Nov način izračuna emisije CO2 nije povećao cijene novih automobila

10. veljače 2019.

Shutterstock

Unatoč očekivanjima da će se zbog nove regulative i preciznijeg mjerenja emisija stakleničkih plinova poskupjeti novi automobili do toga nije došlo.

Tijekom ove godine ne bi trebalo biti povećanja davanja na vozila vezano uz Posebni porez na motorna vozila kaže pomoćnik direktorice Sektora trgovine Hrvatske gospodarske komore i tajnik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Hrvoje Paver. “Čak dapače, nema penalizacije posebnim porezom prema vrijednosti vozila do 150 tisuća kuna vrijednosti, a na razini iznad 200 tisuća kuna po vrijednosnoj komponenti smanjen je se iznos Posebnog poreza na motorna vozila. Izmjene su male, ali značajne jer pokazuju dobar smjer koje je Ministarstvo financija poduzelo – a to je smanjenje poreznog opterećenja na vozila”, ističe Paver.

Udruženje trgovine motornim vozilima utjecalo je na smanjenja poreznog opterećenja motornih vozila, koje je vezano za smanjenje vrijednosne komponente oporezivanja te nastavku primjene koreliranog NEDC (New European Driving Cycle) parametra - takozvani NEDC 2.0 pri obračunu emisija ugljičnog dioksida kao parametra Posebnog poreza na motorna vozila. Primjena WLTP protokola - „strožeg“ način obračuna emisije ugljičnog dioksida koji povisuje vrijednosti i utječe na povećanje poreznog opterećenja Posebnog poreza se odgađa najvjerojatnije do kraja ove godine.

U Udruženju ističu kako je moguće smanjiti i komponentu penalizacije kroz emisije stakleničkih plinova na Poseban porez za 8 do 10 posto, što bi pomoglo značajnijem rastu prodaje i kod fizičkih osoba.  

Prodajni rezultati za prošlu godinu pokazuju kako je prošle godine registrirano 60.041 novo osobno vozilo, što je za 18,26 posto više nego prethodne godine.

“Dobri prodajni rezultati tijekom prošle godine rezultat su korektne suradnje Udruženja trgovine motornim vozilima i Ministarstva financija, koje je na prijedlog Udruženja izmijenilo Zakon o PDV-u, omogućivši odbitak pretporeza od 50% pri kupnji osobnog vozila za pravne osobe te izmjenom Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, odnosno smanjenjem vrijednosne penalizacije vozila. Obe izmjene stupile su na snagu početkom prošle godine te rezultirale povećanjem prodaje novih i rabljenih osobnih vozila”, dodaje Paver.  

U Udruženju ističu da se državni proračun zbog smanjenja poreznog opterećenja na osobna vozila, do kojih je došlo početkom prošle godine, punio bolje te je očekivano da će se, ako se omogući dodatno smanjenje opterećenja, većom prodajom ostvariti isti ako ne i bolji rezultati i u ovoj godini.

Iako su trgovci zadovoljni ukupnim prodajnim brojkama još uvijek su one za gotovo trećinu niže nego prodajni rezultati koji su ostvareni predkrizne 2008. godine.

Rezultati mjerenja emisija stakleničkih plinova pri prvoj registraciji novih i rabljenih vozila, pokazuju njihovo smanjenje.

To je korist koja u vidu ekološke komponente "popravlja krvnu sliku” više od 1,5 milijuna ukupno registriranih osobnih osobnih vozila u Hrvatskoj, ističe Paver. “Ipak, potrebne su daljnje mjere koje će još značajnije rasteretiti oporezivanje vozila, a kako bi se značajnije popravila starost voznog parka koja je sada u prosjeku gotovo 13 godina. Pozdravljamo potpore za električna i hibridna vozila, posebice stoga što su i predstavnici Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK bili na razgovorima u Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i predložili smjernice razvoja e-mobilnosti. Očekuje se da će i ove godine Fond raspisati natječaj za nove poticaje”, zaključuje Paver.

  • Izvor: CVH, obrada HGK   

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske u posljednjim godinama smanjuje se prosječna emisija ugljičnog dioksida novoregistriranih vozila, a zanimljivo je da veći pad bilježe novoregistrirana rabljena vozila. Tako je prosječna emisija ugljičnog dioksida novih dizelskih vozila u 2010. godini iznosila 142,6, a benzinskih 147,8, a rabljenih benzinaca 175,6, a dizela 161,7 grama po kilometru. U prošloj 2018. godini vrijednost prosječne emisija ugljičnog dioksida novih dizelskih vozila u 2010. godini u gramima po kilometru iznosila je iznosila 113,6, a benzinskih 117,8, a rabljenih benzinaca 137,3, a dizela 119,7 grama po kilometru.

Inače prema promjenama pravila u Europskoj uniji proizvođači vozila čija je prosječna emisija ugljičnog dioksida viša plaćaju novčane kazne koje se koriste za dodatnu obuku radnika koji su pogođeni promjenama u automobilskom sektoru. Istovremeno proizvođači moraju povećati manjih zagađivača. Vozila s nultim i niskim emisijama - električni automobili ili vozila koja ispuštaju manje od 50 grama ugljičnog dioksida po kilometru trebaju imati tržišni udio od 20 posto u prodaji do 2025. te 40 posto do 2030. Te brojke s obzirom na trendove u autoindustriji koji se sve više okreću hibridnim i električnim vozilima vjerojatno neće biti problem postići. U nekim nordijskim zemljama te se brojke postižu već sada. U Norveškoj je tako sada na cestama već 10 posto vozila na struju ili plug in hibrida, a udio takvih vozila u novokupljenima u 2017. već je bio gotovo 40 posto. Krajem prošle godine na mjesečnim razinama udio električnih vozila u novokupljenima iznosio je i više od 55 posto.

Krešimir Sočković