e-Privredni

A+ A A-

S dobitkom poslovalo 62 posto poduzetnika

Djelatnost koja je prva pokazala znakove oporavka od gospodarske krize je trgovina na malo, upravo to pokazuje analiza koju je izradila Fina, a koja pokazuje kako je u 2015. godini u tom sektoru bilo 2937 poduzetnika koji su ukupno zapošljavali 53.712 radnika, što je u odnosu na prethodnu godinu povećanje za 2,9 posto. Zajedno su ostvarili prihod od 51,6 milijardi kuna, što je povećanje za šest posto u odnosu na 2014. poslovnu godinu. U istom razdoblju poduzetnici su zabilježili povećanje ukupnih rashoda, i to za 4,8 posto. Iskazan je i pozitivan konsolidirani financijski rezultat u iznosu od 431,2 milijuna kuna, u odnosu na 2014. godinu kada su ostvarili neto gubitak od 148,7 milijardi kuna. Inače, poslovanje s dobitkom ostvarilo je 62,8 posto poduzetnika u segmentu trgovine na malo. U ovom segmentu poslovanja povećao se i broj izvoznika za 21,1 posto, odnosno ukupno ih je bilo 155, odnosno 27 izvoznika više no što ih je bilo u 2014. godini. Istovremeno rastao je i broj uvoznika za 11,6 posto, odnosno ukupno ih je bilo 326. Ukupni rezultati izvoza u ovom sektoru bili su 410,8 milijuna kuna i predstavljaju povećanje od 21,9 posto. Rastao je i broj uvoznika iako je sam uvoz po Fininoj analizi smanjen za 22 posto, odnosno u 2015. u segmentu male trgovine iznosio je 4,2 milijarde kuna. 

Najveći prihod ostvario je Konzum

Od 2937 poduzetnika u trgovini na malo najveći ukupni prihod ostvario je Konzum u iznosu od 14,9 milijardi kuna, što predstavlja 28,9 posto udjela u ukupnim prihodima te djelatnosti. Konzum je 2015. zapošljavao najveći broj radnika, njih 12.602, kojima je obračunata prosječna mjesečna neto plaća 4030 kuna. Iskazao je pozitivan rezultat poslovanja od 234,6 milijuna kuna, dok je godinu ranije to bilo 108,8 milijuna kuna.

Na drugom mjestu sa 3,9 milijardi kuna ukupnih prihoda nalaze se Plodine, koje su također iskazale pozitivan rezultat poslovanja u iznosu od 35,4 milijuna kuna te su zapošljavali 3230 radnika kojima je obračunata prosječna mjesečna neto plaća u iznosu od 3998 kuna. Na trećem mjestu s više od 3,7 milijardi kuna prihoda nalazi se Lidl Hrvatska, koji je 2015. godine zapošljavao 1610 radnika. Lidl je ostvario i najveći prihod po zaposlenom, dok je najmanji prihod po zaposlenom ostvarila Lonia. Kada se usporede poduzetnici s najvećim prihodom prema produktivnosti u 2015. godini, tada je Lidl na prvom mjestu koji je u sektoru trgovine na malo obračunavao najveću prosječnu mjesečnu neto plaću u iznosu od 7394 kune.

Inače, prosječna mjesečna obračunata neto plaća u djelatnosti iznosila je 4072 kune, što je za 2,6 posto više u odnosu na prethodno razdoblje te za 18,9 posto manje od prosječne mjesečne neto plaće zaposlenih kod poduzetnika na razini Hrvatske.

U skupini poduzetnika čija je pretežita djelatnost trgovina na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama je i Nama u stečaju, veliki poduzetnik u pretežno državnom vlasništvu, sa 335 zaposlenih nad kojom je stečajni postupak otvoren rješenjem Trgovačkog suda u Zagrebu, od 23. lipnja 2000. godine. Trend oporavka odnosno pozitivnih pokazatelja u trgovini na malo vide i u Hrvatskoj udruzi poslodavaca u kojoj ističu promjene koje je ostavila gospodarska kriza, prije svega na ponašanje samih potrošača.

"Potrošači su oprezniji u kupnji, prate akcijske ponude trgovaca, prate se promotivni leci, smanjio se trend impulzivne kupnje pa će kupci svoju odluku o kupnji češće preispitivati i uspoređivati s konkurencijskom ponudom. Vezano uz kupnju hrane, potrošači su zahtjevniji, educiraniji i oprezniji pa se prate deklaracije i rokovi konzumiranja. Na strani ponude i dalje su trendovi preslagivanja i okrupnjivanja te utakmice za tržišni udjel na postojećem malom tržištu, kaže direktorica HUP-Udruge trgovine Sanja Smoljak Katić koja ističe kako njena udruga očekuje da će oporavak sektora potaknuti daljnje smanjenje troškova poslovanja, rasterećenje od nepotrebnih parafiskalnih davanja, kvalitetnije propise izrađene u suradnji s poslovnim sektorom, unapređenje rada inspektorata, daljnju fleksibilnost tržišta rada te prilagodbu sustava srednjeg školstva zahtjevima moderne trgovine. 

Kozum prvi i po dobiti

Prema Fininoj analizi, najveću ostvarenu neto dobit u 2015. godini od svih poduzetnika ostvario je Konzum čijih 234,6 milijuna kuna čini 21 posto u ukupno ostvarenoj dobiti svih poduzetnika djelatnosti trgovine na malo, zatim sa 185,4 milijuna kuna slijedi Lidl Hrvatska koji se pak može pohvaliti kako je imao najveću dobit po zaposlenom koja je iznosila 115.000 kuna, na trećem mjestu po ostvarenoj dobiti je Tommy sa 105 milijuna kuna dobiti.

Promatrano na razini županija, najviše poduzetnika iz djelatnosti trgovine na malo ima sjedište u županijama. Tako u Zagrebu, koji ima status županije sjedište ima 644 poduzetnika, u Splitsko-dalmatinskoj županiji sjedište ima 453 poduzetnika, Istarskoj njih 274 i Primorsko-goranskoj županiji 245 poduzetnika. Očekivano, s obzirom na rezultate Konzuma te drugih velikih društava sa sjedištem u Zagrebu, najveći prihodi su ostvareni u Zagrebu odnosno 26,9 milijardi kuna, a slijede ih poduzetnici u Splitsko-dalmatinskoj županiji sa 5,6 milijardi kuna, Primorsko-goranskoj sa 5,2 milijarde kuna i Zagrebačkoj županiji sa 4,6 milijardi kuna. Po ostvarenoj neto dobiti, prvi su poduzetnici sa sjedištem u Splitsko-dalmatinskoj županiji, ponajviše zahvaljujući ostvarenoj dobiti Tommya, dok su na drugom mjestu poduzetnici Zagrebačke županije, i to najviše zahvaljujući Lidlu koji ima sjedište u Velikoj Gorici. Poduzetnici u trgovini na malo u Varaždinskoj županiji zaključili su 2015. godinu s neto dobiti od 15,8 milijuna kuna, a takvom pozitivnom rezultatu najviše su pridonijela društva TP Varaždin sa 11,8 milijuna kuna dobiti razdoblja i 428 zaposlenih, Veli Jan sa 1,2 milijuna kuna i Trgonom koje je u 2015. godini iskazao neto dobit u iznosu od 327.000 kuna, a 2014. iskazali gubitak u iznosu od 20 milijuna kuna.

Poduzetnici Karlovačke županije također su 2015. godinu završili s pozitivnim financijskim rezultatom od 554.000 kuna, dok su godinu ranije ostvarili neto gubitak od 1,9 milijuna kuna. Na taj je rezultat najviše utjecalo društvo Medven Trgovina s neto dobiti u iznosu od 40.000 kuna te Panis s neto dobiti od 2,67 milijuna kuna. S druge strane najveći gubitak ostvarili su poduzetnici sa sjedištem u Osječko-baranjskoj županiji i to 114,2 milijuna kuna, čemu je najviše pridonijelo društvo Biljemerkant u stečaju iz Osijeka, gubitkom od 104,1 milijun kuna. Gubitak od 108,4 milijuna kuna zabilježili su i poduzetnici u Zagrebu, s time da se među zagrebačkim trgovcima poduzetnicima za 2015. godinu s gubitkom izdvajaju Mercator - H i Spar Hrvatska.

Ema Culi, direktorica Sektora za trgovinu HGK - Nastavak kontinuiranih povoljnijih kretanja 

Pozitivni trendovi u trgovini na malo u Republici Hrvatskoj rezultat su ukupnog makroekonomskog okruženja s obzirom na to da je trgovina zrcalna slika ukupnih gospodarskih kretanja.

Podaci iz Fine pokazuju pozitivne trendove u porastu broja zaposlenih kao i rast ukupnih prihoda u trgovini na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama, a što je rezultat povećane potrošnje pod utjecajem rekordne turističke sezone, ali i poreznih reformi koje su povećale budžete potrošača. Nakon rasta prometa u trgovini na malo u 2016. godini od četiri posto, i ove godine očekujemo nastavak pozitivnog trenda kretanja prometa u trgovini na malo. Prema analizi analitičara HGK, valja istaknuti da je maloprodajni promet još uvijek oko 11 posto niži od razine iz pretkrizne 2008. godine. Zadnji podaci DZS-a pokazuju da je realan promet u trgovini na malo u siječnju ove godine bio za 2,6 posto viši u odnosu na isti mjesec 2016. godine. Tim godišnjim rastom nastavljen je trend kontinuiranih povoljnijih kretanja koja se bilježe od rujna 2014. godine, ističe Ema Culi, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore. 

Eurostat - Rast prometa maloprodaje i u 2017.

Podaci Eurostata, europskog statističkog ureda za veljaču ove godine pokazuju kako Hrvatska zajedno s Portugalom i Slovenijom čini skupinu zemalja Europske unije s najvećim rastom prometa u maloprodaji na mjesečnoj razini. Sezonski prilagođen promet u maloprodaji u veljači je u Hrvatskoj porastao 2,8 posto u odnosu na prethodni mjesec kada je gotovo stagnirao, kliznuvši za 0,1 posto. Eurostatova statistika pokazuje kako je na godišnjoj razini obujam prometa u maloprodaji u Hrvatskoj u veljači porastao 5,4 posto, dvostruko snažnije nego u siječnju. Inače, najveći je skok prometa na mjesečnoj razini među zemljama EU-a zabilježio Portugal, za 3,1 posto, dok je Slovenija zabilježila rast prometa za 2,3 posto. S druge strane, promet u maloprodaji je najviše smanjen na Malti, za 0,8 posto, te u Latviji, za 0,7 posto, i Belgiji, za 0,6 posto. Najviše je porastao promet u trgovinama odjeće, tekstila i obuće, za 2,1 posto u odnosu na prethodni mjesec.

Billu preuzeo Spar - Promjena odnosa na tržištu 

Krajem 2016. godine Rewe Grupa i SPAR Handels-AG potpisali su ugovor o preuzimanju Bille u Hrvatskoj, a samo preuzimanje realizirano je 1. travnja ove godine. Billa je bila prvi strani maloprodajni lanac koji je 1999. otvorio svoj prvi supermarket u Hrvatskoj. Prema posljednjim Fininim podacima obrađenih financijskih izvještaja za 2015. godinu, Billa je po ostvarenim ukupnim prihodima bila na sedmom mjestu s gotovo 1,7 milijardi kuna prihoda i 1348 zaposlenih. Spar Hrvatska imao je 2,5 milijardi kuna prihoda i nalazio se na petoj poziciji sa 2182 zaposlena. "Preuzimanje Bille važan je strateški korak i predstavlja novu fazu u razvoju Spara na Hrvatskom tržištu", rekao je predsjednik Uprave Spara Hrvatska Helmut Fenzl. Sparovim preuzimanjem Bille mijenjaju se odnosi na tržištu jer nastaje kompanija koja bi po prihodima trebala puhati Konzumu za vrat.

Ilijana Grgić

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb