e-Privredni

A+ A A-

Zagreb Auto Show - Povratak otpisanih

Nakon osam dugih godina Zagreb Auto Show se vratio na obnovljeni izložbeni prostor Zagrebačkog velesajma. Već na otvorenju moglo se vidjeti i osjetiti koliko je ovakav događaj važan za domaću autoindustriju i popratne djelatnosti, a ništa manje interesa nisu pokazali ni posjetitelji. Iako je situacija u branši još uvijek daleko od onih zlatnih godina prije početka ekonomske krize koja je desetkovala tržište, brojke su i više nego solidne za povratak nakon dugogodišnje stanke.

Oživljavanje autoindustrije

Na 70.000 četvornih metara izložbenog prostora 440 izlagača iz 33 zemlje predstavilo je ukupno 81 automobilski brend, a prvi put su se među njima našla i tri hrvatska proizvođača - Rimac Automobili, Crobus i DOK-ING. Predsjednica Izvršnog odbora Zagreb Auto Showa i voditeljica Zagrebačkog velesajma Dina Tomšić poručila je kako “Auto Show nije samo platforma za institucionalnu suradnju. Naša je misija postati srce poslovne i društvene komunikacije te izazvati promjene, kako na mikro razini Grada Zagreba, tako i u cjelokupnoj automobilskoj industriji jer je to vezivna industrija za mnoge druge lance gospodarstva”. Josip Zaher, potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije, ocijenio je Auto Show poslovnom prilikom za sve poduzetnike koji se bave autobiznisom i pratećim djelatnostima. “Želja nam je, kao HGK-u, vratiti niz događanja i sajmova na naše područje. Ulaskom stranih tvrtki prestala je potpora sajmovanju, no mi puno trošimo na promociju naših gospodarstvenika i zato želimo s Gradom i Velesajmom vratiti velike poslovne događaje”, kazao je on, dodavši kako vjeruje da će ovakvi događaji vratiti kupce i povećati prihode i industriji i cjelokupnom gospodarstvu.

Šetnjom po izložbenom prostoru i kroz razgovor s izlagačima dobiva se dojam da takav optimizam nije neutemeljen. Mnogi od njih ističu kako prodajni pokazatelji pokazuju sramežljive znakove oporavka, a ono što odmah upada u oči jest to da gotovo da i nema brenda koji nije izložio barem jedan model na električni ili hibridni pogon.

Adis Dizdarić, voditelj marketinga Nissana za Adriatic regiju, predstavio je novitete te tvrtke od kojih je najvažnija hrvatska premijera nove Navare. “Hrvatsko tržište se polako počinje oporavljati i zasad je taj oporavak više vezan uz poslovni sektor, no ipak vide se neki pozitivni trendovi općenito pa tako i kod Nissana“, kazao je Dizdarić, ocijenivši kako je Auto Show odlična platforma za jačanje brenda te da povratak salona ulijeva nadu da se Hrvatska može vratiti na staze stare slave, gdje je nekad bila.

Branko Miošić, direktor brenda Mitsubishi objasnio nam je kako su ove godine stavili naglasak na plug-in hibride na električni pogon kojima benzinski motor služi isključivo kao generator. Na upit oporavlja li se automobilsko tržište kaže da pravi rast tek dolazi. “Europska direktiva ima za cilj da do 2020. 20 posto automobila bude na električni pogon, stoga smo i napravili zaokret u tom smjeru i uvjereni smo u svijetlu budućnost“, rekao je Miošić. Osvrćući se na Auto Show, Miošić je kazao kako je “ovaj salon svakako najprestižnije što se kod nas po tom pitanju događa”.

Mislav Majsec, direktor Harley Davidsona Zagreb, ističe kako Harley neće napraviti zaokret prema elektrici, dapače njihovi novi modeli imaju još jače benzinske motore, a dva takva novost su na našem tržištu. Na naše pitanje vole li se Hrvati i Harley javno, kaže da je to sve više tako jer oni ne prodaju samo motocikle nego i stil života. “Mičemo tu famu da se radi o proizvodu koji je nedostupan običnom čovjeku, a kad ih jednom uvučemo u taj svijet, jednostavno se zaljube. U ovogodišnjem prvom kvartalu već smo prodali 25 motora što su nam najbolji rezultati otkad poslujemo”, istaknuo je Majsec, napomenuvši da su prvi put na Auto Showu koji se pokazao odličnom marketinškom platformom.

Kakva je budućnost autobranše?

Upravo je budućnost autobranše bila središnja tema jednog od brojnih popratnih događanja u sklopu Auto Showa. Naime, Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) organizirala je okrugli stol o izazovima digitalne ekonomije i budućnosti automobilske industrije.

Tako je Zdravko Marijić iz The Boston Consulting Grupe ustvrdio kako autoindustriju sada čekaju elektrifikacija, razvoj autonomnih vozila i digitalizacija, odnosno umrežavanje. “Razbijen je monopol koji je jedna mala skupina proizvođača imala u proizvodnji automobila, što otvara prostor novim, malim igračima”, naglasio je on, ocijenivši kako će najviše profitirati tehnološke tvrtke, dok će proizvođače uzdrmati preraspodjela tržišta.

Svi panelisti su se složili kako Hrvatska nema velike šanse u masovnoj proizvodnji automobila, već se treba koncentrirati na niše u kojima može konkurirati znanjem i tehnologijom. Upravo te filozofije se, prema riječima Marka Pejkovića, potpredsjednika za razvoj poslovanja Rimac Automobila, drži njihova tvrtka. Vozila kod njih čine tek manji dio poslovanja, dok su većinom orijentirani na suradnju s drugim tvrtkama kojima prodaju svoje komponente i baterije. Najavio je i da će za nekoliko mjeseci predstaviti neku vrstu ‘robo-cara’ te pozvao mlade inženjere da im se pridruže. “Nije problem ako nemaju diplomu, važno nam je znanje i entuzijazam”, poručio je, što je potaklo raspravu o nedostatku kadrova i neusklađenosti obrazovnih institucija s tržištem rada.

Prostor za nove tvrtke

Hrvoje Balen, dopredsjednik HUP-Udruge informatičke i komunikacijske djelatnosti, kao najvažniju odliku obrazovnog sustava vidi fleksibilnost, a problematizira činjenicu da vrlo malo mladih želi biti inženjerima. Ne vidi problem u iseljavanju jer smatra da bi nas trebalo brinuti da naši studenti ne traže prilike vani, ali ističe kako se problem javlja ako se više nikad ne vrate. Bruno Židov s Energetskog instituta Hrvoje Požar istaknuo je da se Hrvatska mora povinovati EU direktivama o smanjenju emisije štetnih plinova, što će ubrzati razvoj električnih vozila. Saša Cvetojević, poduzetnik i poslovni anđeo, smatra da će puno veću ulogu u napretku elektrifikacije imati činjenica da je taj sektor mladima zanimljiv jer kroz njega mogu konkurirati eminentnim svjetskim proizvođačima. Ono što je sigurno, zaključak je svih sugovornika, jest to da automobilska industrija budućnosti neće biti monolitna kao danas, već će se iskristalizirati prostor za nove tvrtke koje će imati veliki utjecaj na usmjeravanje sektora. 

Miro Soldić

Hitovi: 1383

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb