Tržište baterija vrijedno je 250 milijardi eura

16. svibnja 2019.

Foto: Pixabay

Od industrije akumulatorskih baterija očekuje se porast koji za sobom vuče beneficije i za elektroničku, kemijsku i metaloprerađivačku industriju. Vrijednost ovoga novog tržišta procjenjuje se na oko 250 milijardi eura do 2025. na razini EU, dok će tržište svih ostalih baterija do 2027. dostići tek 10 milijardi, ističe direktorica Sektora za energetiku i zaštitu okoliša Hrvatske gospodarske komore Marija Šćulac Domac povodom predstavljanja hrvatske inicijative za osvajanje tržišta akumulatora na konferenciji Akumulatorske baterije – nove poslovne prilike. Konferencija je održana u sklopu Europskoga zelenog tjedna i 10. Zagrebačkoga energetskog tjedna.

"Ključna niša su električni automobili i litij-ionske baterije, za koje se predviđa godišnji rast između osam i devet posto. Hrvatska tu svoju priliku treba tražiti ne u masovnoj proizvodnji, već u maloserijskim proizvodima specifičnim za automobilsku industriju s obzirom na to da se konačni proizvod razlikuje od modela od modela", ističe Marija Šćulac Domac. 

Trenutno je potražnja za baterijama velika. Panasonic podmiruje japansku potražnju, Samsung korejsku, te i Europa treba pronaći vlastiti izvor. Švedski Northvolt jedini je veliki europski proizvođač s velikom tvornicom u Poljskoj, a Francuska i Njemačka pokreću inicijativu na istraživanju i razvoju akumulatora za električna vozila uz investiciju između pet i šest milijardi eura.

Prema procjeni Međunarodne agencije za obnovljive izvore energije, u svijetu danas postoji šest milijuna električnih vozila, a predviđa se da će do 2030. porasti na 50 milijuna. U Hrvatskoj, prema Centru za vozila Hrvatske, imamo 544 registrirana električna vozila, što je porast od 144 vozila u odnosu na prošlu godinu.

Potaknuti očekivanim rastom tržišta, potražnjom za odgovarajućim inženjerskim kadrom i saznanjima da se radi o radnointenzivnoj industriji za koju cijena rada u Hrvatskoj može konkurirati cijeni rada u razvijenim državama Europe, europskoj inicijativi pridružile su se i hrvatske tvrtke. Članice hrvatske inicijative tvrtke su iz područja organizacije proizvodnje i proizvođača alata te znanstvena i akademska zajednica: Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet strojarstva i brodogradnje te Institut "Ruđer Bošković".

Član inicijative je i tvrtka Teh-Cut, koja proizvodi specijalne alate za tlačni lijev aluminija, injekcijsko prešanje polimera te alate za oblikovanje kompozita. Akumulatorske baterije složen su proizvod od različitih komponenata. Uočili smo mogućnost da se i sektor alata uključi u ovu priču i lanac proizvodnje, izradom svih alata i naprava potrebnih za izradu baterija, kaže direktor i vlasnik Teh-Cuta Duško Radović.

Dio je inicijative i tvrtka Data Link. Imamo vlastitu najsuvremeniju tehnologiju za sastavljanje u automobilskoj industriji i već sada razvijamo proizvode za japanske partnere u autoindustriji, dodaje direktor i vlasnik Data Linka Darko Crha.

Europa je tek na tri posto globalnog proizvodnoga kapaciteta kad je riječ o baterijama, upozorava pomoćnik pročelnice Gradskog ureda za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša Grada Zagreba Ivan Ivanković. "Ideja je stvoriti 10 - 20 velikih tvornica na području Europe. Trebamo i pažljivo pratiti odnose između Kine i SAD-a jer je 50 posto litija i kobalta, koji su ključni za proizvodnju baterija, u Kini. Električna vozila nisu jedina primjena baterija, već i vjetroelektrane i solarne elektrane", dodaje Ivanković.

Jasno je da su dalekoistočne zemlje već u svoje strateške planove ugradile jasne ciljeve za zauzimanje vodećih pozicija na tržištima akumulatorskih baterija. EU je stoga odlučila stvoriti paneuropski i međusektorski ekosustav baterija udruživanjem u strukovnu asocijaciju za učinkovitiji razvoj, istraživanje, proizvodnju i izlazak na tržište. Europsko inovacijsko vijeće je 2018. godine za razvoj i istraživanje u području baterija za električna vozila predvidjelo nagradu od 10 milijuna eura za projekt baterije koja će električnim vozilima osigurati pokretljivost usporedivu s pogonom na fosilna goriva.

Ivana Čuljak iz Hrvatskoga HUB-a za InnoEnergy detaljnije je predstavila djelovanje i ciljeve Europskoga strukovnog udruženja za baterije. "InnoEnergy potiče i promiče inovacije u energetskom sektoru. Podrška uspostavi Europskog saveza za baterije (EBA) važan je mehanizam za jačanje konkurentnosti u području baterija. Primarni je cilj EBA-e stvoriti preduvjete za tranziciju prema čistoj energiji. Hrvatske tvrtke svojim znanjem i kompetencijama mogu itekako pridonijeti tom cilju. Naša je uloga formulirati ključna pitanja, preporuke i projekte koji će se pridružiti ovoj inicijativi te time osigurati investicije u istraživanje, razvoj i proizvodnju baterija", zaključuje Ivana Čuljak.

P.hr/K. Sočković