e-Privredni

A+ A A-

Odšteta za nezakoniti kartel

Nakon što je Europska komisija u ljeto 2016. godine kaznila globom od rekordnih 2,93 milijarde eura pet najvećih europskih proizvođača kamiona - njemačke proizvođače MAN te Daimler, Volvo/Renault, nizozemski DAF i talijanski Iveco - jer su kršili pravila tržišnog natjecanja te su se, prema toj odluci, udružili kako bi koordinirali cijene srednjih i velikih kamiona te kako bi troškove Zakona o čistom zraku, odnosno emisiji plinova prebacili na kupce, otvorena je mogućnost pokretanja postupaka za naknadu šteta.

Ako su hrvatski poduzetnici kupci kamiona od poduzetnika za koje je Europska komisija utvrdila da su sklopili zabranjeni sporazum (kartel) i time im je nanesena šteta, prema toj odluci, imaju pravo na podnošenje zahtjeva za naknadu štete sukladno odredbama Zakona o postupcima naknada štete zbog povreda prava tržišnog natjecanja (Narodne novine, broj 69/2017) i EU Direktive 2014/104 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. studenoga 2014. o određenim pravilima kojima se uređuju postupci za naknadu štete prema nacionalnom pravu za povrede odredaba prava tržišnog natjecanja država članica i Europske unije (SL 349/1, 5. prosinca 2014.) koja je tim zakonom preuzeta u hrvatsko zakonodavstvo.

Na području zemalja članica Europske unije otvorena je mogućnost pokretanja postupaka za naknadu šteta.

U sažetku odluke Europske komisije navodi se da je riječ o kamionima težine između šest i 16 tona (kamioni srednje težine) i kamionima težine veće od 16 tona (teški kamioni) te da se predmet ne odnosi na usluge nakon prodaje, druge usluge i jamstva za kamione, prodaju rabljenih kamiona ni bilo koju drugu vrstu robe ili usluga. U svojoj odluci Europska komisija utvrđuje kako je riječ o razdoblju od 14 godina, od 1997. do 2011.

Kako do naknade?

Prema Zakonu o postupcima naknada štete zbog povreda prava tržišnog natjecanja, svatko tko je pretrpio štetu prouzročenu povredom prava tržišnog natjecanja od strane poduzetnika ili udruženja poduzetnika ima pravo na učinkovito ostvarivanje prava na potpunu naknadu štete od tog poduzetnika ili udruženja poduzetnika. Za navedene postupke naknade štete zbog povreda prava tržišnog natjecanja nadležni su trgovački sudovi u Republici Hrvatskoj kojima se temeljem EU direktive i uz Zakon o postupcima naknade štete zbog povreda prava tržišnog natjecanja, primjenom odredaba Zakona o parničnom postupku kao općeg propisa podnosi tužba/zahtjev za naknadu štete, pojašnjavaju proceduru iz Hrvatske gospodarske komore.

Nažalost, ne postoje neke detaljne upute EK kako doći do naknade jer se naknada traži preko sudova u zemljama članicama EU-a, pojašnjavaju u HGK-u dodajući da se tom vrstom sudskih postupaka bave odvjetnička društva. 

Margrethe Vestager, povjerenica za tržišno natjecanje EK Dogovori o cijenama i prebacivanju troškova za usklađivanje s ekološkim normama na klijente trajalo je 14 godina 

Povreda se sastojala od tajnih dogovora o određivanju cijena i povećanjima bruto cijena u EGP-u za kamione, kao i o vremenskim planovima i prosljeđivanju troškova za uvođenje tehnologija s niskim razinama emisija za kamione srednje težine i teške kamione u skladu sa zahtjevima normi za emisije Euro 3 do Euro 6. Uprave adresata bile su izravno uključene u dogovore o cijenama, povećanja cijena i uvođenja novih normi za emisije do 2004. Barem od kolovoza 2002. dogovori su se odvijali preko njemačkih tvrtki kćeri koje su, u manjoj ili većoj mjeri, o tome izvještavale svoje uprave. Komunikacija se odvijala i na multilateralnoj i na bilateralnoj razini, navodi se u odluci Europske komisije.

“Na europskim cestama je više od 30 milijuna kamiona na koje otpada oko tri četvrtine unutarnjeg prometa roba u Europi. Neprihvatljivo je da MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco i DAF, koji proizvode devet od 10 srednjih i teških kamiona proizvednih u Europi, tvore kartel umjesto da se međusobno natječu. Tijekom 14 godina te tvrtke su se dogovarale o cijenama i o prebacivanju troškova za usklađivanje s ekološkim normama na svoje klijente”, izjavila je nakon objave odluke Europske komisije povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager.

Boris Odorčić

Hitovi: 187

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb