e-Privredni

A+ A A-

2016. - dobra godina za trgovinu

Kada bismo podvukli crtu pod prošlu 2016. godinu, možemo reći kako je to bila dobra godina, pogotovo ako ste poslovali u sektoru trgovine. Prema analizi koju je izradila Financijska agencija, poduzetnici u Hrvatskoj lani su ostvarili ukupan prihod od 633,1 milijarde kuna. Od tog iznosa 33,8 posto ostvarenih prihoda ili 213,91 milijarda kuna odnosi se na prihod poduzetnika u području djelatnosti trgovine. Iza trgovine, po visini ostvarenih prihoda slijedi prerađivačka industrija sa 154,7 milijardi kuna prihoda i udjelom od 24,4 posto u ukupnom prihodu te građevinarstvo sa 43,5 milijardi kuna prihoda s udjelom od 6,9 posto. Iako su ovo respektabilne brojke, važno je istaknuti da u njih nisu uključeni podaci za sva društava iz koncerna Agrokor. Naime, zbog izvanredne revizije 27 društava iz sastava tog koncerna nisu podnijela godišnji financijski izvještaj za statističke i druge potrebe za 2016. godinu.

Prihod malo raste malo pada

Puno se može iščitati i iz podataka za razdoblje od 2008. do 2016. godine, gdje je prema kriteriju ukupnog prihoda, kroz cijelo to razdoblje, upravo djelatnost trgovine područje s najvećim ukupnim prihodima unatoč tome što je, u pravilu, iz godine u godinu i u toj djelatnosti sam prihod bio sve manji. Nakon što su dvije godine uzastopno, 2009. i 2010., prihodi u trgovini padali, od 2011. godine svake druge godine smjenjuju se naizmjence rast i pad prihoda. Tako je u 2014. godini prihod bio manji u odnosu na 2013. godinu za 4,9 milijardi, a u 2015. godini prihod je porastao za 9,3 milijarde kuna u odnosu na 2014. godinu. Sa 256,5 milijardi kuna u 2008. godini prihod je smanjen na 213,9 milijardi kuna koliko je iznosio u 2016. godini. Naravno da je na prikazani rezultat poduzetnika u djelatnosti trgovine u 2016. godini bitno utjecalo to što Konzum te Agrokor-Trgovina nisu podnijeli godišnje financijske izvještaje za proteklu godinu, te tako u iznos prihoda od 213,9 milijardi nisu ubrojeni prihodi tih društava. Podsjetimo da su u 2015. godini prihodi Konzuma bili 14,9 milijardi kuna, što je gotovo zbirni prihod sljedeća tri top poduzetnika iz sektora trgovine.

Lani porast poduzetnika u trgovini

Od 114.483 poduzetnika čiji su točni i potpuni godišnji financijski izvještaji za 2016. godinu za statističke i druge potrebe evidentirani u Registru godišnjih financijskih izvještaja, njih 27.209 ili 23,8 posto odnosi se na poduzetnike čija je pretežita djelatnost trgovina. Promatramo li broj poduzetnika registriranih u djelatnosti trgovine u razdoblju od 2008. do 2016. godine, vidljivo je da se njihov broj postupno smanjivao od 2010. do 2015. godine, s time da je u 2016. godini prvi put zabilježen porast broja poduzetnika u djelatnosti trgovine. Udio poduzetnika čija je pretežita djelatnost trgovina smanjio se sa 30,3 posto, koliki je bio 2008. godine, na 23,8 posto u 2016. godini te možemo zaključiti da je riječ o svojevrsnoj stagnaciji u broju poduzetnika u djelatnosti trgovine u razdoblju od 2008. do 2011. te padu u razdoblju od 2012. do 2015. godine. Prema broju zaposlenih područje trgovine je na drugom mjestu sa 177.639 zaposlenih što je udio od 20 posto, iza prerađivačke industrije koja je i u 2016. godini imala najviše zaposlenih, njih 224.700 odnosno 26,3 posto. Prosječna mjesečna neto plaća u trgovini je iznosila 4855 kuna što pak predstavlja rast od dva posto, a u prerađivačkoj industriji prosječna plaća bila je 5173 kune te je i ona također porasla za 2,8 posto u odnosu na 2015.

Raste optimizam potrošača

Pomoćnica direktora Sektora za trgovinu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Tomislava Ravlić ističe da je, kad je riječ o rastu trgovine, odnosno maloprodajnog prometa u trgovini u zadnjih nekoliko godina, primjetan kontinuirani rast maloprodaje od kolovoza 2014. godine. Prema njezinim riječima, to je rezultat nekoliko ključnih čimbenika, kao što su rast optimizma potrošača, realan rast neto plaća, koji se dogodio uslijed promjena Zakona o porezu na plaće, te stabilizacija tržišta koja se bilježi na svim razinama gospodarstva.

“Valja istaknuti i rekordnu turističku sezonu 2016. odnosno priljeve od turizma, što se svakako očekuje i ove turističke sezone, a prvi rezultati iz predsezone govore o tome da bi se razina iz 2016. svakako trebala ponoviti”, kaže Tomislava Ravlić.

Podaci Hrvatske gospodarske komore o kretanju prometa u prosincu 2016. potvrđuju da je prošla godina bila treća godina zaredom kako promet u trgovini na malo raste. Naime, u 2015. promet u trgovini na malo porastao je 2,4 posto na godišnjoj razini, dok je u 2014. rastao 0,5 posto.

“U 2017. taj rast je na realnoj osnovi nastavljen, i danas govorimo o rastu maloprodajnih prometa već 33 mjeseca zaredom. Bez obzira na to što su ovo iznimno dobri rezultati, još uvijek nismo dosegli razine prometa u trgovini na malo iz pretkrizne 2008.”, naglasila je Tomislava Ravlić navodeći predviđanja analitičara HGK koja govore da se ovom dinamikom rasta, ako ne bi bilo nekih većih promjena, tek u 2020. može očekivati da ćemo dosegnuti razine iz pretkrizne 2008. koja se još uvijek smatra zlatnom godinom trgovine, prije nego što je nastupila globalna ekonomska kriza. Predviđanja HGK uslijed krize 2009. su i tada bila da će nam za potpuni oporavak tržišta i gospodarstva u cjelini trebati minimalno desetak godina.

Inače, prema podacima Hrvatske gospodarske komore, ukupan sezonski i kalendarski prilagođen promet od trgovine na malo u travnju ove godine, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću bez obzira na svoju pretežnu djelatnost, bilježi realni pad od 2,3 posto u odnosu na ožujak. U travnju 2017. u usporedbi s travnjem 2016. promet od trgovine na malo, kalendarski prilagođen, bilježi realni porast od 2,8 posto.

Preslagivanja na listi najvećih

Na Fininu listu Top 30 poduzetnika u sektoru trgovine nisu uključena društva Konzum i Agrokor-Trgovina jer nisu podnijela godišnji izvještaj za prošlu godinu. Stoga sada listu najboljih po prihodima sa 4,2 milijarde kuna ostvarenog prihoda predvodi Petrol, iza njega s nešto više od četiri milijarde kuna nalazi se Lidl Hrvatska, te sa 3,8 milijardi kuna Plodine. Situacija u kojoj se našao Agrokor, može se reći, ide na ruku ostalim igračima na tržištu. Dobri poznavatelji kretanja u sektoru trgovine smatraju kako bi ovo mogla biti godina u kojoj će svoje poslovanje razmahati Spar, koji je ozbiljno krenuo u repozicioniranje svoje trenutačne pozicije na hrvatskom tržištu. Podsjetimo da su krajem prošle godine Rewe Grupa i Spar Handels-AG potpisali ugovor o preuzimanje Bille u Hrvatskoj, dok je samo preuzimanje završeno u prvom kvartalu ove godine te se tada Spar pozicionirao kao trgovac sa 120 trgovina i gotovo 4000 zaposlenih. Prema podacima Fine, Spar je lani imao prihode od 2,5 milijardi kuna, dok je Billa lani ostvarila prihod od 1,7 milijardi kuna. Jednostavnom računicom dolazimo do njihova zbirnog prihoda od 4,2 milijarde kuna koji Spar lansiraju među top tri trgovca u zemlji. Ozbiljno su krenuli i sa širenjem mreže svojih hiper i super marketa. Tako su nedavno otvorili 101. trgovinu koja posluje pod znakom Spara, u čiju je izgradnju i opremanje uloženo oko četiri milijuna eura.

“Ovo je samo jedno u nizu otvorenja novih trgovina diljem Hrvatske, a ovaj ‘101. dalmatinac’ nije kraj širenja naše mreže trgovina u Dalmaciji”, istaknuo je predsjednik Uprave Spara Hrvatska Helmut Fenzl. Hrvatsko tržište, čini se postaje koncentriranije te će većinu prometa u godinama koje dolaze držati nekoliko jakih tvrtki, koje će voditi bitku za svakog kupca. 

Ilijana Grgić

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb