e-Privredni

A+ A A-

Maloprodaja - Konzum i dalje lider

U distributivnoj trgovini u 2016. godini uprihodovano je 33,9 milijardi kuna što znači da je tržište trgovine na malo sporije raslo nego godinu prije, pokazuje istraživanje koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Rast prihoda u prošloj godini imao je 31 poduzetnik, dok ih je 19 zabilježilo pad, a zanimljivo je da se kupci sve više okreću kupovini u malim dućanima u susjedstvu.

AZTN je proveo istraživanje tržišta distributivne trgovine mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Hrvatskoj na uzorku od 51 poduzetnika koji prema prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike na tržištu trgovine na malo mješovitom robom. Istraživanjem nisu obuhvaćeni trgovci koji tu djelatnost obavljaju temeljem Zakona o obrtu niti su njime obuhvaćena prodajna mjesta čija primarna djelatnost nije prodaja prehrambenih proizvoda, primjerice, benzinske postaje ili drogerije te prodajna mjesta koja su specijalizirana za prodaju pojedine grupe prehrambenih proizvoda poput pekarnica, mesnica i sličnih trgovina.

Pad koncentriranosti tržišta

Djelatnost trgovine na malo je u prošloj godini obilježilo tek jedno manje preuzimanje izravnog konkurenta na tržištu, kojim je Lonia iz Kutine preuzela dodatnih 20 prodajnih mjesta Dinove-Dione, a najveća dinamika na tržištu se očitovala u preuzimanjima na regionalnim razinama i to uglavnom manjih lokalnih trgovaca. Istarski supermarketi iz Poreča su od drugih trgovaca preuzeli 28 prodajnih mjesta, Trgostil iz Donje Stubice preuzeo je osam prodajnih mjesta od Zaprešićanke i jednu od Dinove-Dione, Prehrana Trgovina je uzela u najam jednu trgovinu, Puljanka je zakupila tri samoposluge u Istarskoj županiji, Mlin i pekare iz Siska su preuzele pet prodajnih mjesta Papuka iz Našica i 13 od drugih manjih lokalnih trgovaca, dok je NTL preuzeo 16 prodajnih mjesta (većinom od fizičkih osoba i manjih trgovaca na malo-pravnih osoba). Upravo zbog tih promjena neki su lokalni i regionalni trgovci imali rast prihoda zamjetno veći nego što su to zabilježili najveći trgovci iz top 10 trgovaca, pokazalo je istraživanje AZTN-a.

Time je nastavljen pozitivan trend iz prethodnog razdoblja jer manji trgovci pokazuju žilavost te uspijevaju bilježiti rast u konkurentskom okružju što proizilazi iz pokazatelja trenda koncentriranosti tržišta. Naime, lani je prvi put nakon sedam godina zabilježen blagi pad pokazatelja koncentriranosti tržišta temeljem ostvarenih tržišnih udjela prvih 10 trgovaca na malo. Tako tržišni udjel 10 najvećih trgovaca iznosi 82,1 posto u usporedbi sa 82,4 posto u prethodnoj godini. Također, taj trend pada proizlazi i u slučaju pokazatelja koncentriranosti prvih pet trgovaca na malo, budući da je tržišni udio pet najvećih iznosio 65,1 posto u odnosu na 65,3 posto u 2015. godini.

Prvih pet poduzetnika tako drži nešto manje od dvije trećine, a prvih 10 poduzetnika nešto više od četiri petine ukupnog tržišta. Pokazatelji o usporavanju rasta prihoda od maloprodaje ostvareni u 2016., uzimajući istovremeno u obzir određeni rast parametara poput broja prodajnih mjesta i veličine prodajnog prostora, ukazuju na jačanje tržišnog natjecanja te posredno na pad cijena u maloprodaji za krajnje potrošače.

Prvih 10 trgovaca na malo (Konzum, Lidl, Plodine, Kaufland, Tommy, Spar, Billa, Studenac, KTC, NTL) u 2016. je imalo zbirni prihod od 27,85 milijardi kuna što je u odnosu na 2015. nominalno rast od 584 milijuna kuna odnosno 2,1 posto.

Poredak najvećih trgovaca je u 2016. godini isti kao godinu ranije, no rezultati poslovanja pokazali su izmjene u visini tržišnih udjela. Po podacima AZTN-a, najveći tržišni udio, od 20 do 30 posto, i u prošloj je godini imao Konzum, a slijedi Lidl s udjelom od 10 do 20 posto. Konzum i Plodine su izgubili tržišni udjel, dok su ih poduzetnici poput NTL-a, Lidla i Kauflanda povećali.

Najveći prihod u Gradu Zagrebu

Najveći prihod ostvaren je u Gradu Zagrebu, ukupno 19 posto, a visoke udjele u maloprodaji imaju još Splitsko-dalmatinska (13,2 posto) Primorsko-goranska (9,1 posto), Istarska (7 posto), Zagrebačka (6,4 posto), Zadarska (6,2 posto) i Osječko-baranjska županija (5,1 posto). U Gradu Zagrebu i tih šest županija ostvarene su dvije trećine od ukupnog prihoda u maloprodaji. U Gradu Zagrebu, najvažnijem maloprodajnom tržištu u Hrvatskoj, ukupno ostvareni prihod kretao se na razini od 6,4 milijarde kuna.

Na tim tržištima lideri Plodine, Tommy i Konzum zadržali su svoje pozicije, ali s nešto manjim tržišnim udjelom nego što su ga imali u 2015. godini, dok je najveći porast na listi najznačajnijih trgovaca imao Lidl.

Poduzetnici u uzorku su u odnosu na godinu ranije povećali broj maloprodajnih mjesta za dva posto (72 prodajna mjesta više). Najviše je bilo novih malih prodavaonica (51), 16 supermarketa i četiri hipermarketa. Izrazito dominira kupovina na prodajnim mjestima velikog formata u kojima je ostvareno 70 posto ukupnog prihoda. Tako je prodajom u supermarketima ostvareno 47 posto, a u hipermarketima 23 posto od ukupne prodaje. Uz manje oscilacije, riječ je o nastavku višegodišnjeg trenda.

Prihodi su rasli u svim četirima tipovima prodajnih mjesta, a najviše - pet posto - u malim prodavaonicama do 100 četvornih metara u kojima se ne koriste košarice, kojih je i najviše u ukupnom broju prodajnih mjesta. Supermarketi bilježe rast od tri posto, a hipermarketi dva posto u odnosu na prethodnu godinu.

Za razliku od 2015. godine u kojoj su najviše rasli prihodi hipermarketa, najveći porast prometa bilježe mali dućani u susjedstvu koji su sve više prvi izbor potrošača. Jednako tako u prošloj godini najviše je rasla i neto prodajna površina upravo u malim prodavaonicama i supermarketima, dok je pad zabilježen u samoposlugama i, nešto blaže, u hipermarketima. 

Krešimir Sočković

Hitovi: 93

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb