Kupnja poslovnog vozila - kvaliteta, trošak ili imidž?

28. veljače 2019.

Bilo da ste vlasnik male tvrtke koja ima jedan, tri ili pet vozila ili nabavljate cijelu flotu koja će nositi ime vaše tvrtke diljem regije, potrebno se držati jednog principa - vozilo mora obavljati zadatke koji mu predstoje i mora se dobiti što veća vrijednost za novac

Shutterstock

Je li nam važniji imidž ili cijena? Kontrola troškova u tvrtki ili o toj stavci poslovanja ne želimo brinuti? Odlučiti se za kupnju vozila za tvrtku nije lako, štoviše teže je nego kupiti automobil za vlastito korištenje. Bilo da ste vlasnik male tvrtke koja ima jedan, tri ili pet vozila ili nabavljate cijelu flotu koja će nositi ime vaše tvrtke diljem regije, potrebno se držati jednog principa - vozilo mora obavljati zadatke koji mu predstoje i mora se dobiti što veća vrijednost za novac.

U donošenju te odluke često ne pomažu ni prodavatelji koji nerijetko na zalihama imaju nešto što vam zapravo ne treba, a profitabilnije im je i brže da vam to “uvale” po “akcijskoj” cijeni i riješe se problema koji imaju na lageru. Istodobno, i sami proizvođači često kontradiktornim tvrdnjama etiketiraju proizvode koje nude.

Imidž košta

Za kupca je svakako važno to da vozila budu pouzdana, a da njihov trošak ne bude toliki da ga tvrtka ne može podnijeti. Iako imidž košta, pri kupnji automobila tvrtke moraju razmišljati i o tome. Vozilo govori o tome kakva je kompanija, što je važno i za one najmanje, ali i o tome kakve su osobe koje ga voze. Jer upravo je vozilo ono koje odaje prvi dojam o tvrtki kupcu, klijentu ili poslovnom partneru.

Vozila tvrtki ne moraju biti potpuno brendirana bojama i logom tvrtke vidljivim s nekoliko stotina metara, no odabir boje ili kombinacije boja može odašiljati suptilnu, ali važnu poruku. Ako imate tvrtku koja se bavi zdravom, ekološki uzgojenom hranom, svoju flotu, vjerojatno, nećete birati među vozilima koje prati glas da su veliki zagađivači, a ako proizvodite i prodajete premium proizvod, vaš vozni park neće imati najjeftinija vozila koja se mogu nabaviti na tržištu. Svaki trošak poslovanja mora biti jasan i pokriven ekonomskim mogućnostima tvrtke.

Kupiti ili uzeti na leasing najčešće je jedina dilema kod kupnje vozila. Prednost je leasinga u tome da vozilo ne morate kupiti odmah, a i lakše je upravljati proračunom jer se u leasing uvijek unaprijed uračunaju svi troškovi, pa možete zaboraviti na ekstra novac potreban za održavanje, popravke ili nove gume. No, s druge strane, to znači da vozilo ne pripada kompaniji. A ako ga odlučite otkupiti na kraju leasinga, stajat će vas više nego da ste ga kupili odmah.

Vozilo koje kupujete mora biti namijenjeno upravo onome za što ga trebate. To se odnosi na njegovu veličinu, izgled, a i na to koliko će kilometara prijeći godišnje, koga će voziti, koliko će ga vozača voziti... Malo vozilo s malom potrošnjom manji je trošak, no veća luksuzna vozila za menadžment često moraju biti nužni trošak, ovisno o poslu koji korisnik obavlja. Ponekad je dobro, ako se bavite nekim posebnim i drukčijim poslom, odabrati i vozilo iz kategorije neobičnih i posebnih.

Jedna od stvari koje nitko ne želi jest da se automobil u kratkom roku raspadne. Pouzdanost je zato važna promotivna stavka svakog proizvođača vozila. Službeni automobili prelaze u prosjeku mnogo više kilometara nego obiteljski, pa je svakom poslovnjaku važno da vozilo u radionici za popravak provede što manje vremena kako bi bilo korisno tvrtki.

Thilo Koslowski, bivši analitičar Gartnera i predsjednik Uprave Porsche Digitala, smatra kako odabir automobila za tvrtku unutar kompanije treba biti tretiran kao nabava bilo kojeg uređaja - poput hladnjaka u tvrtkinoj kuhinji ili projektora u sobi za sastanke. “U troškove treba dodati cijenu goriva, osiguranja, pa čak i cijenu prodaje vozila nakon korištenja. Pobjedu ne odnosi automobil s najboljim stilom, ni onaj najpraktičniji, nego onaj koji stvara najmanji pritisak na poslovanje tvrtke”, smatra Koslowski.

Kakav posao, takva potreba

Mali poduzetnici najčešće koriste tri pristupa u odabiru dostavnog vozila ili onog za svoje djelatnike. Prvi je fokusiranje na prodajnu vrijednost vozila nakon upotrebe, pri čemu se odabire vozilo koje odgovara svim potrebama, no nakon upotrebe zadržava visoku prodajnu vrijednost. U Hrvatskoj bi to bili njemački brendovi, posebice Volkswagen.

Drugi fokus je ekologija. U skladu s time, izbor su vozila na plin, struju ili hibridni pogon. Ta vozila, iako u startu često imaju višu cijenu zbog korištenja jeftinije električne energije ili plina, opravdavaju, uz ekološku, i poslovnu dimenziju tvrtke. S druge strane, stimulacija za ovaj odabir su i ekološke potpore koje daju države i benificije koje takva vozila imaju u prometu ili na parkiralištima u gradovima. Među tim vozilima mogu biti sva ona koja imaju opciju ugradnje plina, kao i većina Toyota, dio drugih dalekoistočnih vozila i sve više električnih inačica konvencionalnih automobila. Treći fokus tvrtke je onaj dugoročni - praktičnost automobila, pri čemu je najvažniji omjer njegove cijene i funkcionalnosti na duge staze.

Svaka država ima i posebnu regulativu za vozila tvrtki. Prije odluke o odabiru dobro je pogledati, pa i potražiti savjet stručnjaka iz vašeg računovodstva kako se ne bi napravila neka (pre)skupa greška. Emisije stakleničkih plinova i potrošnja vozila ono je što svakako treba uzeti u obzir, kao i neke druge dodatne troškove koji se mogu pojaviti tijekom korištenja. Dobro je provjeriti kakvo je zakonodavstvo i što će se novoga uvesti u godinama korištenja a što bi moglo povećati ili smanjiti troškove poslovanja.

No svaki posao ima pomalo različite potrebe. Najvažnije je da odabir vozila odgovara upravo onome što tvrtki najviše treba.

Paradni i radni konji

Iako se u Hrvatskoj sanja o Audijima, BMW-ima i Mercedesima, poduzetnici odluke donose racionalno, pokazuju podaci o prodaji i registraciji novih vozila kod pravnih osoba, koje prikuplja agencija Promocija plus.

Od limuzina, kojima se radi na imidžu menadžera i tvrtki, prošle godine pravne osobe su najviše kupovale Škode Octavia, a kod radnih, kod kojih se traži robusnost, kvaliteta, dobra cijena, jamstvo i, prije svega, praktičnost za posao, listu predvodi Opel Vivaro.

Vozila za menadžere:

  1. Škoda Octavia od 137.584 kn

  2. Volskwagen Passat od 216.598 kn

  3. Opel Insignia od 183.529 kn

  4. Audi A4 od 287.529 kn

  5. Citroen C-Eysee od 92.180 kn

 

 

 

Radna vozila:

  1. Opel Vivaro od 164.972 kn

  2. Volkswagen Caddy od 136.368 kn

  3. Renault Trafic od 173.750 kn

  4. Dacia Dokker Van  od 81.670 kn

  5. Renault Kangoo Express od 121.125 kn

Krešimir Sočković