Stranci se vraćaju investiranju u Hrvatsku

29. studenoga 2018.

Donedavno su neki ulagači na pitanje o Hrvatskoj odgovarali s tri slova – ABC, što je skraćenica od engleskih riječi: Anywhere but Croatia

Foto: Pixabay

Prijevod otkriva kako su oni tada bili spremni ulagati bilo gdje osim u Hrvatsku. "Ipak, sada se klima mijenja i investitori su spremni doći u Hrvatsku uz, naravno, određeni rizik. A taj rizik znači malo povećani prinosi na njihova ulaganja", kaže nam Dario Luketa, glavni izvršni direktor tvrtke Consilium Expert Group koja posluje s američkim i mađarskim ulagačima.

On dodaje kako je trenutačno primjetno veliko zanimanje stranih ulagača i zbog toga što je Hrvatska osvojila drugo mjesto na Svjetskom nogometnom prvenstvu. "To je Hrvatsku diglo u fokus potencijalnih investitora, posebice u turizam", kaže.

Turistička ulaganja, nastavlja on, imaju dobar multiplikativni učinak na BDP. Sektor turizma moguće je uključiti i u projekte povezivanja otoka s kopnom te one infrastrukturne kao što su plinofikacija te razvoj vodovodne i kanalizacijske mreže te pripreme sve infrastrukture potrebne za projekt.

Kako bi Hrvatska išla na ruku ulaganjima, dodaje Luketa, ona može iskoristiti i primjere naboljih praksi iz zemalja u okružju ubrzavajući tako donošenje potrebnih odluka i smanjujući određene procedure koje stranci uglavnom ne razumiju.  

U proteklih četvrt stoljeća u Hrvatsku je uloženo više od 33 milijarde eura. Razina izravnih stranih ulaganja u 2017. iznosila je 1,8 milijardi eura i bila je tek neznatno viša u odnosu na 2016. godinu. Rekordna je bila 2007. godina kada su stranci u Lijepu našu uložili 3,6 milijardi eura.

Ako se te brojke usporede s doznakama hrvatskih građana, odnosno privatnim novcem koji iseljenici iz Njemačke i, primjerice, Irske uplaćuju na račune kod nas i koje se kreću oko milijardu eura, nije teško zaključiti kako postoji golem potencijal za rast investicija, a tako i hrvatskoga gospodarstva.

Najviše stranih ulaganja dolazi iz Nizozemske, Austrije, Italije i Njemačke. Nije novost i to kako je Hrvatska sve popularnija poljskim, turskim, kineskim, indijskim, ali i američkim ulagačima.

U Zagrebu je nedavno održan sedmi međunarodni sajam investicijskih projekata Rexpo na kojemu su se okupili inozemni i domaći ulagače te gospodarstvenici željni poslovnih prilika i suradnje.

Sanda Marušić, partnerica Rexpo sajma i vlasnica tvrtke Sanevisvillas/Knight Frank, ističe kako je Hrvatska još uvijek na putu da postane bolje mjesto za investicijske projekte, i na tome se radi svakodnevno. Pritom je važno da država što bolje razumije stvarne probleme investitora i sve ono što ulagači čine pri ostvarenju svojih projekata. Trenutačno, smatra ona, država nastoji samo pokupiti kremu s vrha investicije.

Jedan je od projekata koji se prvi put predstavio javnosti na sajmu Rexpo Zeleni dvori.

Fabijan Jokić, projektni menadžer i autor projekta, kaže nam kako je riječ o integralnom hotelu za medicinski turizam. "Zeleni dvori nalaze se u Bistri koja je od centra Zagreba udaljena 22 kilometra i isto toliko minuta, ako nema prometne špice", objašnjava on.

"Za nas je dobar investitor onaj koji će prepoznati ovaj projekt i koji ima pripremljen model za medicinski turizam. Projekt je u prilično odmakloj fazi. Dakle, gotova je projektna dokumentacija, već imamo građevinsku dozvolu za prometnicu i otvoreno je gradilište. Kada se otopi zadnji snijeg, spremni smo krenuti u projekt", zaključuje on.

Boris Odorčić