e-Privredni

A+ A A-

Traže se znanja i specifični proizvodi

Jugoistočna Azija, odnosno Indonezija i Mijanmar, zemlje su velikog gospodarskog rasta i velikog broja stanovnika. Iako tamošnja penetracija novih tehnologija nije na europskim razinama, zanimljiva je činjenica da se većina stanovništva s njom susreće preko mobilnih telefona, a ne računala. Iako su zemlje Jugoistočne Azije prilično udaljene od Hrvatske, postoji veliki potencijal za izvoz roba i usluga, a tamošnje tržište željno je tehnoloških znanja koja će im trebati u velikim infrastrukturnim projektima koji su pred njima. Upravo o tim temama razgovaralo se na seminaru Kako poslovati s Indonezijom i Mijanmarom koji je Hrvatska gospodarska komora organizirala u suradnji s Poslovnom mrežom EU-Indonezija (EIBN).

Ovo je već drugi seminar s našim prijateljima iz indonezije, a prvi s Mijanmarom, istaknuo je Želimir Kramarić, potpredsjednik HGK za međunarodne i EU poslove. “Vjerujem da postoji prostor za unapređivanje i poboljšanje poslovanja, a Hrvatska može mnogo toga ponuditi indonezijskom i mijanmarskom tržištu”, rekao je Kramarić.

Widjoseno Sastroamidjojo, savjetnik i zamjenik šefa Misije iz Veleposlanstva Republike Indonezije u Hrvatskoj, istaknuo je kako je važno upoznati potencijale poslovne suradnje Hrvatske i Indonezije te govorio o perspektivama u turizmu, energetici, prehrambenoj industriji, ICT sektoru i brodogradnji. “Indonezija je 16. najveća ekonomija svijeta koja ima 255 milijuna stanovnika te zemlja sa stalnim visokim stopama rasta BDP-a. U trećem kvartalu 2016. zabilježen je rast veći od pet posto. Bilateralni odnosi Indonezije i Hrvatske su oduvijek temeljeni na uzajamnom poštovanju, povjerenju i razumijevanju i to treba iskoristiti za jačanje gospodarske suradnje”, kaže Sastroamidjojo.

Sektor hrane i pića, uz ICT i brodogradnju, trenutno je jedan od najperspektivnijih u gospodarstvu Indonezije zbog porasta kupovne moći i rasta srednje klase, istaknula je Sri Kumala Chandra iz Poslovne mreže EU-Indonezija. “U strategiji razvoja do 2019. godine predviđeno je 225 infrastrukturnih projekata od nacionalne važnosti te 27 prioritetnih projekata, a fokus je stavljen na energetiku i vodni sektor”, navela je Sri Kumala Chandra.

 

Tržište i potencijale poslovanja u Mijanmaru predstavio je Federico Sattanino iz Eurochama Myanmar. “To je zemlja velikog gospodarskog potencijala te se razvija po visokim godišnjim stopama rasta. Od važnosti su, s potencijalom za ulaganja i suradnju, sektor energetike, proizvodni sektori u poljoprivredno-prerađivačkoj, kemijskoj i drvnoj industriji, zatim u izgradnji cestovne infrastrukture, nekretnina i telekomunikacija te zdravstveni sektor”, napomenuo je. Sattanino je također predstavio projekt EALink koji financira Europska unija, a kojemu je cilj olakšati ulazak malim i srednjim tvrtkama na azijska tržišta pružajući im pouzdane informacije i usluge.

Uspješan primjer hrvatske tvrtke koja posluje na indonezijskom tržištu predstavio je Ivan Domladovac, voditelj ključnih kupaca tvrtke Altpro. Ta tvrtka, s više od 20 godina iskustva na tržištima u svijetu, proizvodi u potpunosti iz hrvatskog razvoja i znanja i već posluje na tom velikom tržištu.

Krešimir Sočković

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb