Promjene u globalnim lancima vrijednosti prilika su za brze i sposobne igrače

6. prosinca 2018.

Potpredsjednik HGK za međunarodne poslove i EU Ivan Barbarić; Foto: HGK

"Globalni lanci vrijednosti* danas doživljavaju promjene u odnosu na snažni zamah u 2000-ima i teško je predvidjeti kako će biti strukturirani u idućih 10 do 15 godina. Na to utječu značajan rast troškova, tj. plaća u zemljama u razvoju, rastući troškovi transporta i posebno digitalizacija proizvodnje. No, svaka promjena u odnosu na status quo stvara nove prilike za brze i sposobne igrače bez obzira bili oni stari ili novi", istaknuo je potpredsjednik HGK za međunarodne poslove i EU Ivan Barbarić na međunarodnoj konferenciji Uloga globalnih lanaca vrijednosti – prilika za izvoz i ulaganja.

Državna tajnica u ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta Nataša Mikuš Žigman kazala je da tema jučerašnje konferencije odlično oslikava ciljeve Vlade. "Želimo izgraditi gospodarstvo koje je međunarodno konkurentno, inovativno i okrenuto izvozu. Naše gospodarstvo stabilno i kontinuirano raste, kao i izvoz. Treba reći da uz te pozitivne trendove kretanje industrijske proizvodnje bilježi silazan trend. U strukturi izvoza prevladavaju proizvodi koji ne donose visoku dodanu vrijednost, a trebaju ga činiti inovativni proizvodi temeljeni na znanju i prilagođeni željama kupaca", poručila je Mikuš Žigman, dodavši da se moramo više orijentirati na izvoz u brzorastuće ekonomije, u čemu će veliku ulogu odigrati gospodarska diplomacija.

Državna tajnica u ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta Nataša Mikuš Žigman

Emiliano Duch, glavni specijalist za privatni sektor u Svjetskoj banki, naglasio je da je uloga banaka u globalnim lancima vrijednostima slična onoj u klasičnoj proizvodnji, gdje se ulaganjima nastojalo optimizirati svaku fazu poslovanja. "Diversifikacija proizvodnje na globalnoj razini nosi velike prednosti, ali i izazove. U svih 13 sektora u Hrvatskoj koje smo analizirali postoje prijetnje, ali tako je praktički u svim državama svijeta", izjavio je Duch, oslikavši na primjeru prerade drva globalne promjene koje su pomele sa scene stare igrače i promovirale nove lidere poput Ikee i kineskih proizvođača čiji izvoz namještaja rapidno raste.

Glavni specijalist za privatni sektor u Svjetskoj banki Emiliano Duch

"U Hrvatskoj imate razvijen veliki dio procesa proizvodnje, no neki vam nedostaju. Naravno da nećete dići ruke od cijele industrije, već je morate nadograditi fazama koje će vas učiniti konkurentnima. Male prilagodbe mogu vam otvoriti neslućene prilike na globalnim tržištima. No, nemate vremena za čekanje, morate se prilagoditi promjenama odmah kako bi našli svoje mjesto u globalnim lancima", istaknuo je Duch.

Na panelu pod nazivom "Kako uspjeti u globalnim lancima vrijednosti?" sudjelovali su Dražen Crnković, direktor tvrtke Ducati komponenti, Branka Zlatkov, izvršna direktorica tvrtke Genos glycoscience, Matija Gracin, direktor razvoja komponenti u tvrtki Rimac automobili, Stjepan Talan, direktor Solvisa, i Davor Kovačec, izvršni direktor tvrtke Xylon.

Gracin je kazao kako velikim sustavima prilagodba na promjene i inoviranje predstavlja veći problem nego manjim tvrtkama, ali i da Rimac automobili sve više spoznaju kako brz rast donosi i izazove. "Cijena rada je jedan od velikih faktora za otvaranje razvojnih centara, no jeftina tržišta često nose i nedostatak kvalitete. Promjene poreznog sustava koje bi uvele olakšice za određena područja mogle bi donijeti pozitivan zamah", smatra Gracin.

Kovačec je objasnio kako njegova tvrtka radi za globalnu autoindustriju što donosi mnoge izazove. "Nisu svi naši proizvodi uspješni, zato radimo više razvojnih projekata pa ovi uspješni pokriju neuspješne", rekao je.

Zlatkov je ukratko predstavila rad Genos glycosciencea kazavši kako analizom mogu ustanoviti biološku i kronološku dob, što ukazuje na upalne procese u organizmu. "Radimo na tome da predvidimo bolesti i unaprijedimo preventivnu medicinu", pojasnila je Zlatkov.

"Mi pokrivamo energetiku, inteligentan transport i proizvodimo elektroničke komponente za brodove, motore i avione. Radimo u Ludbregu, a dogodine planiramo otvoriti i istraživački centar blizu Varaždina. Tu računamo na pomoć naših institucija jer našoj upravi nije problem kapital, već pouzdanost zemlje, a Hrvatska može biti takva zemlja", rekao je Crnković, dodavši kako je naša prednost geografski položaj i stabilnost.

Talan je naglasio da je njegova tvrtka opstala jer se maknula od standardne proizvodnje solarnih panela i okrenula se nišnim proizvodima poput proizvodnje specijalnih crijepova koji generiraju električnu energiju. "Zapošljavamo 120 ljudi koje konstantno educiramo, po svijetu tražimo kupce koji traže tailor made pristup i za njih razvijamo proizvode. Budućnost i perspektiva nam je američko tržište gdje razvijamo proizvod za njihove podatkovne centre diljem svijeta", najavio je i preporučio uvoz radne snage te smanjivanje troškova rada na razini države.

U sklopu konferencije Svjetlana Momčilović, voditeljica Odjela za privlačenje investicija u HGK, predstavila je istraživanje poslovnih očekivanja poduzetnika u Hrvatskoj koje Komora provodi dvaput godišnje. Pokazalo se da su izvoznici optimističniji u vezi prihoda, investicija i zapošljavanja u idućih šest mjeseci od poduzetnika koji ne izvoze. Optimizam izvoznika očituje se i u vezi općenitih uvjeta poslovanja, no nešto negativnije vide utjecaj nedostatka radnika.

Svjetlana Momčilović, voditeljica Odjela za privlačenje investicija u HGK

"Većina tvrtki ne očekuje promjene na bolje ili gore, ali važno je istaknuti da je dosta veći postotak poduzetnika koji na budućnost gleda pozitivno nego negativno. Tvrtke izvoznice pokazuju veći optimizam, što je na tragu naše poruke da se cjelokupno gospodarstvo treba više okrenuti izvozu", izjavila je Momčilović.

Najveći problem poduzetnicima pri internacionalizaciji poslovanja predstavlja nedovoljna institucionalna podrška na terenu pa tek onda nedovoljna financijska sredstva. Najkorisnija bi im institucionalna pomoć bilo povezivanje s potencijalnim poslovnim partnerima u inozemstvu te okupljanje tvrtki koje već rade na pojedinom tržištu.

*Globalni lanci vrijedlosti uključuju sve osobe i aktivnosti uključene u proizvodnju neke robe ili usluge te u njenu kompletnu globalnu ponudu, distribuciju i postprodajne aktivnosti (poznato i kao lanac opskrbe).
Privredni

Tags