Što za Uljanik znače strateški partneri Brodosplit i Fincatieri?

7. veljače 2019.

Foto: Shutterstock

Brodograđevina industrija Split izabrana je za strateškog partnera Uljanika, izvijestio je u četvrtak Uljanik na Zagrebačkoj burzi. Odluka je donesena na zajedničkoj sjednici Nadzorni odbora i Uprave Uljanika. S obzirom na to da je sada izišla informacija kako se od države traži čak 10 milijardi kuna kako bi se očistile dubioze Uljanika, to baca novo svjetlo na ovaj proces jer se u uskim krugovima govorilo o iznosu od oko šest milijardi kuna. Očito su dubioze veće nego se mislilo.

Potrebno restrukturiranje

Kako je ponuda Brodograđevne industrije Split bila u partnerstvu sa talijanskim Fincantieriem, njihovi međusobni udjeli još uvijek nisu poznati. Pretpostavlja se da bi zbog problema s koncentracijom na europskom tržištu Fincantieri mogao imati manji udio u zajedničkoj ponudi.

Ključno je pitanje što znači ulazak u strateško partnerstvo Uljaniku ova dva brodogradilišta? Brodosplit je prošao program restrukturiranja, tako da se ne može reći da nema iskustva u tim procesima. Brodogradilište u Puli bi svakako moglo proći kroz sličan program kao što su ga prošli Brodosplit i Treći maj. Riječki dio Uljanik grupe ili nekadašnje brodogradilište Treći maj ne može ponoviti program restrukturiranja, ali bi njegovu trenutačnu agoniju mogao ublažiti i riješiti povratak pozajmice od 523 milijuna kuna koje je Treći maj dao Uljanik brodogradilištu.

Intezivan proces ugovaranja brodova

Ono što će se svakako dogoditi nakon zaključenja ugovora je intezivan proces ugovaranja brodova. Naime, Fincantieri ima popunjenu knjigu narudžbi do 2025. godine i kronično mu nedostaje kapaciteta. U ovoj 2019. dogoditi će se pojačan proces ugovaranja novih kruzera jer će zbog nekih ekoloških i drugih zahtjeva od 2020. godine, gradnja poskupiti za 10 do 15 posto. Kako se kruzeri, a trend je da se naručuju sve veći, grade po principu lego kocki, pretpostavlja se da će se sekcije, ali i neki manji specijalni kruzeri, graditi u hrvatskim brodogradilištima. Slično kao što se već takva jedna sekcija gradi u Brodosplitu ili rumunjskim brodogradilištima. Naša brodogradilišta nemaju kapacitete gradnje kompletnog kruzera većeg od 250 do 300 metara, a Fincantieri upravo gradi takve. Uglavnom, zna se da se kruzeri sklapaju ili u Monfalconeu ili Margheri, tako da što se tiče Fincantieria, izvan Italije gradi sekcije. Kruzeri koji se u posljednje vrijeme ugovaraju, vrijedni su preko 500 milijuna eura. Uz malu ogradu u procjeni jer do točnih podataka teško doći. Uglavnom, ugovaraju se sve veći i veći kruzeri. Tako je za kompaniju MSC iz Fincantieria nedavno isporučen kruzer koji prima 5100 putnika, a kada se tome doda i posada koje je najmanje 3000, možemo dobiti otprilike okvire kakvi su to poslovi. Naravno, da su kruzeri brodovi koji zahtjevaju jako puno opreme.

Daljna procedura

Procedura je sada takva da će se sa izabranim strateškim partnerom pristupit zaključenju ugovora o uređenju međusobnih prava i obveza sa naglaskom na obvezu strateškog partnera da, uz suradnju Uljanika izradi prihvatljiv i provediv Program restrukturiranja Uljanika d.d. i Uljanik Brodogradilišta, stoji u priopćenju.

„Mi surađujemo sa Fincantierijem i ugovaramo gradnje dijelova kruzera, što odgovara po satima i složenosti gradnji jednog broda odnosno kruzera koji mi možemo raditi. Oni rade ogromne kruzere“,kazao mi je prije koji mjesec Tomislav Debeljak.

Izabranom strateškom partneru omogućit će se ulazak u vlasničku strukturu Uljanika dokapitalizacijom, sukladno odlukama Glavne skupštine, stoji u priopćenju Uljanika na Zagrebačkoj burzi.Uljanik je najprije raskinuo strateško partnerstvo sa Kermas energiom Danka Končara a data room za potencijalne investitore bio je otvoren od 27. prosinca do 18. siječnja.

Fincatieri najveće europsko brodogradilište

Fincantieri je osnovan 1959. godine i ima sjedište u Trstu. Prihodi ovog brodogradilišta u kojem Vlada Republike Italije ima značajan udjel i koja često naručuje gradnju vojnih brodova u njemu, a nije tajna da se na taj način u krizama i podupiru brodogradilišta, iznosi oko pet milijardi eura godišnje.

Fincantieri je najveće europsko brodogradilište koje osim putničkih i vojnih brodova gradi i ostale tipove brodova. Ima tri brodogradilišta gdje proizvodi kruzere: Monfalcone, Marghera i Sestri Ponente proizvode kruzere. Teretne brodove proizvodi u Anconi, Palermu i Castellammare di Stabia kod Napulja. Brodogradilišta Muggiano (La Spezia) i Sestri Levante (Genova) grade brodove za ratnu mornaricu.

Osim brodogradilišta, Fincantieri ima dva dizajnerska centra, jedan istraživački centar te dva pogona mehaničke komponente. Pored brodogradilišta u Europi, posjeduje i brodogradilišta u Wisconsinui Ohiju. Prošle godine je preuzeo polovicu udjela i kupio 50 posto udjela u brodogradilištu STX iz Francuske. Nakon kupovine Varda u 2013. godini, grupa Fincantieri udvostručila se i postala četvrta po veličini na svijetu.

Europska brodogradnja što se tiče gradnje kruzera vrti oko tri velika brodogradilišta. To su Fincantieri, Meyerwerft iz Njemačke te STX iz Francuske koji je dijelom u vlasništvu Fincantierija. U taj segment se pokušava pozicionirati i nizozemski Dammen.

Horvat o ponudi za Uljanik

Na pitanje je li zadovoljan izborom strateškog partnera,ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat kazao je kako bi u ovom trenutku isključio subjektivnost iz ocjene te je poručio da je relevantan prilog ponudi, a to su financijska izvješća koja govore o statusu tih društava za 2016. i 2017. koja upućuje na dobro poslovanje, što pruža nadu da bi se takvo poslovanje moglo upotrijebiti za sanaciju velikih minusa na poslovnim računima i 3. maja i Uljanika.

"Bude li prilike da se u tom strateškom partnerstvu obistini naša želja, a to je da dobijemo jasne verifikatore da, uz dobru želju strateškog partnera uđe u fazu restrukturiranja, on dokaže i da je financijski sposoban za to, mislim da postoje dobre perspektive", izjavio je ministar Horvat novinarima u Banskim dvorima.

Jozo Vrdoljak