e-Privredni

A+ A A-

Bez dosadnih poziva

U Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva prošlog je tjedna pušten u rad Registar za zaštitu potrošača Ne zovi . Riječ je o javnom registru telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju kako bi prodavali ili promovirali svoju robu bez ranije dobivene privole. On je propisan Zakonom o zaštiti potrošača, a za njegovu provedbu je nadležna Tržišna inspekcija pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta.

U Registar Ne zovi mogu se upisati svi potrošači (fizičke osobe) koji su ujedno i korisnici telefonskih usluga, što uključuje fiksni i mobilni telefon te SMS i MMS poruke. Upis ili ispis broja može tražiti samo potrošač koji je ugovorio uslugu na pojedinom telefonskom broju. Upis u Registar je besplatan, a vlasnik broja treba ispravno ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svom telekomunikacijskom operatoru. Zahtjev se može dostaviti operatoru osobnom dostavom u poslovnici operatora, poštom ili pak putem elektroničke pošte s adrese koja je prethodno provjerena i registrirana pri operatoru kao adresa elektroničke pošte korisnika telefonskog broja. Operator će provjeriti valjanost zahtjeva i temeljem njega, u roku od najviše sedam dana, upisati broj u Registar. U budućnosti je predviđena nadogradnja Registra kako bi postao sastavni dio sustava e-Građani, odnosno građani će u budućnosti moći sami regulirati status svojih brojeva u registru, bez telekomunikacijskih operatora kao posrednika.

Zaštita ranjivijih skupina

Puštanje u rad Registra doprinos je jednom od ciljeva Ministarstva, a to je zaštita potrošača, kaže potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, rada i poduzetništva Martina Dalić. “Omogućavanjem i pokretanjem ovog registra omogućit će se zaštita ranjivih skupina potrošača, odnosno svih onih koji svojim osobnim izborom ne žele i nisu u mogućnosti trgovati ili sklapati bilo kakve trgovačke ugovore telefonom ili jednostavno ne žele na taj način biti uznemiravani na svoj telefonski broj”, istaknula je Martina Dalić.

Zaštita potrošača je jedan od stupova učinkovite regulacije tržišta, dodaje predsjednik Vijeća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti Dražen Lučić. “Društveno odgovorna regulacija tržišta za koje je HAKOM nadležan ogleda se i u racionalnom poslovanju HAKOM-a, gdje se svake godine financijska sredstva vraćaju tržištima koje HAKOM regulira, pa je tako i ovaj registar financiran sredstvima koja su osigurana prikupljenim naknadama na tržištu”, kazao je Lučić.

Na internetskim stranicama HAKOM-a https://www.hakom.hr/default.aspx?id=8391 može se postaviti upit o statusu pojedinog broja u registru. Nakon što se u tražilicu unese broj, dobit će se informacija je li broj u registru (Da/Ne), jesu li povučene sve privole (Da/Ne) i vremenska oznaka kada je broj upisan. Također, prilikom podnošenja zahtjeva moći će se povući sve prethodno dane privole trgovcima. U tom slučaju trgovac s privolom s datumom prije trenutka nego je broj upisan u registar neće smjeti pozivati taj telefonski broj. 

Krešimir Sočković

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb