e-Privredni

FOTOGALERIJA: ZBF 2018

A+ A A-

Robot za zabavu i učenje

Udruga za primjenu tehnologija u obrazovanju Bura znanja početkom ove godine je, za vrijeme inkubacije u Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci, dovršila robota STEMI.

STEMI je osmišljen kako bi pomogao svima koji žele steći znanja vezana za različite znanstvene discipline u području znanosti, tehnologije, inženjeringa i matematike, na što upućuje i engleska kratica po kojoj je dobio ime (Science, Technology, Engineering, Matematics - STEM). To bi se moglo ostvariti kroz razvoj online platforme za projektno učenje. Kako kažu u Buri znanja, STEMI će pružati mogućnost učenja STEM područja kroz projekte koji će se sastojati od paketa fizičkih komponenti, a te pakete će pojedinci i grupe sastavljati kroz praćenje digitalnih multimedijskih sadržaja.

Robot je heksapod, što znači da ima šest nogu. U kretanju podsjeća na pauka i daleko je od zastrašujućih robotolikih životinja koje proizvode razne agencije za potrebe američke vojske, a posebice je daleko od milijuna dolara koliko pojedini primjerak takvog robota košta. Ovaj robot će svakoga tko ga želi posjedovati koštati nešto više od dvjestotinjak američkih dolara odnosno, protuvrijednosti tog iznosa u kunama. No morat će ga - no to je barem lako - sam sastaviti kako bi njime upravljao preko vlastitog pametnog telefona. Ali, kako kažu u projektnom timu STEMI, njegova primjena u obrazovnim institucijama mogla bi promijeniti način na koji mladi uče.

Što više domaćih komponenti

Iako su ga autori namijenili djeci starijoj od 13 godina, STEMI će vjerojatno biti dovoljno atraktivan i za odrasle jer robot je prilično svestran. Kretati se, također, može na tri različita načina, spustiti se ili ispružiti noge i podići se na veću visinu, te zaplesati u ritmu kojim pomičete telefon kojim njime upravljate. Voditelji udruge Marin Trošelj i Pavao Pahljina povezali su se s ekipom studenata Fakulteta elektronike i računarstva u Zagrebu – Lukom Fućekom, Antunom i Josipom Vukičevićem i Vlatkom Klabučarom, i tako je nastao osnovni robotičarski tim.

Osim inicijalnih šest osnivača, timu se pridružilo još desetak ljudi koji na različite načine pomažu u kampanji - od dizajna, videoprodukcije, grafike, montaže, logistike, do marketinga, pomoći oko community managementa, PR-a, knjigovodstva, općenito savjetovanja. Osnivači kažu kako bez njih, ali i vanjskih partnera koji su pomagali u cijelom razvoju, STEMI ne bi bio to što je danas.

Kad je riječ o proizvodnji robota, Pavao Pahljina, voditelj Bure znanja i jedan od osnivača STEMI-ja, ističe kako će pokušati najveći udio komponenti izraditi u Hrvatskoj, a uspjeh tog nastojanja ovisit će najviše o rezultatu koji postignu u prednarudžbama u kampanji grupnog financiranja. “Što više narudžbi dobijemo, radimo s većim volumenom gdje imamo bolju pregovaračku poziciju u nabavi određenih komponenti koje se proizvode samo u inozemstvu. Također, veće narudžbe nam omogućavaju da dio same proizvodnje prebacimo u Hrvatsku, za što nam je potrebno nabaviti određenu opremu i outsourceati dio na hrvatske dobavljače/proizvođače”, kaže Pahljina. 

Komponente za inicijalne prototipove naručivali su s portala Hobbyking.com, aluminij su rezali CNC strojem u Zagrebu. Sama spajanja radili su snalazeći se s opremom Fakulteta elektronike i računarstva, te kod tvrtke partnera projekta Altpro, a dio je rađen i u vlastitim kućnim radionicama.

Najvažnija aktivnost cijelog tima sada je doprijeti do što je moguće više zainteresiranih pojedinaca i organizacija kako bi im pokazali koju vrijednost STEMI zapravo pruža i na koji način se ti pojedinci i organizacije mogu uključiti u cijelu priču.

Veliki uspjeh kampanje

Na to da ovaj projekt ima dobru budućnost ukazuje i činjenica da su na crowdfunding kampanji u kojoj su skupljali inicijalna sredstva za pokriće troškova projekta u samo tri dana sakupili više od 16.000 dolara, koliko su i tražili, a kampanju je podržalo 256 pojedinaca koji su ukupno donirali više od 32.500 dolara.

Prije same kampanje tim je obišao potencijalne investitore kojima su pokazivali robota uživo. Kampanju su podržali i ljudi koji baš ništa nisu očekivali zauzvrat, nego im je inicijativa bila simpatična. “Željeli su nam pomoći da unaprijedimo obrazovne institucije donacijama robota”, kaže voditelj Bure znanja.

U promociji ovog projekta pomažu i njegovi ambasadori koji su iz Bure znanja zamolili da ih medijski prate kako bi podigli svijest i iskoristili velike mreže kontakata i poznanstava za daljnje širenje glasa o kampanji. Ambasadori dolaze iz svih područja – od akademske zajednice, preko poduzetnika, kulturnjaka, edukatora, tehnologa i medijskih osoba. 

Krešimir Sočković

Hitovi: 1209

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb