Navodi se i da se odlukom (EU)2017/899 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o uporabi frekvencijskog pojasa 470-790 MHz u Uniji propisuje oslobađanje frekvencijskog pojasa 700MHz do 30. lipnja 2020., kako bi se omogućilo uvođenje bežičnih mreža širokopojasnog pristupa u navedenom pojasu te su države članice EU dužne međusobno surađivati u provedbi navedene odluke. Iako su za UHF pojas, ističu iz HAKOM-a, potpisani međusobni sporazumi i utvrđeni međunarodni planovi te unatoč tome što je dio problema riješen početkom 2017. godine, kada je Talijanska Republika izmijenila svoj UHF TV plan čime su izuzete frekvencije koje su najviše smetale susjednim zemljama, Hrvatska je u odnosu na Italiju imala i dalje veliki broj prijavljenih slučajeva štetnih smetnja koji proizlaze iz međunarodno neusklađene uporabe frekvencija. To je imalo i značajan utjecaj na prenamjenu i oslobađanje harmoniziranog frekvencijskog pojasa 700 MHz te prijam hrvatskih TV programa u frekvencijskom pojasu 470-694 MHz, nakon što je Hrvatska oslobodila frekvencijski pojas 700 MHz za bežične širokopojasne mreže pokretnih komunikacija pete generacije (5G). Na sastanku RSPG-a u lipnju 2021. usvojeno je RSPG mišljenje s mjerama čijim ispunjenjem se osigurava neometan rad na TV kanalima u pojasu 470 -694 MHz te neometan rad mreža pokretnih komunikacija pete generacije (5G) u pojasu 700 MHz, što je posebno važno u odnosu na provedeni postupak javne dražbe za dodjelu pojasa 700 MHz za 5G mreže u kolovozu 2021., temeljem kojega su operatorima izdane dozvole za uporabu RF spektra i započela implementacija 5G mreža u Republici Hrvatskoj. Nakon donesenog RSPG mišljenja nastavile su se HAKOM-ove aktivnosti usmjerene na inzistiranju provedbe tog mišljenja i prestanku rada talijanskih nekoordiniranih TV odašiljača o čijim rezultatima je HAKOM izvijestio u svibnju ove godine, kada je potvrđen prestanak rada većine talijanskih odašiljača na hrvatskim frekvencija u UHF pojasu te je najavljeno isključivanje preostalih odašiljača do srpnja ove godine. HAKOM je tijekom mjerne kampanje radiodifuzijskih smetnji koju trenutno provodi duž jadranske obale potvrdio da je Italija provela isključivanje i preostalih TV odašiljača, čime su sve mjere RSPG mišljenja provedene. "Uklanjanjem navedenih smetnji i gašenjem preostalih talijanskih TV odašiljača koji su koristili hrvatske frekvencijske resurse u UHF pojasu osigurani su uvjeti za neometan prijam postojećih hrvatskih TV programa duž jadranske obale, kao i daljnji razvoj usluga zemaljske televizije te nesmetanu implementaciju javnih mreža pokretnih komunikacija pete generacije (5G) u Republici Hrvatskoj", zaključuje se u priopćenju HAKOM-a.
Aktualno
Mjere štednje energije: Trgovački lanci gase svjetla i skraćuju radno vrijeme
S rastućim računima za potrošenu energiju i strahom od moguće racionalizacije, pojedine europske maloprodajne tvrtke već gase svjetla po svojim trgovinama i razmatraju skraćivanje radnog vremena ove zime, dok neke od njih već imaju i u potpunosti energetski održive trgovine. Vlade i energetske kompanije već pozivaju ljude i poduzetnike da smanje potrošnju energije i osmisle planove za nepredviđene situacije kako bi se što manje oslanjali na uvozni plin ako dođe do njegove nestašice povezane s ratom u Ukrajini. Austrijska podružnica multinacionalnoga trgovačkog lanca Spar Group tako će skratiti vrijeme u kojem su osvijetljene reklame ispred njezinih trgovina i vanjski prostori oko više od 1.500 poslovnih jedinica Austrije. Time će smanjiti potrošnju energije za milijun kilovatsati godišnje, rekao je glasnogovornik kompanije, no nije naveo koliko će time uštedjeti novca. Prošlog je mjeseca direktor Leclerca upozorio da bi taj najveći francuski trgovac hranom mogao skratiti radno vrijeme svojih trgovina kako bi se nosio s nestašicom struje. Pred nešto više od tjedan dana konkurentski francuski trgovački lanac Carrefour potpisao je EcoWatt Charter s nacionalnim operatorom energetske mreže RTE smanjujući potrošnju električne energije u svojim trgovinama tijekom razdoblja velike potražnje. Neki maloprodajni trgovci, uključujući belgijski Colruyt i Ahold, mogli bi biti djelomično zaštićeni od mogućih poremećaja u opskrbi energijom i viših troškova jer već primjenjuju programe održive energije kojom štede struju. Foto: Shutterstock "Nikakve konkretne mjere nisu planirane u kratkom roku, ali ambicija je nastaviti s radom na tome kao dijelom naše ukupne energetske politike. Zato nemamo nikakvih svijetlećih natpisa, odlučujemo se za zatvorene zamrzivače, rashladne komore i slično", rekao je glasnogovornik Colruyta. Kompanija već ima 44 trgovine s "nula fosilnih goriva", dakle onih koje se ne koriste ni lož-uljem ni prirodnim plinom, već se u potpunosti zagrijavaju otpadnom toplinom i zelenom električnom energijom. Ahold također traži načine za smanjenje potrošnje energije, rekao je izvršni direktor Frans Muller. "Nismo donijeli nikakve odluke o radnom vremenu, ali mnogo više proučavamo pitanje upotrebe energije", rekao je. Tvrtka već primjenjuje programe za uštedu plina uključujući otvaranje svojih trgovina Albert Heijn sljedeće godine, koje će u potpunosti poslovati uz pomoć održive energije.
Aktualno
Bruto premija osiguravajućih društava 7,9 mlrd. kuna
Osiguravajuća društva zaračunala su do kraja srpnja ukupnu bruto premiju od 7,9 milijardi kuna, što je porast za 7,5 posto u odnosu na isto razdoblje 2021. godine, pokazuju kumulativni podaci koje je u srijedu objavio Hrvatski ured za osiguranje (HUO). Podaci HUO-a pokazuju rast bruto premije neživotnih osiguranja za 10,4 posto, na gotovo 6,2 milijarde kuna, dok se kod životnih osiguranja bilježi pad bruto premije za 1,4 posto, na 1,8 milijardi kuna. Najzastupljenija vrsta osiguranja u neživotnim osiguranjima i nadalje je osiguranje od odgovornosti za upotrebu motornih vozila, sa zaračunanom bruto premijom krajem srpnja od 1,9 milijardi kuna, što je na godišnjoj razini porast od 5,9 posto. U sklopu osiguranja od odgovornosti za upotrebu motornih vozila, najveći udio ima obvezno osiguranje vlasnika odnosno korisnika motornih vozila od automobilske odgovornosti za štete nanesene trećim osobama, s iznosom premije od 1,8 milijardi kuna, ili 5,9 posto više nego krajem srpnja 2021. godine. U prvih sedam mjeseci ove godine sklopljene su 1.650.623 police, što je 58.376 polica ili 3,7 posto više nego u istom razdoblju lani, a prosječna premija u obveznom autoosiguranju iznosila 1.091,11 kuna, što je na godišnjoj razini više za oko 2,2 posto, podaci su HUO-a. U skupini životnih osiguranja, pak, najveći udio ima klasično životno osiguranje, s premijom u iznosu od 1,3 milijarde kuna ili 13,2 posto manjom. No, istodobno je zaračunana bruto premija životnih ili rentnih osiguranja kod kojih ugovaratelj osiguranja snosi rizik ulaganja na godišnjoj razini skočila za 77,3 posto, na 390,7 milijuna kuna. Značajan rast zaračunane premije zabilježen je i kod rentnog osiguranja, za 64,4 posto, na 9,3 milijuna kuna, dok su dopunska osiguranja životnog osiguranja pala za 1,9 posto, na 69,9 milijuna kuna. Među osiguravajućim društvima najveći tržišni udio prema zaračunanoj bruto premiji i nadalje drži Croatia osiguranje (CO), uz rast zaračunane premije na godišnjoj razini za 7,9 posto, na 2,1 milijardu kuna. Pritom, tržišni udio CO-a bilježi blagi rast, s 26,19 posto, koliko je iznosio krajem srpnja prošle godine, na 26,29 posto krajem srpnja ove godine. Drugi je Allianz Hrvatska s tržišnim udjelom od 12,14 posto te rastom zaračunane bruto premije za 17,3 posto, na 965,3 milijuna kuna. Slijedi Euroherc, koji bilježi rast zaračunane bruto premije za 1,7 posto, na 887,7 milijuna kuna, uz tržišni udio od 11,17 posto. Četvrto mjesto na tržištu osiguranja drži Wiener osiguranje, kojemu je zaračunana bruto premija na godišnjoj razini porasla za 4,9 posto, na 842,7 milijuna kuna, uz tržišni udio od 10,6 posto. Na petom je mjestu Adriatic osiguranje sa zaračunanom premijom od gotovo 774 milijuna kuna, što je na godišnjoj razini rast za 10,7 posto, čime na tržištu ima udio od 9,74 posto. Isplata šteta rasla za 6,8 posto Ukupan bruto iznos likvidiranih šteta koja su osiguravajuća društva isplatila svojim osiguranicima u prvih je sedam mjeseci ove godine iznosio 4,4 milijarde kuna, što je za 282,4 milijuna kuna ili 6,8 posto više no u istom razdoblju lani. Pritom su neživotna osiguranja zabilježila rast za 6,2 posto ili 146,7 milijuna kuna, na 2,5 milijardi kuna. U tom iznosu najveći udio ima osiguranje od odgovornosti za upotrebu motornih vozila, s isplaćenih nešto više od milijardu kuna, što je za 187,8 milijuna kuna ili 23,1 posto više no lani. S 504 milijuna kuna likvidiranih šteta slijedi kasko osiguranje cestovnih vozila, što je 59,1 milijun kuna ili 13,3 posto više na godišnjoj razini. No, značajniji pad zabilježen je kod likvidiranih šteta za osiguranje od požara i elementarnih šteta, koje su krajem srpnja ove godine iznosile 215,1 milijun kuna, što je za 153 milijuna kuna ili 41,6 posto manje nego krajem srpnja 2021. godine. U segmentu životnih osiguranja ukupan iznos likvidiranih šteta bio je 1,9 milijardi kuna, uz godišnji rast za 135,7 milijuna kuna ili 7,7 posto. Pritom se najveći dio, iznos od 1,5 milijardi kuna, odnosio na klasično životno osiguranje, uz pad na godišnjoj razini za 53,7 milijuna kuna ili 3,4 posto. Najveći rast na godišnjoj razini u "životnom" segmentu, za 190,1 milijun kuna ili 136,4 posto, na 329,5 milijuna kuna, zabilježen je kod životnih ili rentnih osiguranja kod kojih ugovaratelj osiguranja snosi rizik ulaganja.