e-Privredni

A+ A A-

Protekcionizmom se osvajaju tržišta

Protekcionističke mjere pojedinih država bilježe veliki porast. Samo u prošloj godini uvedeno je čak 467 novih protekcionističkih mjera, a znatni broj tih mjera - čak 90 - pokrenula je najznačajnija svjetska ekonomija Sjedinjene Američke Države. Rast broja ovih mjera prati i rast nepovjerenja među poduzetnicima koji posluju s različitih strana granica, a investitori se tada okreću sigurnijim načinima ulaganja. No unatoč tome trgovina u svijetu je rasla za 4,7 posto. Stručnjaci to objašnjavaju činjenicom da mjere još uvijek nisu pokazale svoju lošu stranu.

Ovakvo svjetsko okruženje izazov je za svako tržište pa jednako tako i za poduzetnike, ističe glavna tajnica Međunarodne trgovinske komore - ICC-ja Hrvatska Sunčanica Skupnjak Kapić na poslovnom forumu Jačanje globalnog protekcionizma – Koji su učinci na hrvatsko gospodarstvo?, održanom u Hrvatskoj gospodarskoj komori. "Ovi trendovi su izazov za svakoga. Mjere za uvoz čelika i aluminija, koje su uvele Sjedinjene Američke države i koje su opisivane kao sigurnosne, zapravo su bile zaštitne mjere koje su odmah izazvale protumjere drugih zemalja. "Nama u Međunarodnoj trgovinskoj komori želja je voditi globalni dijalog o međunarodnoj trgovini potičući svjetski biznis i lidere G20 zemalja da zauzmu oštar stav o globalnom protekcionizmu te daju podršku multilateralnom trgovinskom sustavu“, naglašava Sunčanica Skupnjak Kapić. 

Hrvatska nije jasno definirala što su naše strateške industrije i koje interese želimo zaštititi, dok s druge strane poštujemo pravila koja nitko drugi ne poštuje, upozorava Marko Jurčić, savjetnik predsjednika Hrvatske gospodarske komore. „Ne samo da sustav javne nabave ne pogoduje našim tvrtkama, već one često ne mogu ni dobiti referencu jer ih strane tvrtke tu prijeđu. Tako zaustavljamo razvoj kompetentnosti vlastitih kompanija i rušimo im konkurentnost na međunarodnim tržištima. Upravo je uloga HGK da promijeni percepciju hrvatskih tvrtki prema van. Moramo omogućiti našim tvrtkama da snažnije iskorače na tržište EU. Danas tek oko 10 posto našeg izvoza otpada na high tech proizvode. Zato jasno moramo postaviti svoje interese i onda ih štititi. Sve se svodi na političke odluke i mi se trebamo jasno postaviti prema nekim vrijednostima. HGK mora educirati i komunicirati sa svim sektorima koji osjećaju učinke protekcionizma", naglašava Jurčić. 

Predsjednik Hrvatskih izvoznika Darinko Bago ističe kako je protekcionizma uvijek bilo i uvijek će ga biti. „Europa se deklarira kao otvoreno i liberalno tržište, ali zapravo ima iznimno visoke protekcionističke mjere i subvencije. Ovo što se danas događa s Trumpom, nama malim izvoznicima ne predstavlja veliki problem jer su štete koje nam mogu nanijeti relativno male. Mali proizvođači su i fleksibilniji pa se možemo prilagoditi mjerama, kompenzirati gubitke ili jednostavno napustiti tržište. Problem je nevidljivi, državni protekcionizam s kojim ne znate na čemu ste“, pojasnio je Bago. 

Države su se nekad osvajale ratovima, a danas se to čini trgovinom i protekcionizmom, naglašava pročelnik Katedre za međunarodnu ekonomiju na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Ljubo Jurčić. „Protekcionizam poseban utjecaj ima na manje zemlje gdje rast cijena diže cijenu proizvoda što posljedično smanjuje potrošnju i usporava gospodarstvo“, naglasio je uz napomenu kako se na globalnoj sceni zapravo radi o političkim igrama koje bi se na kraju mogle obiti o glavu samim Amerikancima jer Europa i Kina nastoje zaokružiti svoje ekonomije i mogu apsorbirati takve mjere", upozorio je Ljubo Jurčić. 

Mislav Kraljević, izvršni direktor za korporativni razvoj i strategiju u tvrtki Altpro ističe kako je važno da imate dobar proizvod. "Mi izvozimo na 47 tržišta, poštujemo pravila EU i mogu reći da slobodna trgovina u tom smislu riječi ne postoji. Protekcionizam je prisutan na svim tržištima. Tri su osnovna parametra da bi tvrtka našeg tipa bila uspješna: morate imati element dodane vrijednosti, druga je stvar da je reprodukcijski ciklus dugoročan, a treće je da morate prepoznati lobističke utjecaje i znati se nositi s njima. Taj put je jako težak. Morate pronaći nišu, ali iza svega stoji kvalitetan rad“, zaključio je Kraljević.

Krešimir Sočković

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb