e-Privredni

A+ A A-

Hrvatska piva na svjetskoj razini

 

Zagrebačka pivovara osnovana je davne 1892. godine. Tijekom stogodišnje tradicije u spravljanju piva izrasla je u najveću hrvatsku pivovaru. Od 2012. godine u vlasništvu je Molson Coorsa, jedne od vodećih pivarskih industrija u svijetu. 

Sergey Yeskov, predsjednik Uprave Zagrebačke pivovare, kaže nam kako je unatoč padu pivskog tržišta u zadnjih osam godina zadovoljan rezultatima koje postiže kompanija.

Kako ocjenjujete poslovanje i koliko ste dosad uložili u Hrvatsku?

Poslujemo vrlo uspješno. Naš udio na tržištu piva kontinuirano raste proteklih osam godina. Kompanija Molson Coors hrvatsko tržište doživljava interesantnim za ulaganje i razvoj. U zadnjih 10 godina, točnije od 2004. do 2014., uloženo je nešto više od 111 milijuna eura kapitalnih investicija u Hrvatsku.

Koji su glavni trendovi u europskoj pivarskoj industriji i prati li ih hrvatsko tržište?

Naravno da pratimo međunarodne trendove, posebice one europske. Iako je i hrvatsko tržišta piva zrelo, ono ima svoje specifičnosti kao što su povratne boce te rast valuea - cjenovno osjetljivog segmenta zbog ekonomskih okolnosti.

Postaje li pivarska industrija danas sve više obiteljski biznis?

I da i ne. Većina korporacija je naravno na burzi, no i dalje se zna koje obitelji stoje iza njih. Molson Coors je vrlo dobar primjer jer je riječ o kompaniji koja je nastala spajanjem dviju obiteljskih pivovara, a danas je izlistana na burzi. Dodatna zanimljivost je ta što su članovi obitelji Molson i Coors i dalje aktivni i u nadzoru i u menadžmentu kompanije.

Preuzimaju li veliki proizvođači piva male, tj. okrupnjava li se europsko pivarsko tržište?

Veliki dio procesa okrupnjavanja je iza nas, tako da možemo očekivati minimalne pomake. Za primjer možemo uzeti Interbew, kompaniju u čijem vlasništvu je nekad djelovala i Zagrebačka pivovara. Točnije, Zagrebačka pivovara je bila druga pivovara koju je Interbrew kupio 1994. godine, a Interbrew je danas sastavni dio najveće industrije piva na svijetu.

S kojim se problemima u poljoprivredi susreće pivarska industrija?

Oscilacije cijena sirovina u regiji svakako su jedan od najvećih izazova. Mi smo veliki proizvođač, koristimo ogromne količine sirovina, posebice slada koji se proizvodi od ječma te kukuruzne krupice. Skokovi cijena na svjetskom tržištu imaju ogroman utjecaj na naše poslovanje i na neki način ih je potrebno apsorbirati.

Koja tržišta rastu, a koja su u padu po potrošnji piva i gdje stagnira ta potrošnja?

Zrela tržišta, u koje spadaju ona Zapadne Europe i Sjeverne Amerike u blagoj su stagnaciji, dok Kina, Indija i Latinska Amerika predstavljaju tržišta u razvoju. Pad je osjetan na tržištima Ukrajine i Rusije, očekivano uslijed ekonomskih, ali i geopolitičkih problema s kojima su suočene.

Kakav odnos ima Zagrebačka pivovara s dobavljačima u Hrvatskoj?

Odnos s dobavljačima Zagrebačke pivovare je ponajprije partnerski budući da je naš interes na domaćem tržištu dugoročan. Sve što možemo nabavljamo lokalno, uključujući sirovine.

Što možete reći o hrvatskom pivu, može li ono stajati uz bok europskim i svjetskim konkurentima?

Apsolutno. Kvaliteta naših piva na svjetskoj je razini. Sustavno ulaganje u kvalitetu dovelo je do toga da je Ožujsko pivo, najprodavanije pivo u Hrvatskoj, tijekom godina osvojilo niz nagrada za kvalitetu. Međutim, najveće priznanje je ipak ono koje red revito dobiva od svojih potrošača koji Ožujsko pivo smatraju svojim najomiljenijim pivom i koji ga svakodnevno biraju.

Možete li nam otkriti neke od budućih planova Zagrebačke pivovare?

U lipnju je planirano otvaranje logističkog, distributivnog i komercijalnog centra u Zaprešiću, investicije vrijedne 38 milijuna kuna. S obzirom na to da kao vodeća pivovara na hrvatskom tržištu predvodimo i u inovacijama te da sustavno osluškujemo želje i potrebe naših potrošača, za ovu godinu smo pripremili još neke inovacije, no u ovom trenutku ipak ne možemo otkriti o čemu se točno radi. Program pripravnika Zagrebačke pivovare je program koji sustavno provodimo već dugi niz godina i putem kojeg mladi ljudi, kroz strog i dugotrajan selekcijski postupak, dobivaju priliku za osobni i profesionalni rast i razvoj unutar međunarodnog okruženja. Stalnim ulaganjem u najnovije tehnologije proizvodnje te implementacijom sustava upravljanja kvalitetom ostvareni su značajni rezultati u postizanju trajne kvalitete proizvoda i procesa. Posljednjih nekoliko godina uložili smo značajna sredstva u tehnička rješenja kojima se osigurava ekološki djelotvornija proizvodnja, zaštita prirode i prirodnih resursa, optimalna potrošnja sirovina, manja potrošnja energenata, sprečavanje onečišćenja tla, vode i zraka, te time i sprečavanje ugrožavanja zaposlenika, okolnog stanovništva i šire zajednice. 

Boris Odorčić

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb