e-Privredni

A+ A A-

Etno Mara - Baština kao inspiracija

Obrt Mara osnovan je 1999. godine nakon što je Vesna Milković napustila karijeru pravnice i upustila se u ostvarenje dugogodišnjeg sna: promicanje hrvatske etno baštine i tradicijskih obrta kroz modni dizajn.

Ova rođena Slavonka inspiraciju za svoj rad pronalazi u bogatoj tradiciji ručnoga rada svoje obitelji koja potječe iz svih krajeva Hrvatske. Pod sloganom “Izvucimo naše narodno blago iz škrinja i ormara te pokažimo svijetu što imamo’’, Vesna Milković, vlasnica i dizajnerica Etno Mare, pokazuje kako spojiti hrvatsku povijest i suvremene modne trendove. Iz vrela nacionalne baštine ona oživljava ornamente i tehniku izrade, a u tome je uspješno prati i kći Marija, diplomirana modna dizajnerica. Zajedničkim kreativnim i poduzetničkim snagama na poznatoj zagrebačkoj adresi u Ilici 49, u kojoj se nalazi i Matica obrtnika, već gotovo desetljeće i pol rade na domaćoj modnoj etno sceni, kako kažu stručnjaci, vješto balansirajući spojem tradicije i urbane mode.

Svakoj kolekciji prethodi istraživanje

Odjeću izrađuju od domaćeg pamučnog platna te finih tvorničkih tkanina na kojima se nalaze motivi s kulturno-povijesnih spomenika poput glagoljice, pletera, bordura Baščanske ploče, ali i motivi uzeti s narodnih nošnji poput alkarskih odora, kaputa iz Šestina, ornamenta sa šibenske kape, zadarske i konavoske košulje, poznatog slavonskog zlatoveza, bušenog bijelog i šarenog veza tzv. šlinge te stiliziranih elemenata uzetih s paške i lepoglavske čipke.

Svaka njihova kolekcija uključivala je dugotrajno istraživanje napravljeno u suradnji s muzejskim te akademskim institucijama. Mara je dobitnik brojnih nagrada za originalnost i autentičnost poput posebnog priznanja za inovaciju ARCA te statusa Tradicijski obrt (HOK).

Prošla nam je godina bila izazovna i burna te obilježena putovanjima po inozemstvu gdje smo predstavljali svoju ponudu, kaže Marija Milković. “Naše proizvode vidjela je publika od Zagreba, Sinja, Splita, Dubrovnika, preko Bruxellesa, švicarskog Berna i Züricha, pa sve do Chicaga, New Yorka i Pittsburgha. Interes za naše proizvode bio je velik, a posebice nas je iznenadila ocjena stručnjaka prema kojoj još u modnom izričaju nije na tako autentičan način primijenjena nečija povijesna tradicija. Jedan od najuspješnijih trenutaka za promociju naših proizvoda bio je susret predsjednice Kolinde Grabar Kitarović s britanskom kraljicom Elizabetom II. Naša je Predsjednica tom prigodom nosila i promovirala naš hrvatski dizajn - crno-bijeli kostim s motivom paške čipke”, ističe Marija Milković. Zbog svoje autohtonosti i posebne vrijednosti, proizvodi i jedinstveni dizajn odjeće Etno butika Mara prepoznatljiv je i izvan granica Hrvatske. Dizajnerice Vesna i Marija uz svoje klijentice već više od 15 godina ambasadorice su hrvatskog odjevnog suvenira u svijetu. Očuvanje ljepote predivnih motiva naše prošlosti vještim implementiranjem u moderan dizajn nit je vodilja koju su stavile pred sebe i svoje suradnike. 

Krešimir Sočković

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb