e-Privredni

A+ A A-

Nove niše za Brodosplit

Dva porinuća koja su održana u Brodosplitu, jedno ophodnog broda za Hrvatsku ratnu mornaricu i drugo najvećeg jedrenjaka na križna jedra na svijetu uvod su, kako kaže predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak, u ugovaranje gradnje novih brodova. Dodao je kako su se, nakon gradnje tankera i bulk-carriera, okrenuli niši putničkih i vojnih brodova. Istaknuo je i kako Brodosplit pregovara s nizom zemalja o gradnji ophodnih brodova kojih je na svjetskom tržištu potrebno oko 2000. “Iako imamo upite iz niza zemlja, najveća očekivanja imamo od nekih arapskih zemalja”, napomenuo je on.

Istaknuo je kako je Brodosplit u četiri godine restrukturiranja u potpunosti ispunio sve svoje obveze. “Postali smo samoodrživa tvrtka i ušli među 10 posto najuspješnijih tvrtki u Hrvatskoj po prošlogodišnjim pokazateljima. Sve svoje obveze smo, dakle, ispunili i čekamo samo datum dovršetka procesa restrukturiranja”, kazao je predsjednik Uprave Brodosplita.

Ophodni brod

Novogradnja 540 je prototip obalnog ophodnog broda za Obalnu stražu Republike Hrvatske, dugačak 43,5 metara koji postiže brzinu od 28 čvorova. U ovaj ophodni brod ugrađeno je 80 posto opreme hrvatskih proizvođača, a rad je u potpunosti djelo Brodosplitovih stručnjaka i zaposlenika.

“Porinuće ovog prototipa ophodnog broda za nas u Ministarstvu obrane dio je procesa koji bi se opremanjem trebao privesti kraju. Očekujemo da se unutar tri mjeseca, kako je obećano, brod opremi i pripremi za ispitivanje. Kada se u potpunosti završi ovaj prototip i obave testiranja, započinje serijska gradnja još četiriju ophodnih brodova. Riječ je o projektu vrijednom ukupno oko 400 milijuna kuna”, kazao je Zdravko Jakop, državni tajnik u Ministarstvu obrane.

Tomislav Debeljak je pak ustvrdio da mu je gradnja ovog broda jedna od najdražih jer je s njime započelo i dovršeno restrukturiranje Brodosplita. “Bilo je bojazni hoće li brod zadovoljiti sve tehničko-taktičke zahtjeve, zbog čega smo upregnuli sve stručnjake kako bismo ih zadovoljili. Izgradili smo brod koji je po svojim karakteristikama trenutačno optimalni i najefikasniji brod u svojoj klasi”, istaknuo je Debeljak.

Brod na križna jedra

Izgradnjom najvećeg broda s križnim jedrima, Brodosplit je prepoznat kao rijetko brodogradilište u svijetu koje je u stanju izgraditi tako jedinstven brod. Porinuće Star Clippersa bilo je 10. lipnja, a isporuka bi trebala biti 2018. godine. Dugačak je 162 i širok 18,5 metara, nosivosti 2000 tona, imat će pet jarbola i jedra ukupne površine 6347 četvornih metara. Ima pet paluba, a na njemu će moći biti 450 osoba od čega 300 putnika kojima će biti na raspolaganju 150 luksuznih kabina. Predviđeno je da plovi svim morima svijeta, pa čak i po Arktiku i Antarktici pa se gradi u skladu sa zahtjevima za klasu leda.

“Znali smo da je ovaj projekt veliki izazov za nas jer smo po nacrtima jednog 100 godina starog jedrenjaka izgradili novi. Posebnost i jedinstvenost koja će krasiti ovaj jedrenjak, koji je novost u poslovanju Brodosplita, su pet jarbola i 36 jedara, a njima će moći upravljati i sami putnici koji to budu željeli. Zbog povećane globalne potražnje za krstarenjima na brodovima s jedrima, naručitelj Star Clippers Ltd. novim će brodom ponuditi avanturu života uz zadovoljavanje svih trenutačno važećih sigurnosnih pravila. Ponosni smo da smo izgradili najveći jedrenjak na svijetu”, istaknuo je Radovan Načinović, direktor projekta izgradnje putničkog jedrenjaka.

Iako je isključivo namijenjen jedrenju, brod će imati i dva potpuno neovisna motora električne propulzije. Na njemu će biti i inovativan sustav koji će se prvi put uvesti u Hrvatskoj, a zove se “siguran povratak u luku”. To je novost na tržištu, jer od 2010. godine postoje novi standardi za povećanje sigurnosti putničkih brodova, putnika i posade. 

Otvaranje novih radnih mjesta Revitalizacija pogona u Strmici 

Iz Brodosplita su priopćili da su nakon provedenog restrukturiranja i dostizanja pokazatelja održivosti prema kriterijima koje je postavila Europska komisija, sada u poziciji revitalizirati svoj pogon u Strmici kraj Knina. Pogon je potpuno devastiran u ratu, a prije su se u njemu proizvodili dijelovi brodske opreme. “Revitalizacijom pogona Strmica koja je dio Brodosplita, ali i DiV Grupe dodatno bi se, nakon početnih ulaganja, otvorilo na desetke novih proizvodnih radnih mjesta što bi, vjerujemo, pridonijelo i dodatnom razvoju toga kraja. Brodosplit je otvaranjem novih tržišta brodova visoke turističke kategorije u poziciji organizirati i podržati proizvodnju brodskih dijelova i opreme u Hrvatskoj, koja se sada uvozi, a čijom bi se proizvodnjom u potpunosti zadovoljila potreba Brodosplita i cijele DiV Grupe, s konačnim ciljem izvoza na otvoreno svjetsko tržište”, priopćeno je iz Brodosplita. Podsjetimo, DiV je na kninskom području 2003. kupio imovinu bivšeg TVIK-a u stečaju i obnovio staru tvornicu, da bi 2013. otvorili potpuno novu, danas najveću tvornicu standardnih vijčanih spojeva u Europi, čija se cjelokupna proizvodnja izvozi. U tom je razdoblju, dakle od 2003. do danas, zaposleno 500 radnika.

Jozo Vrdoljak

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb