e-Privredni

A+ A A-

Poljske tvrtke žele hrvatsko tržište

Zbog otvorenih granica i bez ekonomskih prepreka članstvo Hrvatske i Poljske u Europskoj uniji pogoduje još dinamičnijoj gospodarskoj suradnji tih dviju zemalja. Kako bi se ta suradnja unaprijedila, ali i zbog rastućeg interesa investitora za pokretanje poslovanja na poljskom i hrvatskom tržištu, osnovana je Agencija poljsko-balkanske gospodarske suradnje (APBWG), rečeno je na skupu Made in Poland, organiziranom na Zagrebačkom velesajmu. APBWG hrvatskim i poljskim tvrtkama nudi savjetovanje za financiranje raznih projekata. Na ovaj skup bilo je pozvano više od stotinu hrvatskih tvrtki zainteresiranih za poslovanje s partnerima iz Poljske, a ponajviše su došli predstavnici sektora proizvodnje hrane i namještaja.

Govoreći o mogućnostima poslovne suradnje dviju zemalja, Maria Andrzej Falinski, direktor Poljske organizacije za trgovinu i distribuciju (POHID), je istaknuo kako se suradnja može temeljiti na izvozu poljskih prehrambenih artikala u Hrvatsku. Pritom se osvrnuo na izvoz mesa i mliječnih proizvoda pri čemu je istaknuo proizvodnju svinjetine, govedine i peradi, za koju je rekao kako je u toj zemlji postala pravi hit. Izvozom mesa i mliječnih proizvoda Poljska ostvaruje 1,8 milijardi eura prihoda. Našoj zemlji mogu biti zanimljivi i neki proizvodi tipični za poljsku kuhinju: med, jabuke, jagode, višnje, šljive, korjenasto povrće, kupus, krumpir, šumsko voće, gljive, skuta, maslac, kiselo mlijeko, laneno i repino ulje, pivo, votka i voćni likeri.

Značajna proizvodnja jabuka

Promatrajući na globalnoj te na razini EU-a, Poljska se na svjetskom tržištu nalazi na 20. mjestu u proizvodnji žitarica i u ukupnom udjelu na tržištu sudjeluje s jedan posto. Na razini EU-a nalazi se na trećem mjestu s udjelom od 10 posto. U proizvodnji svinjetine na svjetskoj razini nalazi se na 10. mjestu, a na europskoj razini na četvrtom mjestu. U razdoblju od kolovoza do studenoga prošle godine zbog utjecaja ruskog embarga na uvoz mesa, voća, povrća i mliječnih proizvoda poljski izvoz svježih jabuka pao je za 17 posto, dok je izvoz povrća pao za 18 posto. No, promatrajući generalno, izvoz poljoprivrednih proizvoda u 2014. viši je za 4,5 posto u odnosu na 2013., a ukupno je iznosio 21 milijardu eura. Inače, jabuke čine od 70 do 75 posto proizvodnje voća u Poljskoj, a u proizvodnji te vrste voća ta je zemlja na četvrtom mjestu na svijetu i prvi proizvođač u EU-u pri čemu ostvaruje 30 posto od ukupne proizvodnje jabuka u Uniji. Osim toga, Poljska je osmi proizvođač i četvrti izvoznik namještaja na svijetu. Predstavnici poljskih tvrtki na skupu na ZV-u iskazali su zainteresiranost za suradnju s hrvatskim hotelijerskim i turističkim tvrtkama, posebice u sektoru plasmana namještaja. 

Sanja Plješa

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb