Pomorski časnici najtraženiji Hrvati na međunarodnom tržištu rada

21. studenoga 2018.

Najveću kadrovsku konkurentnost u svijetu, možda uz bok vrhunskim sportašima, imaju hrvatski pomorci

Foto: Dynagas

Iako se neki sektori i stručnjaci ističu kao perjanice konkurentnosti hrvatskog gospodarstva, neupitna je činjenica da to nisu niti  IT stručnjaci, niti stručnjaci u prehrambenoj industriji kako se često ističe. Dapače, najveću kadrovsku konkurentnost u svijetu, možda uz bok vrhunskim sportašima, imaju hrvatski pomorci. Veliki dio njih plovi na stranim kompanijama i u pravilu su visoki časnici na najvećim brodovima.

Pomorska velesila

Prije šest godina splitski kapetan Žarko Buljević, prvi je kapetan koji je kroz Arktički prolaz proveo tanker u vlasništvu grčkog brodara Dynagas za prijevoz ukapljenog prirodnog plina. Probio se sa tankerom Ob River s teretom od 150 tisuća kubičnih metara prirodnog plina u tekućem stanju iz norveškog Hammerfesta kroz Arktički ocean. To je prvi tanker te vrste u povijesti koji je prošao tim putem. Osim Buljevića u tom pothvatu sudjelovalo je još šest hrvatskih pomoraca, uglavnom časnika. Takvi podvizi su kroz povijest bili pravilo, ne iznimka. Na neslužbenoj top listi pomoraca koja je slična, među deset najboljih zapovjednika brodova, tankera i kruzera, nalaze se i hrvatski kapetani.

Hrvatska u evidenciji ima oko 22.000 pomoraca, a njih čak 15.244 plovi u međunarodnoj plovidbi na brodovima u hrvatskom i stranom vlasništvu.  Hrvatska je što se tiče broja i kvalitete pomoraca, u odnosu na veličinu i broj stanovnika, zapravo pomorska velesila. To potvrđuje i statističko izviješće o pomorcima koje za svaku kalendarsku godinu izrađuje i objavljuje Europska agencija za pomorsku sigurnost i prema kojem Hrvatska zauzima četvrto mjesto u Europskoj uniji po udjelu časničkog kadra, odmah iza Velike Britanije, Poljske i Francuske.

Značajne promjene

U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture ističu kako pomorci predstavljaju jedan od najboljih hrvatskih izvoznih proizvoda i novim Pomorskim zakonikom država će povećati njihova socijalna prava.

„Zakonskim prijedlogom proširuje se područje definiranja novih situacija za ostvarivanje uvjeta od 183 dana za oslobođenje od poreza na dohodak pomoraca u međunarodnoj plovidbi, te se stvara zakonska osnova za porezno oslobođenje za člana posade broda u međunarodnoj plovidbi koji se ukrcava radi stručnog usavršavanja sukladno zahtjevima STCW konvencije (vježbenici), čime također doprinosimo njihovom pravu na ostvarivanje prvog ukrcaja i početak pomorske karijere“, ističe Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.

Mario Pavić, predsjednik uprave Tankerske plovidbe Zadar istaknuo je da su značajne promjene unesene u propisima o upisniku brodova koji bi trebao biti digitaliziran, a neki propisi su izmijenjeni kako bi se prilagodili uvjetima financiranja brodova kako bi pravni okvir pružao prihvatljivu platformu za pribavljanje zajmova brodarstvu od stranih i domaćih banaka.

 

Jozo Vrdoljak