Hrvatski developeri kao IT nindže

31. siječnja 2019.

Filip Ljubić, glavni izvršni direktor, Q Software

BBC, Facebook, Coca-Cola, Walmart, IBM i Audi tek su neka imena s popisa stotinjak klijenata hrvatske IT tvrtke Q Software. Sjedište joj je u Zagrebu, svoja prodajna predstavništva ima i u Zürichu, Oslu, Belfastu, Los Angelesu i Torontu, klijenti joj dolaze iz 25 različitih industrija, a posluje na dvadesetak tržišta u 11 vremenskih zona. Q Software su prije pet godina osnovali Dalibor Jurgec i Filip Ljubić. Godinu dana nakon toga pridružio im se Vedran Tolić, koji je danas treći partner ove tvrtke u stopostotnom hrvatskom vlasništvu koja broji stotinjak ljudi.  

Filip Ljubić, glavni izvršni direktor Q Softwarea, kaže nam kako tvrtka izrađuje i razvija softver po želji naručitelja (custom-made), što uključuje, među ostalim, internetske i mobilne aplikacije, internetske trgovine i složene sustave. Glavna su joj tržišta Švicarska, Austrija, Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo te skandinavsko i američko. Q nema vanjskih investitora, rast tvrtke isključivo je organski, a iznimno je ponosna i na to što je u samo nekoliko godina od osnutka višestruko nagrađivana za poslovanje nagradama kao što su European Business Award, Global Award i dr. Nedavno priznanje dolazi iz Deloittea, na čijoj je listi najbrže rastućih IT tvrtki u Srednjoj Europi Q Software zauzeo treće mjesto s rastom od 3894 posto u posljednje četiri godine.

Kako je jednoj hrvatskoj tvrtki poslovati u inozemstvu?

 

- Odlično! Hrvatska ima izvrstan imidž, svi naši klijenti vrlo rado dolaze u Hrvatsku, i to nam jako pomaže u poslu. Također, hrvatski su IT stručnjaci vani na jako dobrom glasu, a s obzirom na to kako smo kulturno vrlo slični zapadnim zemljama, naše se poslovanje iznimno dobro razvija. Primjerice, u Velikoj Britaniji naše su developere prozvali hrvatskim IT nindžama i prema nama pokazuju veliko poštovanje. Naši su klijenti iz Londona više puta rekli kako smo im najbolji od svih vanjskih partnera i da samo traže priliku kako opet doći u Zagreb. Imamo jako pozitivno iskustvo i na drugim tržištima.

U svemu što radimo cilj nam je i dodatno raditi na promicanju Hrvatske kao turističke lokacije, pa tako svim svojim klijentima i partnerima omogućujemo i razgledavanje Zagreba kako bismo ih zainteresirali za našu zemlju – ne samo za poslovne prilike nego i za odmor. Samo smo ove godine u Zagreb i Hrvatsku doveli više stotina investitora i poslovnih partnera iz cijelog svijeta, a mnogi su se od njih vratili sa svojim obiteljima na godišnji odmor.

Je li država partner tome sektoru ili još uvijek nedovoljno prepoznaje prednosti koje pruža društvu i ekonomiji?

 

- Mi imamo jako pozitivno iskustvo. Sva su državna tijela i agencije bile izrazito otvorene za suradnju i voljne pomoći. Od ministarstava, veleposlanstva i vladinih agencija doživjeli smo da se trude, da odrađuju svoj posao sa željom da zaista pomognu. Naravno, bilo bi dobro kad bi se i na strateškoj razini poduprla IT industrija, uveli neki posebni porezi i sl., ali i bez toga hrvatske IT tvrtke ostvaruju razne uspjehe.

 

 

Koje su odlike današnjeg softvera po mjeri korisnika?

 

- Softver ponajprije mora rješavati problem klijenta, koji god to problem bio, a s druge strane mora biti intuitivan i jednostavan za korištenje onim osobama koje ga koriste. Procesi se danas mijenjaju brže nego ikada i softver mora moći pratiti tu dinamiku. Mi svakom klijentu pristupamo individualno i od svakog klijenta napravimo zaseban business case. U većini slučajeva dolazi do povećanja učinkovitosti i smanjenja troškova, a u konačnici je zadovoljan i menadžment, ali i korisnici softvera kojima je olakšan svakodnevni posao.

 

Ima li u Hrvatskoj dovoljan broj tvrtki koje razvijaju proizvode i usluge za ovaj sektor?

 

- Hrvatske su IT tvrtke, s obzirom na veličinu i specifičnost tržišta, iznimno dobro razvijene i svakako je vidljiv razvoj posljednjih nekoliko godina. U osnovi su hrvatske IT tvrtke manje, a samim time inovativnije i agilnije od inozemne konkurencije. To im omogućuje da se brže prilagode tržištu i da jednako tako brže dolaze do jedinstvenog rješenja za neki problem. Što se broja tvrtki tiče, to je teško reći, ali s obzirom na veličinu hrvatskog tržišta, možemo reći da ih ima dosta. Primjerice, Photomath, hrvatska aplikacija koju koristi više od 100 milijuna ljudi, odličan je primjer izvoznog IT proizvoda. Također, mi za svoje klijente radimo na jedinstvenim rješenjima po njihovoj želji (custom-made), koja su stopostotni proizvod hrvatskih inženjera. Kao primjer bih istaknuo internetsku platformu Times Expert Traveler koju smo radili za The Times, najtiražnije britanske dnevne novine, gdje korisnici mogu unijeti osobne preferencije te tako kreirati jedinstven odmor ili putovanje iz snova, ili pak Twint, aplikaciju za beskontaktno plaćanje koja je istisnula Apple Pay i Google Pay sa švicarskog tržišta.

 

Promatrano iz perspektive poslodavca, je li danas teško doći do odgovarajućeg zaposlenika?

 

- Iako problem s pronalaženjem ljudi postoji već dosta dugo, u posljednje je vrijeme sve više izražen. Naravno, nije jednostavno pronaći kvalitetan i motiviran kadar, ali stručnjaka i obrazovanih ljudi svakako ima. U Q-u ljude ponajprije želimo motivirati uzbudljivim i izazovnim projektima, na kojima mogu dodatno usavršavati svoje znanje i vještine te zdravim i motivirajućim okružjem za rad. Imamo razne inicijative unutar tvrtke, ali kvalitetni su projekti čimbenik broj jedan za ostanak naših developera u Hrvatskoj.

 

Jeste li se, kao tvrtka, susreli s problemom odlaska kvalificirane radne snage u inozemstvo?

 

- O tome se puno piše i sigurno ima tvrtki u Hrvatskoj koje s tim imaju problema, ali mi zasad to ne primjećujemo. U ovih je nekoliko godina samo jedan developer otišao živjeti u Berlin, i to zato što je htio iskustvo velegrada i čini se da se tamo dobro snašao. Ostali nemaju uopće ambicija odlaziti iz Hrvatske, dapače, ovdje im je jako dobro.

Reći ću samo to da najmanje jednom mjesečno netko od klijenata pita bi li se netko od naših developera preselio i radio kod njih on-site, i baš nikad nitko u povijesti tvrtke nije htio otići. Često su to bliži gradovi poput Beča ili oni atraktivni poput Züricha ili Londona, ali čak i ako klijent ponudi atraktivan smještaj i preuzme na sebe cjelokupnu logistiku, naši ljudi i dalje radije ostaju živjeti u Hrvatskoj. Dosad nismo nikoga uspjeli nagovoriti da provede tri, šest ili više mjeseci u inozemstvu, ma o kakvoj se god prilici za 'pumpanje CV-a' radilo.

Naravno, u jednu ruku nam je drago zbog toga jer to znači da ovdje imaju nešto čega se ne žele odreći i da su im projekti dovoljno atraktivni da ostanu u Hrvatskoj. Mislim da je to i formula kako zadržati ljude u Hrvatskoj; pod jedan, atraktivne projekte dovesti u Hrvatsku, a pod dva, stručnjake odgovarajuće platiti. 

 

Na kraju, možete li istaknuti neke buduće poslovne korake tvrtke?

 

- Trenutno radimo na preseljenju tvrtke u nove urede koji bi trebali biti gotovi u proljeće. Riječ je o vlastitoj zgradi u centru, koja će biti state-of-the-art, i sasvim sigurno jedna od najljepših u Zagrebu. Konkurencija i borba za developere sve je veća i zato je naš cilj da stvorimo takve uvjete za rad koji će biti najbolji u Hrvatskoj. Naravno, sve je više tvrtki koje tako razmišljaju, pa je to ambiciozan cilj, ali mi taj cilj shvaćamo jako ozbiljno i radimo najbolje što znamo i možemo kako bismo ga ostvarili. Vjerujemo da će nam tamo biti ugodnije i ljepše za rad, a samim time i da će nam produktivnost biti veća. Svi se već sada veselimo preseljenju.

Osim selidbe, 2018. je bila najuspješnija godina za nas dosad. Kad podvučemo crtu, godinu zaključujemo s više desetaka novih klijenata, premda i trenutačno radimo na akviziciji novih, među kojima su neke svjetski poznate kompanije, promijenili smo i strukturu klijenata u skladu sa strateškim odrednicama, imamo rast prihoda 30 – 40 posto u usporedbi s 2017. i, ono najvažnije, povećali smo zadovoljstvo u tvrtki.

Što se planova tiče, radimo na razvoju vlastitog proizvoda koji ćemo lansirati u ljeto 2019. godine. Aplikacija ima ogroman potencijal i reakcije s tržišta zasad su fenomenalne. To je nešto što je puno veće od Q-a i što će, nadamo se, znatno prerasti sve naše dosadašnje rezultate, te s tim proizvodom imamo potencijalno priliku Hrvatsku staviti na gospodarsku mapu svijeta s pravim igračima.

Osim toga, konstantno tražimo kvalitetne inženjere koje bismo angažirali na svojim projektima, radimo i na proširenju poslovanja na nova tržišta i u 2019. želimo dovesti još više gospodarstvenika i investitora u Zagreb koji će posredno ili neposredno ulagati u hrvatsko gospodarstvo. Imamo odličan tim ljudi na strateškim pozicijama i vjerujemo da ćemo većinu toga i ostvariti.

Boris Odorčić