Opstaju samo najuporniji koji vjeruju u ono što rade

9. veljače 2019.

Kreativni Laboratorij

Kreativni laboratorij je obiteljska tvrtka koju su osnovali supružnici Sena i Antonio Božić. Široj javnosti tvrtka je poznata po proizvodu Golden Olive Oil - zlatnom maslinovom ulju - ekstradjevičanskom ulju obogaćenim jestivim zlatom. S Antoniom Božićem smo razgovarali o načinu proizvodnje Golden Olive Oil, te načinom degustiranja i konzumiranja. Božić nam je reako kako osim ulja, zlatom obogaćuje još neke proizvode, a otkrio nam je i cijenu koju postiže za svoje proizvode.

U koju kategoriju spada vaš proizvod Golden Olive Oil?

Golden Olive Oil proizvodi spadaju u kategoriju gourmet proizvoda, u našem slučaju maslinovih ulja. Mi smo pioniri luksuznih proizvoda hrvatskog podrijetla. U njihovu izradu uključili smo uistinu velik broj domaćih zanatlija i obrtnika i ta sinergija stvorila je brand s kojim cijelom svijetu predstavljamo našu zemlju i njene vrijednosti. Inače, to bi bilo samo maslinovo ulje sa zlatom i ništa osim toga.

Na koji način punite maslinovo ulje?

Staklene bočice pune se na profesionalnim vakumskim punilicama, ulju se dodaje jestivo zlato, bočice se nakon toga zatvaraju čepom i smještaju u odgovarajuću ambalažu. Cijeli proces odvija se u kontroliranim uvjetima u našem Kreativnom laboratoriju. Kako se većina posla obavlja ručno, možemo reći da se bavimo craftom.

Odakle vam ideja da ga obogatite 24 karatnim zlatom?

Ideja je došla spontano uz čašu božanstvenog vina, uostalom kao i mnoge ideje prije i poslije toga. Moj bivši partner i ja smo odlučili ponuditi tržištu proizvod koji će se na svojevrstan način razlikovati od već prisutnih maslinovih ulja tako da ga obogatimo jestivim listićima zlata. Partner je u to vrijeme posjedovao svoje maslinike i radio izvrsno ulje, pa smo prvih godina koristili isključivo ulje njegove proizvodnje. Kasnije, kada smo se razišli, počeli smo koristiti ekstra djevičanska maslinova ulja drugih proizvođača koja svojom kvalitetom i karakteristikama odgovaraju našim potrebama.

Antonio Božić, Kreativni Laboratorij

Priča sa zlatom na hrani nam nije strana jer smo i godinama prije toga znali posjećivati restorane u kojima su jela sa zlatnim listićima bila na meniju. Usput sam pratio razvoj maslinarstva u Hrvatskoj i primijetio mogućnost velikog napretka domaćih proizvođača u kvaliteti i preradi maslina.

U proizvodnji ulja, vina, sireva i zdrave hrane, Hrvatska ne može konkurirati produkciji velikih svjetskih proizvođača, no trebala bi se izdvojiti kao boutique država manjih količina proizvoda visoke kvalitete. Mislim da cjelokupna budućnost naše zemlje treba ići u tom smjeru i mi upravo tu ideju i slijedimo.

Kako se servira to ulje? Na koji način se degustira kako se poslužuje?

Hrvatska maslinova ulja su genijalna i prepoznata. Trenutno je riječ o najbolje ocjenjenim uljima u svjetskim okvirima, konkretno Istra je već treću godinu za redom najbolja regija maslinovih ulja na svijetu, pa nam se zahvaljujući tome otvaraju mnoga vrata. Zlatno ulje dodaje se na već završena jela, netom prije konzumacije. Jelo se prelije s par kapi maslinovog ulja i zlatni listići, koji nemaju okusa ni mirisa, ostanu na njegovoj površini. Osim vizualnog efekta jednako je bitan i onaj osjetni, jer maslinovim uljem naglašavamo arome koje su prisutne u tanjuru. Koristimo isključivo vrhunska maslinova ulja srednje blagog okusa, intenzivnog mirisa i pikantnosti koja se lijepo sljubljuju s mnogim namirnicama koje koristimo u kuhanju.

Na sajmovima ili degustacijama, ulje prezentiramo posjetiteljima na tvrdim sirevima, povrću ili kvalitetnom kruhu kako bi pokazali sasvim jednostavne načine njegove primjene u svakodnevnom životu. Servirali smo ga na pizzama i burgerima ali i u fine dining restoranima. Konobari u restoranima koji koriste naše ulje, apliciraju ga na serviranom tanjuru ispred gosta. Posluga i servis u tim restoranima su na visokoj razini usluge i posjetitelji konzumiraju jestivo zlato na drugim jelima koja i inače postoje u redovnoj ili, pak, sezonskoj ponudi. U meniju s cijenama, koji obično čita muškarac jer u ovim restoranima s kojima surađujemo damama u meniju nisu izražene cijene, navedena je mogućnost aplikacije Zlatnog maslinovog ulja, ali isključivo na jela koje je chef unaprijed za to predvidio. Gost sam odabere ako želi tu uslugu i ona se dodatno naplaćuje. Također, u istom restoranu gosti mogu kupiti naše proizvode i koristiti ih u svom aranžmanu. Ne smijemo zaboraviti slastice i deserte koji su poseban izazov i fenomenalno se slažu s maslinovim uljem. Primjena Zlatnog ulja je uistinu široka, a prigoda može biti svečana ili sasvim neformalna. Ona ovisi o mašti pojedinca ili vječnoj gurmanskoj znatiželji.

Kako ste se pozicionirali na tržištu? Tko su vaši kupci i gdje sve plasirate vaše proizvode? Koju cijenu postiže?

Trenutno imamo pet  proizvoda na istu temu, različitih zapremina, pakiranja i cijene. Limitirana edicija je proizvod s kojim smo započeli ovu avanturu i i kod nas je njegova cijena 7500 kn. Ostali proizvodi su u cjenovnom rangu od 250 do 3.500 kuna. Po istim cijenama Golden Olive Oil proizvode možete pronaći u Hrvatskoj u trgovinama s kojima surađujemo. Kako smo u konstantnoj potrazi za novim prodajnim mjestima kojih je u Hrvatskoj nažalost vrlo malo, prisutni smo na svega desetak prodajnih mjesta. To su hoteli, koncept trgovine, vinoteke i duty free shopovi. U inozemstvu, gdje je broj takvih trgovina velik, cijene su uvećane za troškove dostave, distribucije i maržu trgovca. Generalni zastupnik može sam formirati cijenu, dok distributer prodaje proizvode po našim uvjetima i preporučenim cijenama. Dobar dio proizvoda odlazi i klijentima za koje izrađujemo personalizirane proizvode. To su pakiranja maslinovih ulja sa zlatom prilagođena njihovim željama i takvih proizvoda nema u slobodnoj prodaji. Klijenti su poznate svjetske hotelske i avio kompanije, restorani ili marketinške agencije koje koriste ulja za svoje potrebe. Za partnera u hotelskoj industriji izrađujemo proizvod manje zapremine od 16 mililitara koji u sobama dočekuje posjetitelje kao welcome gift.  Uskoro bi trebali finalizirati dogovor i s jednom domaćom kompanijom koja će svojim korisnicima poklanjati naše proizvode pod svojim brandom.

Koje promotivne aktivnosti provodite i na koji način potencijalni kupci dobiju informacije o vašim proizvodima?

To je jedan dosta kompliciran i dugotrajan proces jer nismo bazirani samo na klijentelu dubokog džepa već smo prisutni i u premium segmentu širinom naših proizvoda. To znači da pokušavamo približiti i sasvim običnim građanima normalne platežne moći naše proizvode i na taj način potaknuti da ih kušaju i zavole. U Hrvatskoj to ide teže jer se svaki spomen zlata i luksuza u većini slučajeva smatra nepotrebnom i neukusnom temom. No u svijetu to nije tako. Orijentirani smo na izvoz i želimo dosegnuti cijeli svijet. Pažljivo biramo partnere za suradnju i inzistiramo na adekvatnoj poziciji i prezentaciji naših proizvoda. Društvene mreže u segmentu luksuznih proizvoda već godinama igraju vrlo presudnu ulogu. Pokušavamo pratiti taj trend sukladno s mogućnostima i kapacitetima proizvodnje. Izdvojili bi još specijalizirane sajmove gdje naši proizvodi obavezno izazovu veliki interes i ostvare odlične prodajne rezultate.

Koliko proizvodite Golden Olive Oil? Proizvodite li još nešto osim njega?

U Kreativnom laboratoriju bavimo se i drugim stvarima. Uz Zlatno maslinovo ulje, već desetu godinu izrađujemo proizvode iz darovnog programa pod brandom MediteranArt. Surađujemo s tridesetak hrvatskih proizvođača i njihove proizvode pakiramo u zgodne poklone. MediteranArt je orijentiran hrvatskom tržištu, pa su naši klijenti uglavnom  velike i male kompanije ili pojedinci koji nas posjete u našem showroom-u u Velikoj Gorici i uvijek pronađu nešto. Moja supruga i poslovna partnerica Sena Božić bez čijeg angažmana i predanosti ova priča ne bi ni postojala, bavi se financijama i proizvodi pametne odluke. Zahvaljujući tome u posljednjih nekoliko godina proširili smo se i u neke druge segmente nevezane uz gastronomiju.

 
Jozo Vrdoljak