Krenuo splitski "metro"

11. lipnja 2019.

Foto: P.hr

Od danas na relaciji između Kopilice i Trajektne luke Split počinje voziti gradska željeznica koja će polaziti svakih 20 minuta. Putovanje na tom potezu trajat će samo četiri minute, a karta košta 11 kuna i vrijedit će i za prvu zonu autobusa gradskog prijevoznika Promet.

Glavna koordinatorica projekta splitske gradske željeznice i potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj istaknula je kako ovaj projekt građani Splita i okolnih gradova iščekuju već više od 20 godina: "Kako bismo ostvarili ovaj projekt, u proteklih šest mjeseci obavili smo više posla negoli u posljednjih 20 godina. Samo zajedničkim pristupom i suradnjom države, Županije, Grada i privatnih tvrtki može se nešto napraviti. Izabrana je najbolja varijanta od tri izrađene studije izvodljivosti nakon čega se započelo s radom. Nakon toga bi HŽ infrastruktura trebala započeti s natječajima izrade projektne dokumentacije, što je u stvari jamstvo za završetak ovog projekta", kaže Mirjana Čagalj.

U prosincu prošle godine u vlaku koji je krenuo iz Kaštel Starog prema Gradskoj luci Split, Grad Split je s HŽ Infrastrukturom i HŽ Cargom potpisao dva ugovora koji su bili preduvjet za preseljenje kolodvora. Tim povodom predstavljen je projekt povezivanja Zračne luke Split s Gradskom lukom Split i razvoja intermodalnog čvorišta novoga glavnoga kolodvora Split u Kopilici, koji je na sjednici održanoj u Splitu u svibnju ove godine usvojila i Vlada.

"Rješenjem prometne povezanosti poteza od Trogira, preko Solina i Splita do Omiša gradskom željeznicom postiže se izraziti ekonomski i nadasve ekološki cilj preusmjeravanja što većeg broja putnika i tereta, koji si je u jednoj od važnijih smjernica postavila Europska unija. Zbog istog razloga, odnosno zbog EU prioriteta razvoja željezničke infrastrukture, moguće je da će se barem djelomično, ako ne i bespovratno financirati ovaj projekt iz EU fondova regionalnog razvoja i kohezijskih fondova te povezanih izvora financiranja. Problem je, nažalost, ponajviše u tome što se, barem do sada, u Hrvatskoj nikako nije uspijevalo pronaći dovoljno volje, pameti i vizije da se iskoriste ovakve mogućnosti, pa se nadamo da će se nešto promijeniti u tom smilu u budućnosti, osobito sada kad je Hrvatska postala punopravnom članicom EU", dodaje Mirjana Čagalj.

U budućnosti u prvoj bi liniji ovaj metro prolazio područjem koje ima više od 250.000 stanovnika. Povezivao bi zračnu luku koja godišnje ima više od tri milijuna putnika sa stalnim rastom, trajektnu luku s gotovo pet milijuna putnika godišnje sa stalnim rastom i predviđenih deset milijuna putnika do 2020. te, najvažnije, industrijske i poslovne sadržaje četiriju gradova. Boljim povezivanjem splitske luke s aerodromom i izgradnjom privezišta za megakruzere Split bi za njih mogao postati i ukrcajno-iskrcajna luka.

Druga faza povezala bi u sustav i najveće sportske objekte u prometnu infrastrukturu, a treća faza dodala bi još najmanje 100.000 stalnih stanovnika kao potencijalnih korisnika, a za turistički razvoj obalnog područja Splita i Omiša imala bi izrazito pozitivan utjecaj. Samim time i isplativost projekta vjerojatno je neupitna, osobito kad se uzmu u obzir poticaji koje daje EU pri izgradnji moderne i učinkovite željezničke mreže koja je neusporedivo ekološki povoljnija od drugih rješenja za masovni tranzit putnika.

"Uloga željeznice u razvoju svake zemlje jest neizmjerna jer ovakav način prijevoza predstavlja kralježnicu gospodarstva, ali i poboljšava i demografsku sliku omogućavajući lakšu migraciju radne snage. Uvođenje novih i bržih linija za prijevoz putnika i tereta na modernoj i sigurnoj infrastrukturi neupitno će dovesti do novih investicija i novog zapošljavanja jer ne smijemo zaboraviti da se svaka kuna investirana u željezničku infrastrukturu i usluge željezničkog prijevoza višestruko vraća", ističe Mirjana Čagalj.

Mirjana Čagalj i Andro Krstulović Opara 

Splitska gradska željeznica sustav je prigradskog prijevoza putnika u Splitu, a otvorena je početkom prosinca 2006. godine. Prometuje na već postojećoj željezničkoj pruzi koja povezuje Split i Perković. Sustav se sastoji od pruge koja prometuje na ukupno sedam postaja: Split, Split - predgrađe, Solin, Kaštel Sućurac, Kaštel Gomilica, Kaštel Kambelovac i Kaštel Stari. Ukupna je duljina tračnica 17,8 kilometara, dok putovanje traje 24 minute. Dio pruge koji ide središtem grada prolazi kroz dva tunela. Sustavom upravlja tvrtka Hrvatske željeznice Infrastruktura.

Inače, dolazak turista u Split bilježi porast od 125 posto u posljednjih pet godina. Također, splitska zračna luka iz godine u godinu bilježi rast broja letova i prevezenih putnika. Očekuje se kako će se njihov broj ove godine približiti brojci od četiri milijuna. 

"Željeznička pruga koja povezuje ove gradove motor je za daljnji razvoj cijele županije te može biti glavna poveznica naših otoka s Europom i svijetom", zaključuje Mirjana Čagalj.

Jozo Vrdoljak